«بهائیان به دلیل راستگویی در مورد ایمان خود مجازات می‌شوند»

بیانیه دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو: «بهائیان به دلیل راستگویی در مورد ایمان خود مجازات می‌شوند»

خبرگزاری هرانا –  دوشنبه ۷ بهمن ۹۸، دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو با انتشار بیانیه ای با عنوان “بهائیان به دلیل راستگویی در مورد ایمان خود مجازات می‌شوند” با اشاره به شرایط و فشارهای وارده به بهاییان ایران از جمله عدم ارایه کارت ملی هوشمند، صدور احکام حبس و مصادره اموال این شهروندان، نسبت به این امور ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه هرچه بیشتر جامعه جهانی نسبت به این امر شده است. سازمان ثبت احوال کشور، از ابتدای سال ۹۸ اقدام به حذف گزینه “سایر ادیان” در فرم‌های مرتبط با صدور کارت ملی هوشمند کرده است. این اقدام که در عمل انتخاب دین در فرم های مربوطه را محدود به ادیان رسمی کشور کرده است، باعث شده پیروان آیین بهایی امکان ثبت نام و دریافت کارت ملی را از دست بدهند.

در بخشی از این بیانیه آمده است ««با وجود ادامۀ ادعاهای مقامات ایران در داخل کشور و در مجامع سازمان ملل مبنی بر اینکه بهائیان از حقوق شهروندی برخوردارند، مسئولین امور بار دیگر مکانیسمی را نهادینه کرده‌اند که هدفش انهدام جامعۀ بهائی به عنوان یک هویت زنده است؛ که از این طریق کمپین سرکوب بهائیان که طی چهار دهه عملاً در هر بُعدی از زندگی آنها –اعم از فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی– اعمال شده، ادامه یابد».

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“بهائیان به دلیل راستگویی در مورد ایمان خود مجازات می‌شوند.

جامعۀ جهانی بهائی عمیقاً نگران افزایش آزار و اذیت مقامات حکومتی علیه جامعۀ بهائی ایران در ماه‌های اخیر است؛ به ویژه تصمیمات بسیار نگران‌ کنندۀ‌ بعضی نهادها که بر سرنوشت بهائیان سراسر کشور تأثیر می‌گذارد.

با محدود کردن شماری از متقاضیان «کارت ملی هوشمند» جدید ایران که می‌توانند فقط یکی از چهار دین شناخته شده یعنی اسلام، مسیحیت، یهودیت یا آیین زرتشت را انتخاب کنند- پیروان ادیان دیگر از جمله بهائیان، مجبور می‌شوند که یا در مورد دین خود دروغ بگویند یا از اساسی‌ترین خدمات اجتماعی مانند درخواست وام، خدمات بانکی یا خرید و فروش املاک محروم بمانند. آموزه‌های بهائی، بهائیان را به صداقت و راستگویی فرا می‌خواند و آنان در بارۀ باورهای خود به دروغ متوسل نمی‌شوند. گزارش‌های متعدد تأیید می‌کنند که بر این اساس از صدور «کارت ملی هوشمند» برای بهائیان جلوگیری به عمل آمده است.

افزون بر این، یک دادگاه با حکمی مبنی بر «عدم مشروعیت اموال بهائیان» چون آنان پیرو «فرقۀ ضاله»‌اند، حکم بر مصادرۀ کلیۀ املاک بهائیان روستای ایول داده است. به‌رغم اینکه چندین نسل از بهائیان، از اوایل سال‌های ۱۸۰۰، در این ناحیه سکونت و مالکیت داشته‌اند، این حکم ظالمانه صادر شده است.

تنها در سه ماه گذشته، ده‌ها نفر از بهائیان بازداشت و ده‌ها بهائی دیگر به دلیل باورهای دینی خود مشمول محکومیت‌هایی شده‌اند که جمعاً شامل نزدیک به صد سال زندان می‌شود. در ماه جاری میلادی، بهائیان با احکام زندان ده سال و بالاتر روبرو شده‌اند و در موردی طلاهای مغازۀ یک جواهر ساز بهائی در دستور توقیف و مصادره قرار گرفته است.

خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی اظهار داشت: «جامعۀ جهانی بهائی موج اخیر تضییقات علیه جامعۀ بهائی در ایران را خطری جدی تلقی می‌کند و از جامعۀ جهانی می‌خواهد که کانون توجه را به این مسائل که نشانگر وخیم‌تر شدن شرایط است جلب نماید.»

خانم دیان علائی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی توضیح داد: «با وجود ادامۀ ادعاهای مقامات ایران در داخل کشور و در مجامع سازمان ملل مبنی بر اینکه بهائیان از حقوق شهروندی برخوردارند، مسئولین امور بار دیگر مکانیسمی را نهادینه کرده‌اند که هدفش انهدام جامعۀ بهائی به عنوان یک هویت زنده است؛ که از این طریق کمپین سرکوب بهائیان که طی چهار دهه عملاً در هر بُعدی از زندگی آنها –اعم از فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی– اِعمال شده، ادامه یابد. با وجود این، سعی بهائیان ایران این است که زندگی خود را با نوشته‌های بهائی، که صداقت و راستی را “اساس جمیع فضائل انسانی” به شمار می‌آورد، تطبیق دهند. چطور ممکن است بهائیانی که برای کارت ملی تقاضا می‌کنند و یا برای استخدام در بخش دولتی یا ثبت‌نام در دانشگاه اقدام می‌کنند، به خاطر راستگویی مجازات شوند؟»

در سه ماه گذشته، بهائیان چندین بار با هجوم به منازل، حمله به املاک، مصادرۀ اموال‌، اخراج از شغل‌ و ادامۀ محرومیت از تحصیلات دانشگاهی مواجه بوده‌اند. در یک مورد، خانۀ یک بهائی کاملاً تخریب شد و در موردی دیگر، یک کارفرمای غیر بهائی مجبور شد لیست کارمندان بهائی‌اش را ارائه دهد و همه را اخراج کند.

علاوه بر این، یک کمپین بی‌رحمانۀ گمراه‌سازی و انتشار اطلاعات نادرست در مورد آئین بهائی که مخاطب آن عموم مردم ایران است، با تمام قوا در اخبار و رسانه‌های اجتماعی در جریان است. تنها در سال ۲۰۱۹ هزاران مورد تبلیغات بر ضد آئین بهائی منتشر شده است. بخش کوچکی از این گونه مطالب در سایت «خانۀ اسناد بهائی‌ستیزی در ایران» در دسترس عموم قرار دارد.

ژنو – ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰”

گفتنی است، سازمان ثبت احوال کشور، از ابتدای سال ۹۸ اقدام به حذف گزینه “سایر ادیان” در فرم‌های مرتبط با صدور کارت ملی هوشمند کرده است. این اقدام که در عمل انتخاب دین در فرم های مربوطه را به محدود به ادیان رسمی کشور کرده است، باعث شده پیروان آیین بهایی امکان ثبت نام و دریافت کارت ملی را از دست بدهند. حذف گزینه “سایر ادیان” به درخواست یکی از نمایندگان مجلس و به دستور مجلس ایران و مشخصا در جهت اعمال محدودیت و فشار بیشتر بر شهروندان بهایی در ایران صورت گرفته است. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گزینه “سایر ادیان” را به نشان از به رسمیت شناختن عقایدی غیر از ادیان رسمی کشور دانسته و در این خصوص هشدار داده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.