تداوم بازداشت فرانه منصوری و سامان شیروانی زوج بهایی در قائمشهر

با گذشت ۱۰ روز از بازداشت فرانه منصوری و همسرش سامان شیروانی، شهروندان بهایی ساکن قائمشهر همچنان از دلایل بازداشت و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.این زوج بهایی پیشتر در تاریخ ۳ بهمن ماه توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند و در این مدت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند. علاوه بر این سامان شیروانی به دلیل بیماری دستگاه گوارش نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸، با گذشت ۱۰ روز از بازداشت فرانه منصوری و همسرش سامان شیروانی شهروندان بهایی ساکن قائمشهر کماکان از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان در گفت‌وگو باگزارشگر هرانا در خصوص آخرین وضعیت آنها گفت: “در نخستین ملاقاتی که خانواده‌های این زوج پس از بازداشت، با دادستان شهر داشتند، وی از وجود چنین پرونده‌ای کاملا اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ این در حالی است که این پرونده توسط دادستان شهر به عنوان مدعی العموم به جریان افتاده است. از روز سوم بازداشت، ضابطین قضایی شفاها به خانواده‌ها گفتند برای آزادی موقت سامان شیروانی وثیقه تهیه کنند و همین مطلب را سامان شیروانی نیز از طریق تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته بود؛ اما در عمل بازپرس پرونده ادعای ضابطین خود را نپذیرفت و با پذیرش وثیقه مخالفت کرد”.

سامان شیروانی به دلیل بیماری معده نیاز به مراقبت پزشکی دارد و از آنجا که خانواده آقای شیروانی در این مدت ملاقاتی با او نداشته‌اند، نگران وضعیت سلامتی ایشان هستند.

این شهروندان پیشتر در تاریخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران در زمان بازداشت منزل این شهروندان را مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی آنها ازجمله تلفن‌های همراه و لپ تاپ آنها را ضبط کرده و با خود بردند.

این دو شهروند تا به امروز از حق داشتن وکیل محروم بوده و کماکان توسط دادگاه انقلاب قائمشهر تفهیم اتهام نشده‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.