تداوم بی خبری از سرنوشت ناصر رجب، شهروند بهایی در زندان رجایی شهر؛ بیماری قلبی و نگرانی ها

خبرگزاری هرانا – با گذشت ۱۲ روز از بازداشت ناصر رجب، شهروند بهایی ساکن کرج همچنان اطلاعی از وضعیت و دلیل بازداشت وی در دست نیست. علیرغم مراجعه مکرر خانواده رجب، مسئولان قضایی و امنیتی کرج از پاسخگویی درباره سرنوشت ایشان سر باز می زنند. این در حالی است که ناصر رجب از بیماری قلبی رنج جدی می‌برد و از دسترسی به داروهای خود محروم مانده؛ امری که جان او را به خطر انداخته است. این شهروند بهایی در تاریخ ٢۵ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت ۱۲ روز از بازداشت ناصر رجب، شهروند بهایی ساکن کرج همچنان اطلاعی از وضعیت و دلیل بازداشت وی در دست نیست.

علیرغم مراجعه مکرر خانواده رجب مسئولان قضایی و امنیتی کرج از پاسخگویی درباره سرنوشت ایشان سر باز می زنند.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهایی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای رجب از زمان بازداشت جهت اخذ اعترافات اجباری به یکی از سلول‌های انفرادی اندرزگاه ۸ زندان رجایی شهر کرج مربوط به اطلاعات سپاه به منتقل شده است. خانواده ایشان طی این مدت بارها به نهادهای قضایی و امنیتی کرج مراجعه کردند اما مسئولین مربوطه از ارائه وضعیت ایشان اظهار بی اطلاعی کرده‌اند. این مسئله و سابقه بیماری قلبی ایشان موجب نگرانی شدید خانواده آقای رجب شده است”.
این منبع مطلع در ادامه گفت: “آقای رجب سال گذشته عمل قلب باز دایسکشن انجام دادند و طی این مدت به صورت مداوم تحت مراقبت پزشک بودند. ماموران اجازه بردن داروهای قلب را به ایشان ندادند و طی چند روز اخیر با پیگیری‌های مداوم همسر و خانواده در نهادهای امنیتی و قضائی نیز از دریافت داروها ایشان خودداری کرده‌اند”.

بازداشت آقای رجب روز شنبه ٢۵ آبان ماه ۹۸ توسط هفت مامور امنیتی صورت گرفته است. گفته می‌شود ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهایی از ارائه کارت شناسائی و حکم بازداشت و بازرسی منزل خودداری کرده‌اند. در حالی که که همسر ایشان خانم نغمه رجب اجازه این کار را بدون ارائه حکم بازرسی نداده بودند ماموران اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی از وسایل شخصی ایشان از قبیل موبایل و کارت شناسائی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

این منبع نزدیک به خانواده آقای رجب پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: “آقای ناصر رجب و همسرشان خانم نغمه رجب در موقعیت‌های بحرانی کشور از قبیل بروز زلزله و سیل همراه با سایر شهروندان بهائی و همسایگان مسلمان به کمک‌های بشر دوستانه و ارسال آذوقه و مایحتاج به مناطق آسیب دیده اقدام می‌کردند. ایشان بارها از سوی ماموران امنیتی در لباس نهادهای مختلف نسبت به ادامه فعالیتشان منع شده و تهدید شدند که بازداشت خواهند شد؛ نهایتا هم در تاریخ ۲۵ آبان ایشان را بازداشت کردند”.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.