گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , خرداد ماه 1399

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , خرداد ماه 1399

 

تهیه و تنظیم نمودار رضا عباسی زمان ابادی

تهیه گزارش رضا عباسی زمان ابادی , سید شایان حسینی برزی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان  خرداد 1399 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

به گزارش  کمپین فعالین بلوچ می‌گوید حافظ عبدالرشید ریگی به بند سیاسی زندان انتقال پیدا کرد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سه شنبه ۶خرداد۹۹ پیام افلاک پوربه شیوه خشونت باری بازدداشت شده.  پیام افلاک پور تا کنون اجازه تماس با خانواده خود نداشته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در ماه رمضان امسال، دست کم ۱۰ نفر از مدرسان مذهبی و طلاب مدرسه «دارالعلوم مسجد ابراهیم خلیل‌الله سنندج»، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌اند. «حسین علیمرادی» «محمد صهیب علیمرادی» توسط نیروهای امنیتی به ستاد خبری اداره اطلاعات احضار شدنداسامی هشت تن از بازداشت شدگان اهل سنت در ماه رمضان به این شرح است محمد صهیب علیمرادی»، «محمد حسینی»، «پیمان ایران‌پناه»، «محمدعلی ایران‌‌پناه»، «فواد زارعی»، «صلاح‌الدین خدری» و «رضا تلیوار» اهل شهرستان قشم اعلام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز، روز پنجشنبه ۱ خردادماه ۱۳۹۹، شمارى از شهروندان اهل سنت منطقه ملاشیه در جنوب شهر اهواز در آستانه عید فطر توسط نیروهاى امنیتى بازداشت شدند اسامى تعدادی از بازداشت شدگان به این شرح است؛« ایوب خررجی» «یوسف خزرجی»  «جمیل سیلاوی»  «خلیل سیلاوی»  «ابراهیم کروشاوی»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، عبدالسلام مردان رزگه، شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب در بازداشتگاه زندان لاکان دست به اعتصاب غذا زده است.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
1 انتقال زندانی 1
16 بازداشت 2
1 اعتصاب غذا 3
1 آزادی موقت با قرار وثیقه 4
19 جمع کل 5

بهائیان:

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنجشنبه ۲۹خرداد ماه ۱۳۹۹، حکم ۱۰ سال حبس تعزیری «فاروق ایزدی نیا»، محقق و مترجم‌ بهایی ساکن تهران، که در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸، با اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهایی» توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست «احمد زرگر» عیناً تأیید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم ۶ سال حبس تعزیری «شهریار عطریان»، شهروند بهایی ساکن شیراز، که در مرحله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز صادر شده بود، روز پنج‌شنبه ۲۹ خرداد، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس، به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادگاه عیناً تأیید شد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز سه شنبه 27 خرداد 1399 ناهید نعیمی(میناقیان) دیدار احمدی(نعیمی) بشری مصطفوی(نعیمی)،سه شهروند بهائی ساکن شهرستان رفسنجان روز سه شنبه 27 خرداد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان رفسنجان آزاد شد. در خبری دیگر محبوبه میثاقیان (دهقان)، شهروند بهایی ساکن یزد امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.خانم میثاقیان در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،باهیه یلدائی، شهروند بهائی که در اواسط فروردین ماه امسال از زندان عادل آباد شیراز به مرخصی اعزام شده بود،از صدور حکم آزادی زودهنگام خود مطلع شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا روحی زادگاه،اسماعیل روستا،بهاره نوروزی،بهنام عزیز پور،ثمره آشنایی،رامین شیروانی،رضوان یزدانی،سروش ایقانی صغادی،سعید حسینی،شادی صادق اقدم،شمیم اخلاقی،صهبا فرح بخش،صهبا مصلحی،عهدیه عنایتی،فرید شادمان،فرزاد شادمان،لالا صالحی،مژگان غلام پور سعدی،مرجان غلام پور،مریم اسلامی مهدی آبادی،مهیار سفیدی میاندوآب،نبیل تهذیب،نسیم کاشانی نژاد،نوشین زنهاری،ورقا کاویانی و یکتا فهندژسعدی 26 تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز روز دوشنبه 26 خرداد 1399 در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.دادگاه این شهروندان در حالی انجام شد که جامعه جهانی بهائیان در سازمان ملل یک مقام قضایی در دادگاهی در شیراز تهدید به ریشه کن کردن جامعه بهائیان شیراز کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،دادگاه تجدید نظر استان اصفهان مهرداد موسوی خولنجانی شهروند بهائی ساکن شاهین شهر را به حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،سهراب ملاکی،خلیل ملاکی،مریم مختاری،ساغر محمدی،سیمین محمدی و شیدا عابدی،شش تن از شهروندان بهائی طی روزهای گذشته با پایان مرخصی به زندان بیرجند بازگشتند. این شهروندان پیشتر در فروردین امسال از زندان بیرجند به مرخصی اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،علیرغم گذشت 2 ماه از قرار گرفتن نام نگین قدمیان در لیست مشمول بخشنامه اخیر قوه قضاییه وی کماکان از آزادی محروم است.اما روز سه شنبه 20 خرداد 1399،خانوم قدمیان از زندان اوین به مرخصی 11 روزه اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،تورج امینی،پژوهشگر و نویسنده بهائی ساکن کرج توسط دادگاه انقلاب کرج به 1 سال حبس تعزیری و 2 سال تبعید محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،نیرو های امنیتی روز یکشنبه 18 خرداد ناهید نعیمی،دیدار احمدی و بشری مصطفوی را بازداشت کرده همچنین به مکانی نا معلوم انتقال داده،و برخی از وسایل شخصی آنها از جمله تلفن همرا،کامپیوتر ها، و کتابهایشان را نیز با خود برده.

به گزارش خبرگزاری هرانا،منزل محبوبه میثاقیان،شهروند بهائی ساکن یزد روز دوشنبه 12 خرداد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. مامورین پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی خانم میثاقیان را نیز با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز دو شنبه 12 خرداد1399،ویدا حقیقی نجف آبادی شهروند بهائی ساکن نجف آباد جهت تحمل دوره محکومیت خود بازداشت و راهی زندان اصفهان شد.

به گزارش خبر گزاری هرانا،صبح روز یکشنبه 11 خرداد 1399،پروانه حسینی،شهروند بهائی ساکن اصفهان از بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز شنبه 10 خرداد ماه 1399،میترا بندی امیرآبادی ،هیوا یزدانی مهدی آبادی شهروندان بهائی ساکن یزد توسط نیرو های امنیتی بازداشت و به مکانی نا معلوم منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز شنبه 10 خرداد ماه 1399، شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی،دو شهروند بهائی ساکن اصفهان با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش خبر گزاری هرانا ،فرزان معصومی و فرهام ثابت دو تن دیگر از شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط دادگاه انقلاب شیراز مجموعه به 12 سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا ،روز پنج شنبه 1 خرداد ماه 1399،امین ذولفقاری،شهروند بهائی ساکن یزد توسط نیرو های امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است.

به گزارش خرگزاری هرانا،الهه سمیع زاده ،شهروند بهائی توسط شعبه 105 دادگاه کیفری شیراز به 1 سال حبس تعزیری دیگر و 2 سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهائی در موارد ذیل نقض گردید

مورد موضوع ردیف
2 آزادی زندانی 1
26 احضار و باز جویی 2
7 محکوم به حبس 3
6 ادامه دوران حبس پس از گذراندن مرخصی 4
1 محرومیت از حق شهروندی 6
1 مرخصی زندانی 7
4 ضبط وسایل شخصی 8
1 محکوم به تبعید 9
7 بازداشت و انتقال زندانی به مکانی نا معلوم 10
6 آزادی زندانی با تودیع قرار وثیقه 11
61 جمع کل 12

مسیحیان:

روز پنجشنبه 8 خرداد ماه 4 نوکیش مسیحی بنام های حسین کدیور،خلیل دهقان پور،کمال نعمایان و محمد وفادار،جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شدند. این شهروندان پیشتر از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» هر یک به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده و حکم صادره در دادگاه تجدید نظر نیز بدون تشکیل جلسه تائید شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،چهار نوکیش مسیحی بازداشتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
4 محکوم به حبس تعزیری 1
4 آزادی زندانی با تودیع قرار وثیقه 2
4 احضار و بازجویی 3
12 جمع کل 3

دراویش:

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام محجوبی، درویش گنابادی جهت اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۰ خردادماه ۱۳۹۹، صالح الدین مرادی، درویش گنابادی جهت اجرای حکم دو سال تبعید راهی شهرستان برازجان در استان بوشهر شد.

                                                                                                                                                      .

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۹، «محمدعلی راجی»، فرزند «محمد راجی»، درویش گنابادی جهت تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری بازداشت و به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان دراویش گنابادی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 انتقال به تبعید گاه 1
2 اجرای حکم حبس 2
1 انتقال به سلول انفرادی 3
4 جمع کل 4

 

سایر ادیان:

به گزارش خبر گزاری مهر،رئیس کل دادگستری مازندران از دستگیری و متلاشی شدن باند بزرگ شیطان پرستی در استان خبر داد و گقت: 28 مرد و 14 زن در این زمینه دستگیر شدند.

به گزارش خبر گزاری هرانا،فرمانده انتظامی بابلسر از شناسایی و بازداشت یک شهروند در این شهرستان تحت عنوان«عامل تبلیغات گروه شیطان پرستی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،دو شهروند در شهر مشهد بازداشت شدند. بر اساس این گزارش بازداشت این افراد در ارتباط با«موضوع مهدویت و ادعای ارتباط با امام دوازدهم شیعیان»صورت گرفته.

آقای میر خلیلی در بخشی از این نامه خطاب به حسن روحانی نوشته است: نسبت به روند دادرسی و اتهامات مطروحه علیه خود اعتراض کرده است.رسیدگی به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره گروه به اصطلاح غیرقانونی عرفان حلقه»«تبلیغ علیه نظام» و «تشویق اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در صفحه مجازی» در حال حاضر در زندان به سر می برد. و با اشد مجازات زندان مندرج در قانون (10 سال زندان بابت اقدام علیه امنیت ملی و 1 سال زندان بابت تبلیغ و 2 سال زندان و 74 ضربه شلاق بابت تشویق) مواجه شده است.

روند ستیز با سایر ادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان سایر ادیان در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
45 بازداشت و بی خبری 1
1 محرومیت از سایر حقوق زندانیان 2
46 جمع کل 3

  برای آگاهی بیشتر:   

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ، عباس رضایی سالاروند .