گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , بهمن 1399
تهیه گزارش : رضا عباسی زمان آبادی ، سید شایان حسینی برزی
تهیه و تنظیم نمودار: رضا عباسی زمان آبادی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان بهمن 1399 شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمدسمیع خادم، زندانی عقیدتی که برای سپری کردن دوران محکومیت ۶ ماه حبس تعزیری، روز یکشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹، به بند سیاسی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود، امروز چهارشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۹، پیش از پایان دوران محکومیت حبس به صورت زود هنگام از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی امان الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی دو روحانی اهل سنت محبوس در زندان مرکزی زاهدان برای اجرای حکم اعدام امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه به قرنطینه زندان منتقل شده اند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز چهارشنبه ۱ بهمن ماه ۹۹، یک روحانی بلوچ به نام حافظ “عبدالستار آنشینی” فرزند عبدالغنی اهل خاش، در زندان مرکزی زاهدان پس از هشت سال زندان اعدام شد.
عالان بلوچ میگویند نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان با همکاری وزارت اطلاعات، در راستای «تحت فشار قرار دادن اهل سنت» ساخت یک مسجد در حال ساخت در شهر ایرانشهر را متوقف کردهاند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز یک شنبه ۵ بهمن ماه ۹۹ یک روحانی بلوچ به نام مولوی “ناصر بهادرزهی” فرزند جلال توسط نیروهای امنیتی در شهر ایرانشهر بازداشت شد.
احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد امروز دوشنبه ۶ بهمنماه بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان ارومیه منتقل شد. آقای الهی تیرماه امسال توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم با تسلیم به رای به ۹ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.
دادستانی راسک، مدیر منبع العلوم کوه ون را از طریق تماس تلفنی احضار کرد.
محمد منصوری، معلم اهل سنت شاغل در یکی از هنرستان های شهرستان سنندج، با حکم هیات مرکزی گزینش استان کردستان از محل کار خود اخراج شد. حکم صادره در دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است.
روز چهارشنبه ۱۵ بهمنماه، عیسی شهلی بر، روحانی اهل سنت ساکن ایرانشهر به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.
دو تن از مرزبانان که توسط یک گروه مسلح مخالف حکومت بازداشت شده بودند، آزاد شدند. از سوی دیگر گزارش شده دستکم چهار زندانی اهل سنت پیرو آزادی این دو مرزبان نیز آزاد شدند. هویت این زندانیان “عبدالرحمن سنگانی”، “ابوبکر رستمی”، شیراحمد شیرانی” و “محمد صابر ملک رئیسی” است که اهل استان های خراسان، کردستان و بلوچستان هستند.
یاسین قاسمی بجد، نویسنده، شاعر و مترجم ۳۲ ساله به اتهام توهین به مقدسات اسلام، توهین به امام خمینی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زاهدان احضار شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی واحد بخش بلوچی مدیر داخلی مدرسه دینی صدیقه روستای سگار از توابع بخش کیشکور روز جمعه ۲۴ بهمن ماه به اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
حسین گردشی، شپول خضری و فرهاد موسی پور، شهروندان بازداشتی امروز شنبه ۲۵ بهمنماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند. روز سهشنبه ۲۱ بهمنماه نیز سیروان نوری و سوران حسین زاده با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان ارومیه منتقل شدند. همچنین روز جاری شوانه (شوان) پشتوار، شهروند سنی مذهب با پایان بازجوییها از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل شد.
احمد خوشمیرزاده، شهروند سنی مذهب و محمدامین رحمانی، نوجوان ۱۷ ساله اهل شهرستان اشنویه واقع در استان آذربایجان غربی طی روزهای اخیر با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.
عارف بخت آبنوس و میکائیل کاظمی، شهروندان اهل سنت ترکمن و از اهالی شهرستان آق قلا واقع در استان گلستان حدود ۱ ماه پیش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدهاند. تداوم بیخبری از وضعیت این شهروندان موجب نگرانی خانواده آنان شده است.
حافظ اکرم کوهی به اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
طاهر حسین زاده، شهروند اهل مهاباد روز دوشنبه ۲۷ بهمنماه پس از مراجعه به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سوفیا مبینی و نگین توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری تدریسی، دو شهروند بهائی محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۵ بهمنماه ۱۳۹۹، مژده اقترافی و هوشمند طالبی، زن و شوهر بهائی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی به ترتیب از زندانهای دولت آباد اصفهان و دستگرد اصفهان آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا.مهوش عدالتی.علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی، شهروندان بهائی ساکن تهران توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۴ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکووم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۰ بهمنماه ۱۳۹۹، تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی ساکن کرج، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرج بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد.
شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان محکومیت آرش راسخی، نسیم قنواتیان، مارال راستی، مهناز جان نثار، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق پژوه و فرهاد امری، هشت شهروند بهائی را عینا تایید کرد. این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب بندرعباس مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی هر کدام به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروههای سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت از شرکت در جلسات ضیافت و گردهمایی بهائیان و الزام بر گذراندن پنج جلسه مشاوره در خصوص مسائل فرقهای زیر نظر اساتید موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس محکوم شدهاند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه سه شهروند بهایی را از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» تبرئه کرده است.این حکم روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹، صادر و به صورت شفاهی به این شهروندان بهایی ابلاغ شده است.
روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
مسیحیان:
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماری محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی سابق با فشار نهادهای امنیتی از ادامه اشتغال محروم شده است.
شعبه چهارم دادگاه انقلاب تجدیدنظر بوشهر روز هشتم بهمن ماه ۹۹، حکم ساسان خسروی، سام خسروی و حبیب حیدری، سه نوکیش مسیحی، به دلیل باور دینی و فعالیتهای صلح آمیز عقیدتی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» شده و به زندان، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم شدند.
روز یکشنبه ۱۹ بهمن، ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان، طی ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سرباز احضار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا.ابراهیم فیروزی نوکیش مسیحی تبعیدی، محبوس در زندان زاهدان روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه، با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی از روز شنبه ۲۵ بهمنماه، در اعتراض به پرونده سازی وزارت اطلاعات علیه او در زندان چابهار دست به اعتصاب غذا زد. طی روزهای گذشته وی از زندان چابهار به زندان زاهدان منتقل شده است.
طی دو هفته اخیر، ۱۱ خانواده مسیحی در استان البرز به اداره اطلاعات احضار شدند. در پی این احضار، از نوکیشان خواسته شده است که تعهد نامه ای مبنی بر خودداری از برقراری ارتباط با دیگر مسیحیان را امضا کنند. گفته می شود ماموران امنیتی این نوکیشان را به حبس و ترک کشور در صورت خودداری از امضای تعهد نامه مذکور تهدید کرده اند.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.
دراویش:
دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنشهایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنشهای زمانی آغاز شد که دراویش نعمتاللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت هم کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.
در این ماه :
کسری نوری، درویش گنابادی که دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکرد، عصر امروز شنبه ۴ بهمنماه از بند سیاسی این زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است. در زمان انتقال آقای نوری به وی گفته شده به تهران منتقل خواهد شد؛ با این حال از محل دقیق انتقال وی اطلاعی در دست نیست.
عباس دهقان، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور محبوس در زندان تهران بزرگ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران به ۱۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۶ سال و ۳ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.
بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی روز شنبه ۲۵ بهمنماه در پی مسمومیت دارویی از زندان اوین به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد. گفته میشود یکی از ماموران زندان اوین، در بیمارستان به خانواده آقای محجوبی گفته وی هم اکنون در بخش مراقبتهای ویژه این بیمارستان در کما به سر میبرد.
بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی چهار روز پس از انتقال به بیمارستان لقمان درگذشت.
روند ستیز با دراویش در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید.
برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان بهمن ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ،رضا عباسی زمان آبادی ، عباس رضایی سالاروند .