واکنش ائمه جمعه اهل سنت به صدور حکم ۳۰ ضربه شلاق به مولانا کوهی توسط دادگاه ویژه روحانیت

بسیاری از ائمه جمعه اهل سنت در اعتراض به صدور حکم ۳۰ ضربه شلاق به مولانا کوهی توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد واکنش نشان دادند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، بسیاری از ائمه جمعه اهل سنت کشور نسبت به حکم ۳۰ ضربه شلاق به مولانا کوهی واکنش نشان دادند.

مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه گالیکش گفت: “برای مولانا کوهی بخاطر سخنرانی در حوزۀ علمیه خودش حکم سی ضربه شلاق صادر شد. مردم ما (بلوچ) احتمال دارد گرسنگی، فقر و گرانی را طاقت بیاورند، اما علما نور چشم آنان هستند و یک شلاق به علمایی همچون مولانا کوهی را تحمل نمی‌کنند. اگر این حکم لغو شده‌ است چه‌بهتر، اما اگر هنوز لغو نشده خواهان لغو آن با تدبیر و درایت و حکمت هستیم.”

مولوی محمداکرم کوهی در مراسم نماز جمعه پشامگ شهرستان راسک نیز در این مورد واکنش نشان داده و گفت: “اخیراً بنابر سوءتفاهمی برای مولانا فضل‌الرحمن کوهی حکم سی‌ ضربه شلاق تعیین شد که با پادرمیانی علما و پیگیری مسئولین سپاه و نماینده ولی‌فقیه در استان لغو گردید، ولی چون ارتباط تلفنی مولانا کوهی با خانواده‌اش هنوز قطع است در فضای مجازی بگومگوهایی از لغو و عدم لغو حکم سی ضربه شلاق است اما بنا بر اطمینان‌‌دادن مسئولین استان حکم را لغوشده اعلام می‌کنیم.”

مولوی عبدالعزیز دهقانی امام جمعه بافتان نیز با اشاره به حکم صادره علیه مولانا کوهی این حکم را غیر صحیح دانسته خواهان لغو این حکم شده است.

وی با غیر قابل قبول دانستن این حکم گفته است: “قُضّات دو گروه هستند؛ گروهی جهنمی و گروهی بهشتی و باید قضات توجه کنند و ببینند که در کدام گروه قرار دارند.”

مولوی عبدالله اربابی خطیب جمعه این هفته مسجد جامع قاسمی راسک با انتقاد از پرونده سازی جدید مولانا کوهی گفت: “همه ما از حکم جدید علیه مولانا کوهی ناراحت هستیم و امیدواریم همانطور پس از پیگیری علمای سرباز و راسک، مسئولین قول داده اند این حکم لغو شود و مولانا کوهی هرچه زودتر آزاد شود.”

گفتنی است، دادگاه ویژه روحانیت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، حکم سی ضربه شلاق به مولانا کوهی را بخاطر سخنرانی در همایش تجلیل از حافظان قرآن ابلاغ کرده بود.