علیرضا نیکزاده جهت اجرای حکم حبس احضار شد/ سند

علیرضا نیکزاده دماوندی، درویش گنابادی، طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سمنان احضار شد. وی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب سمنان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. احضار آقای نیکزاده در شرایطی است که او تا زمان دریافت ابلاغیه از قطعی شدن حکم حبس خود بی اطلاع بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا نیکزاده دماوندی، درویش گنابادی، طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سمنان احضار شد.

بر اساس این ابلاغیه که در تاریخ ۲۹ تیرماه صادر و به وی ابلاغ شده است، از آقای نیکزاده خواسته شد تا ظرف مدت ۵ روز جهت اجرای حکم حبس در این شعبه حاضر شود. احضار وی درحالی صورت گرفت که او تا زمان دریافت ابلاغیه از قطعی شدن حکم حبس خود بی اطلاع بوده و فرصتی برای ثبت درخواست تجدیدنظر داده نشده است.
یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت آقای نیکزاده به هرانا گفت: “احضار وی درحالی صورت گرفته است که آقای نیکزاده از بیماری‌های قلبی، کلیوی و اعصاب و روان رنج می‌برد و از سوی پزشکان مربوطه گواهی مبنی بر عدم تحمل حبس برای او صادر شده است. اخیرا نیز مجددا ماموران به منزل او مراجعه کرده و خواسته‌اند تا جهت اجرای حکم حاضر شود.”

علیرضا نیکزاده دماوندی در تاریخ ۱۰ فروردین‌ماه امسال در درحالیکه پلاکاردی با درخواست آزادی محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی و دراویش گنابادی زندانی در دست داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی که در طول بازجویی به علت ناراحتی قلبی به بیمارستان منتقل شده بود، پس از اتمام مراحل بازجویی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

آقای نیکزاده نهایتا در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب سمنان از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. به گفته یک منبع مطلع دادگاه در زمان صدور حکم به محرز بودن جرم در سال ۱۳۹۹ استناد کرده است.

علیرضا نیکزاده، فرزند مهراب، متولد ۱۳۴۰ پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت در پرونده خود دارد. وی در دی‌ماه ۹۶، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در میدان سعدی سمنان بازداشت و مدتی بعد به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. لازم به ذکر است آقای نیکزاده پس از بازجویی به دلیل تشدید بیماری قلبی به بیمارستان شفا منتقل شده بود. وی نهایتا از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری” به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد. علیرضا نیکزاده پس از تحمل مدتی از دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.