جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۳ شهروند بهائی ساکن کرج برگزار خواهد شد

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج جلسه دادرسی بر پرونده “روئین کهنسال”, “ابوالفضل انصاری” و “روح الله زیبائی”, ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن کرج را برای تاریخ رسیدگی ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, بدون حضور وکلای انتخابی از سوی این افراد برگزار خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “روئین کهنسال”, “ابوالفضل انصاری” و “روح الله زیبائی”, ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن کرج که پیش از این از سوی نیروهای امنیتی در این استان بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی مورد تفهیم اتهام گرفته و با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و آزاد شده بودند توسط شعبه ۱دادگاه انقلاب کرج برگزار خواهد شد. همچنین بنا بر اعلام شعبه مذکور وکلای انتخابی از سوی این ۳ شهروند بهائی به دادگاه حق حضور در جلسه دادرسی برای دفاع از موکلان خود را ندارند و جلسه دادرسی فقط با حضور این ۳ شهروند بهائی برگزار خواهد شد.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ با توجه به اعلام قاضی شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج از دسترسی وکلای “روح الله زیبائی”, “روئین کهنسال” و “ابوالفضل انصاری”, سه شهروند بهائی به پرونده موکلان این افراد ممانعت بعمل آمده و قاضی با تهدید از این وکلا خواسته که از وکالت بر پرونده این افراد انصراف دهند و وکلای تسخیری باید جایگزین آنها شوند و در صورت ادامه شرایط از حضور آنها در جلسه روز شنبه ممانعت بعمل خواهد آورد.

لازم به ذکر است روح الله زیبائی, شهروند بهائی, پس از بازداشت در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود به اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج, متعلق به سازمان اطلاعات سپاه در زندان رجائی شهر کرج منتقل شد و در طی این مدت از سوی این ارگان امنیتی تحت بازجوئی قرار گرفت و پس از اتمام مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸, پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه و بطور موقت آزاد شد.

همچنین روئین کهنسال, دیگر شهروند بهائی ساکن کرج هم در تاریخ ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه به منزل شخصی وی در کرج بازداشت و جهت بازجوئی به اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج منتقل شد و پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه در تاریخ ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۸, با تودیع قرار وثیقه و بطور موقت از بازداشت آزاد شد.

“ابوالفضل انصاری”, دیگر شهروند بهائی ساکن مهر شهر کرج, در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, توسط افرادی که خود را مامور انتظامی معرفی کرده بودند بدون ذکر دلیل و یا ارائه حکم قضائی بازداشت به اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج, متعلق به سازمان اطلاعات سپاه در زندان رجائی شهر کرج منتقل شد و در طی این مدت از سوی این ارگان امنیتی تحت بازجوئی قرار گرفت و در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸, پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه و بطور موقت تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸و پس از تمدید قرار بازداشت “ابوالفضل انصاری”, یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود؛ با توجه به تمدید قرار بازداشت موقت “ابوالفضل انصاری”, تاکنون برای آزادی موقت وی تعیین و تودیع قرار وثیقه صورت نگرفته و این شهروند بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرد. تداوم بازداشت و نگهداری “ابوالفضل انصاری” در سلول انفرادی در حالی صورت گرفته بود که وی به بیماری قلبی مبتلا است و قلب وی با باطری کار می کند لذا تداوم بازداشت وی و استرس و فشارهای روحی و روانی برای وی بسیار خطرناک است.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این دو ماده به صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهاماتی واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد و فقط در جهت پرونده سازی می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.