تداوم پلمب محل کسب ۱۹ شهروند بهایی در ساری

خبرگزاری هرانا – محل کسب ۱۹ شهروند بهایی در ساری با گذشت بیش از ۳ سال و سه ماه کماکان پلمب است. پیشتر در سال ۹۵ اداره اماکن ساری به دستور دادستان کل مازندران ۴۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد.

طی سال‌های اخیر برخی از آنها مجبور به فروش واحد صنفی خود شده و یک شهروند دیگر نیز اخیرا به اداره اماکن احضار شده است. با وجود اینکه خردادماه ۹۶ دیوان عدالت اداری به نفع شهروندان بهایی اقدام به صدور رای کرد، کماکان خبری از فک پلمب و اجازه فعالیت اقتصادی به ۱۹ شهروند بهایی ساکن این شهر نیست. این شهروندان صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت‌های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند.

اسامی این ۱۹ شهروند بهایی در ادامه می‌آید:

۱. ذات الله دارابی (واحد صنفی نجاری) ۲. عادل صمیمی (واحد صنفی نصب ضد سرقت) ۳. کمال الدین اکبری (واحد صنفی خراطی) ۴. امان الله زاهدی (واحد صنفی نجاری) ۵. کوروش احمدی (واحد صنفی جلوبندی خودرو) ۶. کوروش مرادی (واحد صنفی نجاری) ۷. اصغر موفقی (واحد صنفی نجاری) ۸. حسین احمدی (واحد صنفی نجاری) ۹. مهریار قنبری (واحد صنفی نصب و فروش سیستم حفاظتی) ۱۰. ضیا الله خوشبین (واحد صنفی رنگ فروشی) ۱۱. اشکان خلیلی (واحد صنفی سین پیچی) ۱۲. بهزاد ذبیحی (واحد صنفی عینک فروشی) ۱۳. جهانبخش موفقی (واحد صنفی خراطی) ۱۴. محمد موفقی (واحد صنفی نجاری) ۱۵. قوام الدین ثابتیان (واحد صنفی نجاری) ۱۶. ضرغام زمانی (واحد صنفی فروش پوشاک) ۱۷. نیما مهین بخت (واحد صنفی نصب و فروش سیستم حفاظتی) ۱۸. پژمان روشنکوهی (واحد صنفی فروش ابزار) ۱۹. شهرام نوبخت (واحد صنفی فروش ابزار).

پیشتر در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۳۹۵ پلیس اماکن شهرستان ساری به دستور دادستان کل مازندران محل کسب این شهروندان را پلمب کرده بود.

در خردادماه سال ۹۶ دیوان عدالت اداری در پی اعتراض ۴۲ شهروند بهایی مازندران که محل کسب آنان پلمب شده بود بر اساس «بند ماده ۲۸ قانون نظام صنفی» رایی به نفع آنان صادر کرد مبنی بر اینکه حق قانونی آنان در مورد تعطیلی محل کسب تا سقف ۱۵ روز در سال نادیده گرفته شده است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان محل کسب تعدادی از این افراد باز شده اما همچنان تحت فشار و گاها تهدید هستند و به آنها گفته شده در صورت تعطیلی مجدد در مناسبت‌های مذهبی آیین بهایی مجددا محل کسب آنها پلمب خواهد شد”.

به گفته این منبع مطلع، تعدادی از این شهروندان بالاجبار مغازه‌های خود را فروخته‌اند و یکی دیگر از آنها که نخواست هویتش اعلام شود، اخیرا به اداره اماکن احضار شده است.

با این حال، علیرغم رای دیوان عدالت اداری تاکنون هیچ اقدامی برای فک پلمب واحدهای تجاری ۱۹ تن از این شهروندان از سوی نهادهای ذیربط صورت نگرفته است.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که بر اساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبان واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.