محکومیت قطعی ۷ تن از شهروندان بهائی مجموعا به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر, احکام صادره توسط دادگاه بدوی بر علیه ۷ تن از شهروندان بهائی این استان را عینا تائید کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, طی روزهای گذشته, “پونه ناشری”, مینو ریاضتی”, “اسدالله جابری”, “احترام شیخی « همسر اسدالله جابری »”, “عماد جابری”, “فریده جابری” و “فرخ لقا فرامرزی”, هفت تن از شهروندان بهائی ساکن در استان بوشهر که پیش از این و در مرحله بدوی از سوی دادگاه انقلاب بوشهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند احکام آنها در مرحله تجدیدنظرخواهی عینا مورد تائید قرار گرفت.

براساس این گزارش, “پونه ناشری”, مینو ریاضتی”, “اسدالله جابری”, “احترام شیخی « همسر اسدالله جابری »”, “عماد جابری”, “فریده جابری” و “فرخ لقا فرامرزی”, در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, توسط دادگاه انقلاب بوشهر در مجموع به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. از مصادیق حقوقی اتهامات این شهروندان بهائی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است که این افراد در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی بوشهر بازداشت شده بودند. “عماد جابری و پونه ناشری” در تاریخ ۱۵ اسفندماه همان سال و “ فرخ لقا فرامرزی, اسدالله جابری، فریده جابری، احترام شیخی و مینو ریاضتی” در تاریخ ۲۲ اسفند۱۳۹۶ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد. همچنین برخورداری شهروندان از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بی طرف از جمله موارد مورد تاکید در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.

همچنین بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.