اعتراضات سراسری؛ سه شهروند یهودی بازداشت شدند

سه شهروند یهودی ایرانی در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش هرانا به نقل از جروزالم پست، سه شهروند ایرانی یهودی در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شده اند.

بر اساس این گزارش، یکی از بازداشت شدگان اخیرا آزاد شده است و تلاش ها برای آزادی دو بازداشت شده دیگر ادامه دارد.

گزارش مورد اشاره که بر اساس اظهارات وب سایت عبری کان نیوز منتشر شده است اطلاعات بیشتری در مورد هویت و شرایط بازداشت شدگان نمی دهد.

منبع مطلعی در این رابطه به هرانا گفت بازداشت این افراد حدود ۲۰ روز قبل اتفاق افتاده است و نام خانوادگی یکی از سه بازداشت شده “کهن” است.

با توجه به روابط خصمانه دو حکومت ایران و اسرائیل، جامعه یهودیان ایران در تمام سالهای پس از انقلاب ۵۷ در هراس از اقدامات انتقامجویانه حکومت ایران به سر برده است. به طوری که از جامعه یک صد هزار نفری یهودیان ایران در سال ۵۷ اکنون تخمین زده می شود تنها حدود ۱۰ هزار نفر از شهروندان یهودی ایرانی همچنان در کشور باقی مانده باشند.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-آبان ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. برای مطالعه گزارش اینجا را کلیک کنید.