توهین امام جمعه شهر الوند به پیروان آیین یارسان و حکم شلاق برای یک معترض به این توهین

مسعود مهدوی امام جمعه شهر ” الوند ” قزوین طی سخنانی پیروان آیین یارسان ” یاری ” را نجس خواند و « علی قدمی » یوی از پیروان یارسان و عضو شورای شهر الوند خطاب به این سخنان گفت؛ هر کس پیروان یاری را نجس بخواند، خود او نجس است.بر اساس گزارش: پس از جوابیه این عضو جامعه یارسان امام جمعه شکایتی طرح کرده و از سوی دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران آقای علی قدمی به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین این روحانی به انتخاب شهردار شهر بیدستان قزوین از بین جامعه یارسان اعتراض کرده و آن را اشتباه توصیف کرده است.

در همین رابطه جامعه یارسان ” اهل حق ” در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اظهارات و گفته های روحانی مذکور از سیستم قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران خواستار مجازات این روحانی در خصوص جریحه دارکردن عواطف عموم این جامعه شدند.

جامعه یارسان در بیانه خود اذعان داشتند: ” در پی اظهارات امام جمعه شهرستان الوند در خصوص توهین به میلیونها پیرو آیین یارسان اهل حق و جریحه دارکردن احساسات پاک مردم یاری ضمن محکوم کردن قاطع سخنان و اعلام انزجار و نفرت از گفته های فتنه گرانه و هدف دار او در راستای تفرقه افکنی در جامعه خواستار برخورد قانونی در چهارچوب قوانین قضایی ایران هستیم.”

لازم به ذکر است که: پیشتر و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت گروهی از ریش سفیدان جامعه یارسان جهت گرفتن رضایت و پس گرفتن شکایت روحانه مذکو به منزل وی مراجعه کرده بودند که با مخالفت این ملا مواجه شدند. یارسان یا اهل‌حق آیینی است که در قرن هفتم هجری توسط حضرت سلطان سهاک در منطقه هورامان از استان سنه بنیان‌ نهاده شد. جمعیت پیروان این آیین در ایران را بین یک تا سه میلیون نفر تخمین می‌زنند. مرکزیت و تجمع پیروان آیین یارس در استان کرماشان بوده اما پیروان این آیین با پراگندکی جمعیت در استانهای سنه، اورمیه، همدان، قزوین، تهران، البرز، مازندران، گیلان نیز وجود دارند.