جلسه دادگاه تجدیدنظر ۲ تن از شهروندان مسیحی برگزار خواهد شد

حقوق بشر در ایران – طی روزهای آتی, جلسه دادرسی بر پرونده کاویان فلاح محمدی و شامیرام عیسوی دو تن از شهروندان مسیحی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران, به ریاست “احمد زرگر” برگزار خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸, “کاویان فلاح محمدی”, نوکیش مسیحی و “شامیرام عیسوی” شهروند مسیحی آشوری, ساکن تهران که پیش از این توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در ۲ پرونده جداگانه به تزتیب به تحمل ۱۰ سال و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران, به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش, شامیرام عیسوی, شهروند مسیحی آشوری, در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶, توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت ” ماشالله احمدزاده” از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در کلیساهای خانگی”، “شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور” و” آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی“ به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

لازم به توضیح است, همسر “شامیرام عیسوی”، “کشیش ویکتور بِت تَمرز” نیز به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری توسط شعبه مذکور محکوم شده است. پرونده این کشیش شناخته شده آشوری نیز در مرحله تجدیدنظر خواهی می باشد. فرزند این زوج مسیحی آشوری “رامئیل بت تمرز” نیز با اتهامات مشابهی روبروست و اکنون با قرار وثیقه به طور موقت آزاد است.

همچنین کاویان فلاح محمدی, نوکیش مسیحی, در تیرماه ۱۳۹۶, توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران, به ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده, از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره گروه‌های خانگی” به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری , ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شده بود که پرونده این نوکیش مسیحی پس از اعلام اعتراض به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی”احمد زرگر” ارجاع شده است.

حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۳۹۷, با انتشار گزارشی از ارجاع و برگزاری اولین جلسه دادرسی بر پرونده کاویان فلاح محمدی به همراه “ویکتور بت تمرز”, “امین افشار نادری” و “هادی عسگری” که این ۳ نفر از جمله سایر متهمان دیگر این پرونده در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ را اطلاع رسانی کرده بود.

در آن گزارش, یک منبع نزدیک به این افراد در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود؛ با توجه به این که “امیرسالار داوودی” و “شیما قوشه” وکالت پرونده ۳ نوکیش مسیحی و “ویکتور بت تمرز” را برعهده دارند و از آنجائی که “امیر سالار داوودی” در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان اوین بسر میبرد, چنانچه این وکیل دادگستری تا زمان برگزاری دادگاه این شهروندان محبوس بماند وکالت پرونده هادی عسگری و امین افشار نادری به فرد دیگری بعنوان وکیل منتقل خواهد گردید.

“کاویان فلاح محمدی”, در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۳, به همراه ” ویکتور بت تمرز”، “امین افشار نادری”, “هادی عسگری” و ۱۲ نوکیش مسیحی دیگر در زمان برگزاری مراسم کریسمس که در منزل “ویکتور بت تمرز” برگزار شده بود در پی یورش ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین در سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ به مدت ۱ماه و نیم محبوس بود که با توجه به اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۳ با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

همچنین در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۶, جلسه دادرسی بر پرونده “کاویان فلاح محمدی” به همراه “ویکتور بت تمرز”, “هادی عسگری” و “امین افشار نادری” در تصاف رانندگی وکیل مدافع ۲ تن از متهمان این پرونده به به زمان دیگری موکول شده بود.

“کشیش ویکتور بت تمرز” و همسرش “شامیرام عیسوی” تا پیش از بسته شدن کلیسانی پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۸۸، از رهبران رسمی این کلیسا در تهران بوده­‌اند. با فشار نهادهای امنیتی و مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، کشیش بت تمرز از رهبری این کلیسا برکنار شد و جلسات این کلیسا که به زبان فارسی ارائه می­‌شد نیز پایان یافت.

سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است.

از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌ و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این،‌ چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شده است و برخی از کلیساها تعطیل شده‌اند و از مراسم کلیسایی به زبان فارسی جلوگیری به عمل آمده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در طی نشستی که در تاریخ در پارلمان بریتانیا برگزار شد وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بسیار نگران‌کننده خواند. او افزود که این موضوع از «دغدغه‌ها و نگرانی‌های» اوست و در سال‌های آینده او با جدیت به این موضوع خواهد پرداخت.

سازمان عفو بین الملل با صدور یک بیانیه نسبت به صدور احکام سنگین برای دو شهروند مسیحی آشوری به نامهای کشیش ویکتور بت تمرز و همسر ایشان خانم شامیرام عیسوی و همچنین دو شهروند نوکیش مسیحی به نامهای امین افشار نادری و هادی عسگری ابراز نگرانی کرده بود.

در این بیانیه که در وبسایت سازمان عفو بین الملل انتشار پیدا کرده آمده است , مسیحیان ایرانی ویکتور بِت تمرز، همسر ایشان شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری تنها به خاطر عمل به ایمان مسیحی خود، از جمله حضور در گردهمایی‌های مسیحی و برپایی کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند. در صورتی که این افراد دستگیر و زندانی شوند، به عنوان «زندانیان عقیدتی» شناخته خواهند شد.

سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۸۶ میباشد که بر حق افراد بر حق تغییر دین و انجام مناسک مذهبی بدون ترس و تبلیغات مذهبی را برای افراد بدون محدودیت آزاد دانسته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهامات واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.