گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , مهرماه 1399

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , مهرماه 1399

تهیه نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه و تنظیم گزارش: رضا عباسی زمان آبادی ، سید شایان حسینی برزی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مهر 1399 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
در این ماه :
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز دوشنبە ٣١ شهریور ٩٩ (٢١ سپتامبر ٢٠٢٠)، یک شهروند اهل ارومیە با هویت ”ارکان علیزادە“ ٢٢ سالە بە بند سیاسی زندان مرکزی ارومیە منتقل شدە است. این شهروند ١٠ روز پیش بە زندان مرکزی ارومیە منتقل و در بند تلاش موسوم بە بند قرنطینە زندان محبوس بودە است ارکان علیزادە روز شنبە ١ شهریور ٩٩ (٢٢ آگوست ٢٠٢٠) از سوی نیروهای ادارە اطلاعات ارومیە بە اتهام فعالیت مذهبی بازداشت و ٢٢ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی نگهداری شدە بود.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از وضعیت یک شهروند بلوچ که در تاریخ ۷ شهریور ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی سراوان بازداشت شده، با گذشت نزدیک به یک ماه هیچ اطلاعی در دست نیست.
هویت این شهروند، «علی نصرت زهی» ۱۹ ساله فرزند عبدالباقی اهل شهرستان سراوان عنوان شده است.
سرنوشت سه فعال مذهبی اهل‌سنت به نام‌های “امیر زکالاب، امام جمعه روستای ارمنی بلاغ بوکان، عبدالعزیز حیدرپور اهل روستای کهریز از توابع منطقه انزل ارومیه و حامد علی مشکوه اهل ارومیه” در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سه تن از فعالان مذهبی کُرد اهل سنت به نامهای طاهر شیخی، آرمان حمزەلویی و فایق شریعت‌پناه که در مرداد ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بوکان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بودند روز یکشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۹، با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۴۵ زندانی سنی مذهب در سالن ۱۱ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج که به کرونا مبتلا شده‌اند بدون رسیدگی پزشکی در این سالن بسر می‌برند.روز شنبه ۵ مهرماه هرانا در گزارشی از ابتلای ۴۵ تن از زندانیان سنی مذهب در سالن ۱۱ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج به بیماری کرونا خبر داد. پزشک بهداری زندان ابتلای تمامی زندانیان محبوس در این سالن را تایید کرده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، حافظ محمد اسماعیل ملازهی معاون‌اداری دارالعلوم مکی زاهدان که روز شنبه ۵ مهر به همراه مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان از تهران عازم سفر استعلاجی به ترکیه بود با ممانعت ماموران امنیتی از سفر باز ماند. ماموران امنیتی ابتدا گفتند در روزهای آتی خواهید توانست سفر کنید اما بعدا به او‌ ابلاغ کردند که نمیتواند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ «نیروهای اداره اطلاعات زاهدان در استان سیستان و بلوچستان “حسام عبداللهی” شهروند پیرو اهل‌سنت کرمانشاهی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند .سازمان حقوق بشری سنی یار، «اتهام وارده به این شهروند اهل‌سنت همان اتهامی است که جمهوری اسلامی به بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی و عقیدتی نسبت می‌دهد.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز چهارشنبه ۹مهر۹۹ مولوی فضل الرحمن کوهی مدیر مدرسه انوارالحرمین و امام جمعه پشامگ در طی یک تماس تلفنی به خانواده اش اطلاع داد که حکم ۶ سال و ۴ ماه حبس به او ابلاغ شده است. بر اساس این گزارش مولوی فضل الرحمن کوهی در یک دادگاه غیرعلنی محاکمه شده است. در این دادگاه به دفاعیات وکیلی که برای او تعیین شده هیچ توجهی نشده است و اتهامات ذکر شده در پرونده نیز اعلام نشده اند. همچنین ابلاغ حکم وی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

امیر زکالاب فعال مذهبی کُرد اهل‌سنت و امام جمعه روستای ارمنی بلاغ بوکان، که در پی افزایش فشار نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی بر فعالان مذهبی کُرد اهل سنت، روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. این فعال مذهبی کُرد اهل‌سنت روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اداره اطلاعات بوکان بازداشت شد.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز یکشنبە ١٣ مهر ٩٩ (٤ اکتبر ٢٠٢٠)، نیروهای ادارە اطلاعات در شهر پیرانشهر یک روحانی کُرد را با هویت ”رسول حمزەپور“ بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند.ماموستا رسول حمزەپور اهل روستای ”خراپە“ و امام جماعت روستای ”اندیزە“ از توابع بخش لاجان پیرانشهر بودە است. بە گفتە یک منبع مطلع، نیروهای ادارە اطلاعات در سە راهی پسوە این روحانی کُرد را بازداشت و سپس منزل شخصی وی را مورد بازجویی قرار دادەاند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹، محمد ابراهیمی روحانی اهل سنت به اطلاعات سپاه پاسداران مریوان احضار شد. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “آقای ابراهیمی حدود ۳ ساعت در اطلاعات سپاه مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت آزاد شد. ماموران به وی گفتند که پرونده او جهت صدور حکم به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع داده خواهد شد.” بر اساس این گزارش، اتهامات مطروحه علیه این روحانی توهین و افترا به مسئولان نظام و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از تارنمای شبکه کلمه، روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه ۹۹، یکی از طلاب انوارالحرمین پشامگ شهرستان راسک به نام “ذاکر آسکانی” به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. یک منبع مطلع به تارنمای شبکه کلمه گفته است: “ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بیش از ۴ ساعت از این طلبه بازجویی و پس از آن تهدید کرده اند. این منبع افزوده است: “از جزئیات بازجویی و سوالات ماموران، اطلاع دقیقی در دست نیست اما به احتمال قوی به بازداشت مولانا کوهی مرتبط است.
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز دوشنبە ١٤ مهر ٩٩ (٥ اکتبر ٢٠٢٠)، حسام عبداللهی شهروند پیرو اهل سنت اهل کرمانشاه کە در زاهدان بازداشت شدە بود، پس از سە هفتە بازداشت بە زندان مرکزی زاهدان منتقل شدە و هم‌اکنون در بند قرنطینە این زندان نگهداری می‌شود. بە گفتە یکی از نزدیکان این شهروند اهل کرمانشاه، قرار بازداشت یک ماهە برای وی صادر شدە و احتمالاً ٣٠ مهر ماه با وثیقە ١٥٠ میلیون تومانی موقتاً از زندان آزاد شود.

یک منبع نزدیک به خانواده زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت حمزه درویش روز شنبه ۱۹مهر۹۹ به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «مامورین اطلاعات حمزه درویش را مجددا به سلول انفرادی منتقل کرده و برای او پرونده جدیدی در زندان باز کرده اند. این زندانی عقیدتی اهل سنت که پیش از این به ۱۵ سال محکوم شده بود اکنون با یک پرونده جدید در زندان روبرو شده است. گفته می شود این پرونده سازی به دلیل فعالیت رسانه ای او درخصوص وضعیتش می باشد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹، عبدالله ملازهی شهروند اهل سنت و مدیر حوزه علمیه منبع العلوم کوه ونِ شهرستان سرباز به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: ” امروز طی یک تماس تلفنی عبدالله ملازهی به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد. این منبع مطلع افزود: “از مدیر منبع العلوم کوه ون خواسته شده که صبح دوشنبه ۲۱ مهرماه خود را به ستاد خبری زاهدان معرفی کند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۱۹ مهرماه ۹۹، مفتی “محمد قاسم قاسمی” رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان به اداره اطلاعات زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. علت احضار و بازجویی از مفتی قاسمی، انتقاد وی از صدور حکم زندان ۴ سال و ۶ ماه مولوی فضل الرحمن کوهی عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه، عبدالعزیز حیدرپور، شهروند اهل سنت ساکن ارومیه، پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه های امنیتی به زندان این شهر منتقل شد. در این گزارش به نقل از یک منبع آگاه آمده است: “این شهروند پس از اتمام بازجویی به بند تلاش زندان ارومیه موسوم به قرنطینه منتقل شده است. اتهام مطروحه علیه این شهروند در خصوص فعالیت های مذهبی بوده است.
حکم یکسال حبس تعزیری یک فعال مذهبی به نام “سلیمان خیره دست” ٣٤ ساله اهل روستای “داشبند” از توابع بوکان با تسلیم رأی به ٩ ماه حبس کاهش یافت.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کُردپا، ملاجمشید حمیدی، از اهالی روستای شاهوانه در توابع شهرستان اشنویه، روز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. بر اساس این گزارش، ملا جمشید حمیدی ساکن اشنویه در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل کردند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۲۶ مهرماه ۹۹، یک طلبه حوزه علمیه سلمان فارسی نگور به نام “سعید بالار” فرزند ابوبکر به اداره اطلاعات شهرستان نیکشهر احضار، مورد بازجویی و از طرف ماموران اطلاعات تهدید به بازداشت شد.یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: ”سعید ساعت ۷ صبح به اداره اطلاعات نیکشهر مراجعه کرده و به مدت سه ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت و امام جماعت روستای “اندیزه” از توابع بخش لاجان پیرانشهر، کماکان در بازداشت و بی‌خبری به سر می‌برد. در این گزارش یک منبع مطلع با بیان اینکه این روحانی طی مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده است، گفت: “رسول حمزه پور جهت بازجویی به اداره اطلاعات ارومیه منتقل و طی مدت بازداشت تنها یکبار تماس کوتاه تلفنی را با خانواده‌اش داشته است.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، اوایل مهرماه امسال سە فعال مذهبی کُرد بە نام های ”سیاوش جوان“، ”بهزاد طلایی“ و ”فرشاد فتاحی“ از سوی نیروهای ادارە اطلاعات ارومیە بازداشت شدەاند. بە گفتە یک منبع مطلع، سیاوش جوان ٢٨ سالە می‌باشد کە در تاریخ ٥ مهر ماه بازداشت شدە و بهزاد طلایی ۲۷ ساله نیز در تاریخ ٧ مهرماه بازداشت شدە و این دو روز چهارشنبە ٢٣ مهر (١٤ اکتبر) بە زندان مرکزی ارومیە منتقل شدەاند. همچنین یک شهروند دیگر با هویت ”فرشاد فتاحی“ در تاریخ ٨ مهر ماه از سوی نیروهای ادارە اطلاعات ارومیە بازداشت شدە کە کماکان در بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە بازداشت می باشد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس گزارش های رسیده، هفته گذشته ۲۴ مهرماه ۹۹ یک زندانی اهل افغانستان به نام «عبدالوکیل رحمانی» در سایه عدم رسیدگی مسئولان زندان رجایی شهر بر اثر کرونا جان باخته است. این زندانی ۴۵ ساله در اندرزگاه ۴ سالن ۱۱ نگهداری می‌شده است. گزارش های رسیده حاکی است که بیشتر زندانیان اهل سنت که در سالن ۱۱، ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر نگهداری می‌شدند، به کرونا مبتلا شده‌اند. از سوی دیگر دیگر گزارش شده، روز یکشنبه ۲۷ مهرماه «عبدالرحمان سنگانی» زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت که در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ نگهداری می شود به دنبال وخامت حال و ابتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است.
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، برزان نصراللەزادە، زندانی مذهبی کُرد کە در سن نوجوانی بازداشت و بە اعدام محکوم شدە بود، پس از آنکە حکم اعدام وی از سوی دیوان عالی كشور نقض شد، روز سەشنبە ٢٩ مهر ٩٩ (٢٠ اکتبر ٢٠٢٠) از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا، پریسا روحی زادگان،اسماعیل روستا،بهاره نوروزی،بهنام عزیزپور،ثمره آشنایی،رامین شیروانی،رضوان یزدانی،سروش ایقانی صغادی، سعید حسنی،شادی صادق اقدم،شمیم اخلاقی،صهبا فرح بخش،صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی،فربد شادمان،فرزاد شادمان،لالا صالحی،مژگان غلام پور سعدی،مرجان غلام پور،مریم اسلامی مهدی آبادی،مهیار سفیدی میاندواب،نبیل تهذیب،نسیم کاشانی نژاد،نوشین زنهاری،ورقا کاویانی و یکتا فهندژ سعدی 26 تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز،دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پس از رفع ایرادات در دادسرا تعیین وقت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،عطیه صالحی،نسرین قدیری،بنفشه مختاری،فرزانه دیمی،آرزو محمدی،عطاالله ملاکی،رویا ملاکی و سعید ملاکی،8 تن از شهروندان بهائی ساکن بیرجند طی احضاریه های جداگانه جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسری بیرجند احضار شدند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرید زیرگی،شهروند بهائی ساکن تبریز با دریافت برگه احضاریه به شعبه دوم دایره اجرای احکام دادسری انقلاب شهرستان بیرجند فراخوانده شد.
به گزارش خبر گزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه 19 مهرماه 1399، مهرداد موسوی خولنجانی،شهروند بهائی با پایان ایام مرخصی به زندان دستگرد اصفهان بازگشت.و ایشان در روز دوشنبه 21 مهرماه به صورت زود هنگام از زندان دست گرد اصفهان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز یکشنبه 20 مهرماه 1399،لیزا تبیانیان، شهروند بهایی از زندان کچویی کرج آزاد شد.آزادی خانم تبیانیان پس از تحمل حدود دو ماه حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی و به صورت زودهنگام صورت گرفته است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهناز ثابت شهروند بهایی ساکن شیراز روز 21 مهر 99 بعد از بازداشت برای تحمل دوران محکومیت به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه 21 مهرماه 1399، آرزو محمدی و بنفشه مختاری، شهروندان بهایی ساکن بیرجند جهت تحمل حبس به زندان بیرجند منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه 15 مهرماه 1399، منازل، کتایون شهریاری، پیمان روحی، ایمان رشیدی و همسرش شبنم متحد شهروندان بهایی ساکن یزد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹، فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی جهت تحمل حبس به زندان بیرجند منتقل شد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با بهائیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

دادگاه تجدیدنظر بوشهر، دوم مهر ماه، حکم جدایی لیدیا ۲۲ ماه، از زوج نوکیش مسیحی، که از ده هفتگی سرپرستیش را برعهده داشتند، تأیید کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ماده 18، روز یکشنبه 6 مهر 1399، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد. بر اساس این گزارش، وی از اتهامات «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت» تبرئه شد.
بر پایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه نگاو، نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی ایران فشار های خود را بر خانواده یک نوکیش مسیحی ساکن تهران افزایش داده و با تهدید این خانواده مبنی بر مصادره منزل، خواهان بازگرداندن دخترشان از خارج از ایران می باشند.
حکم 80 ضربه شلاق محمد رضا (یوهان) امیدی، نوکیش مسیحی به اتهام« شرب خمر» در مراسم عبادتی مسیحیان،‌ در دفتر دادستان عمومی و انقلاب رشت اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ملیحه نظری، نوکیش مسیحی حدود سه هفته پیش با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد. آزادی خانم نظری با تودیع قرار وثیقه 300 ملیون تومانی و به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

روند ستیزبا مسیحیان دراین ماه نیزادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

دراویش:
دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹، بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی از بیمارستان روانپزشکی امین آباد (رازی) به زندان اوین بازگردانده شد. آقای محجوبی روز یکشنبه ۶ مهرماه به صورت اجباری و به بهانه اعزام به بیمارستان جهت درمان از کار افتادگی دست چپ و تشنج‌های متوالی به بیمارستان روانپزشکی امین آباد (رازی) منتقل شد. گفته می‌شود که پزشکان بدون آگاه کردن وی از پروسه درمان، دارویی به او تزریق کرده بودند.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، صبح روز شنبە ١٢ مهر ٩٩ (٣ اکتبر ٢٠٢٠)، نیروهای وزارت اطلاعات در ایلام دو تن از دراویش گنابادی در شهرستان آبدانان بە نام‌های ”تقی مرادی“ ٣٦ سالە و ”امین علیزادە“ ٣١ سالە را بازداشت و بە زندان مرکزی ایلام منتقل کردەاند. بە گفتە یک منبع نزدیک بە خانوادە این دو درویش گنابادی نیروهای لباس شخصی آنها را در محل کارشان (هر دو کارگر ساختمانی بودەاند) بازداشت و بە احتمال زیاد برای تحمل دوران محکومیت خود بازداشت کردەاند.

روند ستیز با دراویش در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان دراویش در موارد ذیل نقض گردید.

سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسعود زرگانی، دانشجوی مهندسی نفت و اهل شهرستان شیبان واقع در استان خوزستان،به 18 ماه حبس تعزیری محکوم شد.

روند ستیز با پیروان سایرادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق پیروان سایرادیان در موارد ذیل نقض گردید.

  برای آگاهی بیشتر:   

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان مهر ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ،  رضا عباسی زمان آبادی ،  عباس رضایی سالاروند