احمد براکوهی، درویش گنابادی از زندان تهران بزرگ آزاد شد

خبرگزاری هرانا – احمد براکوهی، درویش گنابادی روز سه شنبه ۸ بهمن ماه، با پایان دوره محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد. آقای براکوهی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری تقلیل یافت. پرونده آقای براکوهی به دلیل صدمات ناشی از وقایع گلستان هفتم و وجود ساچمه در چشم، صورت و قفسه سینه به کمیسیون پزشکی ارسال شده است. با رای این کمیسیون، دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای حکم تبعید وی تصمیم خواهد گرفت.

پرونده آقای براکوهی به دلیل صدمات ناشی از وقایع گلستان هفتم و وجود ساچمه در چشم، صورت و قفسه سینه به کمیسیون پزشکی ارسال شده است. با رای این کمیسیون، دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای حکم تبعید وی تصمیم خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که احمد براکوهی در این وقایع بینایی چشم چپ خود را از دست داده است. آقای براکوهی چندی پیش با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از وجود ۴۳ ساچمه در صورت و ۷۸ ساچمه در قفسه سینه خود خبر داده بود.

احمد براکوهی یکی از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث موسوم به گلستان هفتم است. او پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و تظاهر و قدرت نمایی” به ۷ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۲ سال حبس و ۲ سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان تقلیل یافت.

گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن  صدها تن از دراویش زخمی و بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.