اقلیت‌های دینی و انقلاب: تهدید، سرکوب، مقاومت و اعتراض

گزارش‌های متعددی از بازداشت و تهدید افراد متعلق به اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله یهودیان، دراویش، آشوریان و پیروان دین یارسان، که در اعتراضات و خیزش ملی شرکت داشته‌اند، منتشر شده‌است.

طبق گزارش جروزالم پست که روز دوشنبه منتشر شده، سه شهروند یهودی ایرانی در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این سه شهروند حدود سه هفته پیش، بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از بازداشت شدگان اخیراً آزاد شده‌است و تلاش‌ها برای آزادی دو بازداشت شده دیگر ادامه دارد.

پیروان دین یارسان که بارها از آغاز اعتراضات با انتشار بیانیه از خیزش ملی حمایت کردند به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی بودند.

دستکم هفت نفر از فعالان یارسان هم‌اکنون در زندان هستند.

هفته گذشته مراسم بیست و یکمین سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد، هنرمند سرشناس و از رهبران جامعه یارسان، در شهرستان صحنه به اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در این مراسم که هزاران نفر از اهالی شهر صحنه و دیگر شهرهای استان‌های کرمانشاه، همدان، قزوین، و تهران حضور داشتند، برنامه‌های کلام‌خوانی، تنبور نوازی و دف‌زنی با شعارهای ضدحکومتی شرکت‌کنندگان در همبستگی با اعتراضات سراسری همراه شد.

نیروهای امنیتی حاضر در مراسم نیز در پاسخ اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور، شلیک گلوله، ضرب و شتم و همچنین بازداشت ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان کردند. بازداشت‌شدگان به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در کرمانشاه منتقل شده‌اند و مجمع مشورت فعالان یارسان نسبت به وضعیت آنها ابراز بی‌اطلاعی کرده‌است.

درچند روز گذشته حکومت پنج تن از دراویش گنابادی را بازداشت کرده است: سعید سلطانپور، فائزه عبدی‌پور امین فرضی، محمد فرضی، و مجتبی عباسی.

درکنار این بازداشت‌ها، حکومت دست به تهدید گسترده مسیحیان نیز زده‌است.

نماینده آشوریان در مجلس و سه نفر از رهبران دینی آشوری، به درخواست وزارت اطلاعات، با جوانان معترض آشوری تماس گرفته و به آنها هشدار دادند تا دست از اعتراض و انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی دست بردارند.

دستکم لیستی از ۵۰ جوان معترض آشوری وزارت اطلاعات به این چهار نفر داده و از آنها خواسته تا این معترضان را حتی از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منصرف کنند. بسیاری از جوانان آشوری پاسخ منفی به این درخواست داده‌اند.

مسیحیان ایرانی، هم در داخل کشور و هم خارج از مرزهای ایران، مانند دیگر شهروندان ایرانی، به اشکال مختلف دست به اعترضات زده‌اند.

در خارج از ایران نیز، مسیحیان در کشورهای مختلف در تجمعات شرکت کرده، عده ای از مسیحیان موی خود را در همبستگی با زنان ایرانی تراشیده، و گروهی از سازمان‌های مسیحی بیانیه در پشتیبانی از مردم ایران منتشر کرده‌اند.