احضار اسماعیل حسین زئی, طلبه اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان راسک

حقوق بشر در ایران – روز جاری, اداره اطلاعات شهرستان راسک, “اسماعیل حسین زئی” طلبه اهل سنت نوجوان در حال تحصل در مدرسه علوم دینی صدیقیه گران واقع در شهرستان سرباز را احضار کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, امروز پنجشنبه ۷ شهریورماه ۱۳۹۸, “اسماعیل حسین زئی”, طلبه نوجوان ۱۳ ساله اهل سنت, که در حال حاضر در مدرسه علوم دینی صدیقیه گران شهرستان سرباز در حال تحصیل می باشد نیز به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار شد.

“اسماعیل حسین زئی” فرزند محمد یونس, ساکن روستای باتک شهرستان سرباز به اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

بنقل از یک منبع مطلع: “اسماعیل حسین زئی” فرزند محمد یونس ساکن روستای باتک شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان روز جاری راس ساعت ۱۰ صبح در اداره اطلاعات راسک حاضر شد و بعد از ۲ ساعت بازجوئی ، این طلبه اهل سنت که زیر سن قانونی می باشد را تهدید کردند که بازهم در روزهای آینده احضار خواهد شد.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ ,بازجوی اداره اطلاعات راسک پس از اتمام دور اول بازجوئی از اسماعیل حسین رئی, به وی گفت که سوالات بیشتری از وی دارند واو باید در نوبت های دیگر نیز به این اداره مراجعه کند .

لازم به ذکر است, مدرسه صدیقه گران واقع در شهرستان سرباز, یکی از مدارس علوم دینی این شهرستان به حساب میرود که مسئولان وطلبه هاى آن، پیشتر نیز احضار شده اند.

در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷, مولوی عبدالجلیل نعمانی مدیر مدرسه تعلیم قرآن گران به همراه یک طلبه ای دیگر از این مدرسه به نام، بلال خندان فرزند سرور برای بازجویی به ستاد خبری در راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفته شده بود.

همچنین در خرداد ماه ۱۳۹۷, نیز ۲ تن از مدرسان مدرسه دینی صدیقیه گران در جاسک بازداشت شدند که پس از ۶ ماه بازداشت با قید وثیقه آزاد شدند.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. مولوی عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.

محرومیت شهروندان از انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد. حق جابجائی سفر برای افراد نیز در ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر در قسمت«الف» است که به صراحت بر حق افراد بر جابجائی و سفر و انتخاب محل سکونت تاکید شده است.