تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
گردآوری داده : محمدحسین ملائی برزی, محمد آفتابی, هادی درتومی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهر مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.
یادآوری مهم: گزارش پیش رو در بر دارنده ۲۰ تا ۳۰ درصد واقعیت از موارد نقض حقوق پیروان ادیان در ایران می باشد.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیادهخواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بهصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. بااینحال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بهجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۸, “محمد عثمان دامنی”, فرزند “مولوی محمد ابراهیم دامنی”, شهروند اهل سنت, ساکن ایرانشهر, که در جریان سفری برای درمان بیماری چشم به زاهدان رفته بود توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امید بلیده ای _گهرامزهی _ طلبه دارالعلوم مکی زاهدان روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۷ در مسیر برگشت به خانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.ماموران امنیتی نامبرده را در خروجی شهر زاهدان بدون داشتن حکم قضایی و توضیحی بازداشت کرده و با خود بردند.
به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸, “حافظ عطالله سیریازهی”, شهروند اهل سنت و از مدرسان حوزه علمیه و مسئول تدارکات منبع العلوم کوه ون از توابع شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان در حالی که در خیابان در حال تردد بود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.روز شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۸، مولوی عطاالله سیریازهی با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
به گزارش هرانا، در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸، تعدادی از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج توسط نیروهای گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول های انفرادی منتقل شده اند.طی این اقدام خشونت آمیز دستکم ۲۰ تن از زندانیان سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ این زندان را به صورت جداگانه به راهروی زندان برده و با ضربات شوکر برقی، باتوم و مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، محمد اکبر هنزمی متولد ۱۳۸۰ طلبه نوجوان حوزه علمیه دارالقران کلیری با تماس مستقیم اداره اطلاعات مورد تهدید قرار گرفت.علت تهدید انتشار مطالب “حمایت از علمای زندانی اهلسنت و شهدای کاروان” عنوان شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۸, “مولوی عبدالرئوف سعیدی”, شهروند اهل سنت و از مدرسین مدرسه علوم دینی منبع العلوم کوه ون واقع در شهرستان راسک از توابع استان سیستان وبلوچستان, پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان, تحت بازجوئی قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر درایران, روز دوشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸, “مولوی رشید احمد آرامش”, مدرس حوزه علمیه کوه ون واقع در شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان تحت بازجوئی قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران ،روز پنجشنبه ۷ شهریورماه ۱۳۹۸, “اسماعیل حسین زئی”, طلبه نوجوان ۱۳ ساله اهل سنت, که در حال حاضر در مدرسه علوم دینی صدیقیه گران شهرستان سرباز در حال تحصیل می باشد نیز به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۸, مولوی امان الله بلوچی, روحانی اهل سنت و مدرس حوزه علمیه کوه ون واقع در شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان که از سال ۱۳۹۵ در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و سپس اعدام محکوم شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه۵ شهریور ماه ۱۳۹۸ و در پی ممانعت ارگانهای امنیتی از سفر مولوی “محمدعثمان قلندرزهی”, مدیر مدرسه مدینه العلوم شهرستان خاش و امام جمعه مسجدالخلیل و مولوی “محمدگل کرمزهی”، مدیر مدرسه مخزن العلوم خاش, از سفر به بلوچستان پاکستان برای شرکت در سمیناری مرتبط با اهل سنت بازماندند.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری | ||
احضار و بازجویی | 3مورد | |
آزادی با قرار وثیقه | 1 مورد | |
رفتار خشونت آمیز با شهروندان | 2 مورد | |
ممانعت از تماس تلفنی و یا ممنوعیت ملاقات افراد زندانی | 7 مورد | |
محرومیت از سفر | 2 مورد | |
صدور حکم اعدام | 1مورد | |
بازداشت و بیخبری | 3 مورد | |
تفتیش منزل | 1 مورد | |
ضبط وسائل | 1 مورد | |
عدم رسیدگی به بیماران زندانی | 13 مورد | |
شکنجه یورش ،توهین، تهدید ، آزارو اذیت زندانیان یا خانواده آنان | 20 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 2مورد | |
جمع کل موارد نقض | 56 مورد | |
**************************************************************************************************
بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. بااینحال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان بهطور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند بهطور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
به گزارش هرانا، دادگاه تجدید نظر حکم حبس ثمین مقصودی، شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تائید و به وی ابلاغ کرد. این شهروند بهایی در مرحله بدوی و در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش هرانا، روز شنبه ۳۰ شهریورماه ۹۸، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز جهت تحمل حبس راهی زندان سپیدار این شهر شد. این شهروند بهایی در آبان ماه گذشته به اتهام “عضویت در تشکیلات غیر قانونی بهایی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم اخیرا در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, “کیمیا مصطفوی” و”کیانا رضوانی”, دو تن از شهروندان بهائی ساکن کرمان, از بابت اتهامات “عضویت در تشکیلات بهائی” و “تبلیغ علیه نظام به نفع گروههای معاند” در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, “تارا احسان”, شهروند بهائی ساکن کرج، به دلیل آنچه که اعتقاد آنها به دیانت بهائی میباشد از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل بازماندند. محرومیت از ادامه تحصیل این شهروند بهائی با ذکر عنوان نقص در پرونده از طریق سیستم اطلاع رسانی سازمان سنجش به اطلاع آنها رسیده است.
به گزارش هرانا، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند. اسامی ۴ تن از این شهروندان بهایی “سراج صفریان از ساری، تارا احسان از کرج، روژین کثیری از کرج و شمیم ایدلخانی از اردبیل” احراز شده است.
به گزارش هرانا، ساعت ۲ بامداد روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۹۸، پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش هرانا، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته و در مرحله بدوی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸, “مهسا فروهری”, شهروند بهائی ساکن کرج, , “آریا احسانی” شهروندان بهائی ساکن کرج, “ترنم کمالی” شهروند بهائی ساکن شیراز و “نگین فروغی” شهروند بهائی ساکن شهرکرد, به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی, با ایراد نقص در پرونده پیگیریهای این افراد متوجه شدند که از تحصیل محروم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, “آیلار روشن نهاد” شهروند بهائی ساکن اصفهان, “وفا نوبخت” شهروند بهائی ساکن ساری و “درسا مصطفوی” شهروند بهائی ساکن تهران به دلیل آنچه که اعتقاد آنها به دیانت بهائی میباشد از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل بازماندند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸, “نوریه فردوسیان”, شهروند بهائی ساکن اصفهان, به دلیل آنچه که اعتقاد وی به دیانت بهائی میباشد از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل بازماند.
به گزارش هرانا، با گذشت بیش از ۴ ماه، سه شهروند بهایی ساکن سمنان کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برند.گفته می شود پرونده بهنام اسکندرانی (اسکندریان)، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان به دادگاه انقلاب سمنان ارسال شده است با این حال این شهروندان تا کنون از حق داشتن وکیل محروم بوده اند.
به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه ۹۸، منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، سه شهروند بهایی هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸, “برنا پیراسته”, دانش آموز بهائی ساکن استان سمنان به دلیل بهائی بودن از ثبت نام و ادامه تحصیل در مقطع سوم دبیرستان بازماند. دلیل اخراج وی بنا به گفته مسئولان دبیرستان درخواست چند تن از خانوادهای دانش آموزان مدرسه عنوان شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, “سیاوش سبحانیان نجف آبادی”, شهروند بهائی ساکن روستای مهرآباد دماوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بهائی در حالی صورت گرفت که پیش از این “پریسا سبحانیان نجف آبادی”, خواهر سیاوش سبحانیان نجف آبادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۸, “فرید مقدم زیرکی”, شهروند بهائی ساکن بیرجند, پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام” از بازداشتگاه عمومی بیرجند بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از بازداشت آزاد شد
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸,” ابوالفضل انصاری”, شهروند بهائی ساکن مهرشهر کرج با توجه به اتمام مراحل بازجوئی در اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج, توسط اطلاعات سپاه پاسداران, با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان رجائی شهر کرج آزاد شد.
به گزارش هرانا، روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه ۹۸، شهناز ثابت، شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۸, “روحا ایمانی”, شهروند بهائی اهل کرمان و ساکن یزد, که پیش از این از این توسط دادگاه انقلاب یزد, به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد تائید قرار گرفته بود بازداشت و به زندان منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۸, “روئین کهنسال”, شهروند بهائی ساکن کرج که در اواسط مردادماه سالجاری, در پی یورش ماموران امنیتی بازداشت شده بود پس از اتمام مراحل بازجوئی, با تودیع قرار وثیقه از اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج بطور موقت آزاد شد.
به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۱۱ شهریورماه ۹۸، روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. این شهروند بهایی یک ماه گذشته را در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان رجایی شهر کرج تحت بازداشت بوده است.
به گزارش هرانا، ۱۳ روز از بازداشت سه شهروند بهایی در روستای گیلاوند استان تهران در زندان اوین گذشته است.علیرغم پیگیری های مکرر خانواده این شهروندان، مسئولین زندان اوین و نهادهای امنیتی تاکنون پاسخ روشنی در ارتباط با وضعیت این شهروندان داده نشده و مشکلات جسمی این سه شهروند بهایی در کنار محرومیت آنان از ملاقات و تماس باعث افزایش نگرانی خانواده آنها شده است.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | 2مورد | |
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | 6مورد | |
آغاز دوران محکومیت زندانیان | 2مورد | |
صدور حکم حبس | 4مورد | |
انفرادی یا انتقال به بند زندانیان خطرناک | 1مورد | |
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی و سایر حقوق زندانیان | 6مورد | |
تفتیش عقیده | 23مورد | |
عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه | 3مورد | |
آزادی با قرار وثیقه | 8مورد | |
محرومیت از تحصیل | 23مورد | |
رفتار خشونت آمیز با شهروندان[توهین ، تهدید,ضرب و شتم] | 25مورد | |
محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی | 3مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | 25مورد | |
تفتیش منزل | 2مورد | |
نقض حقوق شهروندی | 25مورد | |
ضبط وسائل | 1مورد | |
جمع کل موارد نقض | 159مورد | |
**************************************************************************************************
مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا بهاجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا بهکل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت بهواسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد میکند .
در این ماه :
به گزارش هرانا، روز شنبه ۹ شهریورماه ۱۳۹۸، فاطمه باختری جهت تحمل مدت محکومیت ۱ ساله خود به زندان اوین منتقل شد.فاطمه باختری و زمان فدایی در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸, “کاویان فلاح محمدی”, نوکیش مسیحی و “شامیرام عیسوی” شهروند مسیحی آشوری, ساکن تهران که پیش از این توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در ۲ پرونده جداگانه به تزتیب به تحمل ۱۰ سال و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران, به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار خواهد شد.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
آغاز دوران محکومیت زندانیان | 1مورد | |
محاکمه | 2مورد | |
جمع کل موارد نقض | 3مورد | |
**************************************************************************************************
دراویش گنابادی
دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنشهایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنشهای زمانی آغاز شد که دراویش نعمتاللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت همکیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .
در این ماه :
به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۹۸، شیما انتصاری، درویش محبوس در زندان قرچک ورامین با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران , نورعلی تابنده، رهبر دراویش گنابادی که از اسفند ۹۶ در بازداشت خانگی قرار داشت، روز دوشنبه به شهرستان بیدخت، زادگاه خود، رفت. به گفته فعالان مدنی، به دراویش گنابادی اجازه همراهی آقای تابنده داده نشد.
روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید
آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت | 1مورد |
فرافکنی و حاشیه سازی | 1مورد |
نقض حقوق شهروندی | 1مورد |
جمع کل موارد نقض | 2مورد |
پیروان سایر ادیان
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخشهایی برای مقابله با ادیان، عرفانها و جمعیتهای فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.
در این ماه:
به گزارش هرانا، روز جمعه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۸، دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو با انتشار بیانیه ای نسبت به اظهار نظر وزیر آموزش و پروش در خصوص ممنوعیت تحصیل دانش آموزان پیرو ادیان غیر رسمی در ایران واکنش نشان داد. وزیر آموزش و پرورش اخیرا از ممنوعیت تحصیل دانش آموزانی خبر داده است که اظهار کنند پیرو ادیان دیگری بجز ادیان رسمی کشور هستند.
روند ستیز با پیروان سایر ادیان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق پیروان سایر ادیان در موارد ذیل نقض گردید
فرافکنی و حاشیه سازی | 1مورد |
جمع کل موارد نقض | 1مورد |