بندر لنگه؛ بازداشت ۱ شهروند بهائی همزمان با تفتیش منازل و پلمپ محل کسب ۲ شهروند بهائی دیگر

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن شهرستان بندرلنگه, این شهروند بهائی پس از تفتیش منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین محل کسب و منزل”عرفان نوح نژاد” و منزل مسکونی”وحید زراعت کار”, دیگر شهروندان بهائی توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و سپس پلمپ شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن بندر لنگه, در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. در همین روز محل کسب و منزل “عرفان نوح نژاد”, دیگر شهروند بهائی ساکن در بندر لنگه مورد تفتیش قرار گرفت و سپس پلمپ شد. منزل مسکونی “وحید زراعت کار”, که وی داماد خانواده نوح نژاد می باشد هم از سوی نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی وی ضبط شد.

براساس این گزارش: ماموران امنیتی درزمان بازداشت “نوشین حکیمی « نوح نژاد », محل سکونت این شهروند بهائی را مورد تفتیش قرار دادند و اقلامی از قبیل چند جلد کتاب و و گوشی تلفن همراه وی را ضبط کرده و به همراه این شهروند بهائی با خود بردند.

همچنین منزل مسکونی وحید زراعت کار، که وی داماد خانواده “نوح نژاد” است مورد تفتیش کامل قرار گرفت و برخی اقلام شخصی از قبیل “دوربین عکاسی”, “لب تاپ” و “تلفن همراه” وی نیز توسط ماموران امنیتی ضبط شد.

از دلایل بازداشت و یا اتهامات منتسب بر “نوشین حکیمی « نوح نژاد », شهروند بهائی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. همچنین در این گزارش به ارگان امنیتی بازداشت کننده این شهروند بهائی اشاره ای نشده است.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این دو ماده به صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهاماتی واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد و فقط در جهت پرونده سازی می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.