گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, مردادماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : هادی درتومی–  محمدحسین ملائی برزی–  محمد آفتابی

  ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ، روز شنبه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۸, “عبدالغنی گهرامزهی”, شهروند اهل سنت ساکن شهر پیشین از توابع استان سیستان و بلوچستان و طلبه حوزه علمیه کنارک, در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸، همزمان با تعطیلی مدارس دینی اهل سنت، جواد کریمزایی اهل آشار سرباز، طلبه مدرسه علوم دینی روستای شورشادی از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸, “کاک عزت حلاق”, فعال مذهبی اهل سنت و از اعضای شورای مکتب قرآن کردستان پس از احضار به ستاد خبر ی اداره اطلاعات این استان به مدت ۱ ساعت به دلیل فعالیتهای مذهبی خود و همچنین برخی مسائل اجتماعی تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر دست به اعتصاب غذا زده است. روز پنجشنبه ۱۷ مردادماه ۱۳۹۸ودر پنجمین روز از اعتصاب غذای این زندانی هیچگونه ترتیب اثری توسط مسئولان این زندان مبنی بر دلایل اعتصاب غذای وی صورت نگرفته و حتی گزارش اعتصاب غذای وی نیز به قسمت اداری زندان رجائی شهر هم ارسال نشد. عصر روز یکشنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸, در نهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در پی بیهوشی به بهداری زندان منتقل و پس از تزریق سرم مجددا به بند بازگردانده شد. روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۹۸، این زندانی پس از 16 روز وبا وعده مساعده مسئولین زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, چند تن از اعضای خانواده “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, دو شهروند عرب سنی مذهب که صبح روز یکشنبه اعدام شدند پس از اجرای حکم اعدام این افراد توسط ماموران اداره اطلاعات شوش بازداشت شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، مولوی محمد عالم حکیمی جهت حضور در دادگاه ویژه روحانیت، راهی مشهد شد. لازم به ذکر است که مولوی حکیمی پیشتر نیز بارها به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده است.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۷ مردادماه ۱۳۹۸، منصور چوپانی، زندانی سنی‌مذهب در اعتراض به عدم پاسخگویی به درخواست عفو مشروط و انتقال وی به زندان محل سکونتش دست به اعتصاب غذا زد. ساعت ۱ ظهر دوشنبه ۱۴ مردادماه ۹۸این زندانی سنی مذهب با وعده مساعد مسئولان زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸, “فرهاد سلیمی”, زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجائی شهر که پس از گذشت ۱۰ سال بلاتکلیفی در بازداشت به سر میبرد ، به همراه “انور خضری”، “کامران شیخه”،”قاسم آبسته”، “خسرو بشارت”، “ایوب کریمی” و “داوود عبداللهی”, ۶ تن از زندانیان سنی مذهب و هم پرونده ای خود برای دومین بار توسط دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های سلفی”،”تبلیغ علیه نظام”،”محاربه”،”اقدام علیه امنیت ملی”و”افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ، روز دوشنبه 7مرداد 1398 یک شهروند سنی مذهب در شهرستان جوانرود بازداشت شده است.هویت این شهروند “یاسین عظمی”، ۲۰ ساله و از اهالی جوانرود توسط هرانا احراز شده است.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۷ مردادماه ۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توحید قریشی، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج برگزار شد.این جلسه دادگاه که به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده است در ارتباط با پرونده ای بوده که توسط وزارت اطلاعات و در زندان علیه وی گشوده شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ، شهروندان اهل سنت ساکن شهر دسک واقع در شهرستان نیکشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان در پی عدم صدور مجوز برگزاری نماز جمعه توسط ستاد اقامه نماز در این شهر به دستور نهاد رهبری منع شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 2مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1مورد
اجرای حکم اعدام 2مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 8مورد
عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه 10مورد
بلاتکلیفی 7مورد
صدور حکم اعدام 7مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 10مورد
بازداشت و بیخبری 6مورد
یورش 1مورد
شکنجه یورش ، تهدید زندانیان 1مورد
محرومیت از حق ملاقات و سایر حقوق زندانیان 2مورد
اعتصاب غذا 2مورد
جمع کل موارد نقض 59مورد

**************************************************************************************************

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز یکشنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸, “سیما بهروزی مهدی آبادی”, شهروند بهائی ساکن یزد, پس از حضور در شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان از بابت فعالیت در فضای رسانه ای تلگرام تحت عناوین اتهامی؛ “عضویت در جمعیت معاند کشور «بهائیت»” و “تبلیغ به نفع گروهها و یا سازمانهای مخالف نظام” به ریاست “قاضی دشتی پور” مورد محاکمه قرار گرفت.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۸، پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن روستای مهرآباد رودهن از توابع شهرستان دماوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۸، سهیلا حقیقت، شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خانم حقیقت در زمان بازداشت میزبان کلاس نارانان بوده است و تمامی شرکت کنندگان در این کلاس نیز مورد بازجویی قرار گرفته و مشخصات آنها ثبت شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, “فرید مقدم زیرکی”, از شهروندان بهائی ساکن بیرجند, توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. همزمان با بازداشت این شهروند بهائی اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی بدون اشاره به نام هیچ فردی از بازداشت یک شهروند بهائی که در زمینه های اقتصادی در راستای تشدید تحریمها که بنا به گفته این رسانه حکومتی فرد مذکور از “فرقه ضاله” بود خبر داده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،روز شنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۸,”غلامحسین مظلومی”, “منیره باویل سفلائی” و “مینو زمانی پور”, سه تن از شهروندان بهائی ساکن تهران در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی این افراد بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی این شهروندان بهائی را به زندان اوین منتقل کردند. با وجود گذشت ۸ روز از بازداشت منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، این شهروندان بهایی همچنان در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز پنجشنبه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸, منزل شخصی جمال الدین خانجانی و دختر این شهروند بهائی در پی یورش نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی لوازم شخصی این افراد ضبط شد و هر ۲ نفر آنها در همان مکان توسط ماموران امنیتی مورد بازجوئی قرار گرفتند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز شنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۸, “حسن ممتاز سروستانی”, شهروند بهائی اهل شیراز, محبوس در بند ۸ زندان اوین, به مرخصی اعزام شد. این شهروند بهائی در حال تحمل دوران محکومیت حبس ۵ ساله خود به دلیل تدریس ادبیات فارسی به دانشجویان محروم از تحصیل بهائی در دانشگاه مجازی بهائیان BHE می باشد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، “فاروق ایزدی نیا”, مترجم و نویسنده و از شهروندان بهائی ساکن تهران, که در اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۷ از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره تشکیلات بهائی” توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” مورد محاکمه قرار گرفته بود به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش هرانا، حنان حر شهروند بهایی با رتبه ۳۰۰۰ ریاضی، قبولی روزانه رشته مکانیک نوشیروانی بابل، از روز ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۵ اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرد و به این ترتیب از ادامه تحصیل او جلوگیری شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, محل سکونت “تورج امینی” نویسنده و پژوهشگر, شهروند بهائی ساکن کرج در پی مراجعه نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و پس از ضبط اقلام شخصی از قبیل چند جلد کتاب و دست نوشته های این شهروند بهائی از وی خواسته شد تا از استان البرز خارج نشود چرا که طی روزهای آینده به اداره اطلاعات احضار خواهد شد.

به گزارش هرانا، روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و سپری شدن ۴ روز کماکان در بازداشت به سر می برد.در پی مراجعه روز دوشنبه خانواده ایشان به دادسرای کرج به آنها گفته شده بود که آقای زیبایی تماس خواهد گرفت. بازداشت ابوالفضل انصاری و روح الله زیبایی، دو شهروند بهایی طی روزهای گذشته به مدت یک هفته تمدید شده است.  وضعیت نامناسب جسمی و بیماری این دو شهروند بهایی باعث نگرانی خانواده های آنها شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸, خیرالله بخشی, مونیکا علیزاده «اقدسی», کامبیز میثاقی, شبنم عیسی خانی, فرزاد بهادری و شهریار خداپناه, شش تن از شهروندان بهائی ساکن تبریز که پیش از این از بابت اتهام “عضویت در جمعیت و تشکیلات غیر قانونی بهائیت” هر یک به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند طبق رای صادره دادگاه تجدیدنظر جملگی این افراد از اتهام فوق تبرئه شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،  شب کشنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, “ابوالفضل انصاری”, شهروند بهائی ساکن مهر شهر کرج, توسط افرادی که خود را مامور انتظامی معرفی کرده بود بدون ذکر دلیل و یا ارائه حکم قضائی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد .

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۹۸، روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. گفتنی است منزل روح الله زیبایی پیشتر در دی ماه سال ۸۹ نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش و ضبط وسایل شخصی قرار گرفته و خود نیز احضار شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، اواسط تیرماه ۱۳۹۸, “سهراب نقی پور”, شهروند بهائی محبوس در زندان دستگرد اصفهان که از بابت اتهامات امنیتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود به دلیل آنچه که عدم تحمل کیفر به دلیل بیماری و صدور گواهی از مراجع پزشکی بود از این زندان آزاد شد.

به گزارش هرانا، محل کسب “فریدون اغصانی” شهروند بهایی اهل ارومیه پس از گذشت ۲ سال کماکان پلمب است.این شهروند بهایی ۸۴ ساله دارای واحد صنفی سوپرمارکت بوده و از زمان پلمب محل کسبش در مقابل درب مغازه پلمب شده خود در حال امرار معاش است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 8مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 5مورد
صدور حکم حبس 1مورد
شکنجه 2مورد
مرخصی زندانی 1مورد
محرومیت از سفر 1مورد
صدور حکم 6مورد
محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی 2مورد
محاکمه 1مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 2مورد
یورش 4مورد
تفتیش منزل 8مورد
نقض حقوق شهروندی 2مورد
ضبط وسائل 8مورد
ازادی زندانیان 1مورد
جمع کل موارد نقض 50مورد

**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲ مردادماه ۱۳۹۸, عبدالرضا علی حق نژاد, شهروز اسماعیل دوست, بهنام اخلاقی, بابک حسین زاده و مهدی خطیبی, پنج تن از نوکیشان مسیحی غیرتثلیثی, ساکن رشت از بابت پرونده مفتوحه خود که درخواست حضور “وحید مشگانی فراهانی” را بعنوان وکیل پرونده خود داشتند در پی ممانعت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” فقط قادر به تعیین وکیلی خواهند بود که دادگاه برای آنها تعیین می کند! همچنین خلیل دهقانپور, حسین کدیور, کمال نعمانیان و محمد وفادار, ۴ تن دیگر از این نوکیشان مسیحی در پی ممانعت “محمد مقیسه” از حق انتخاب وکیل تصمیم گرفتند که به تنهائی و بدون حضور وکیل از خودشان در دادگاه دفاع کنند!

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه 9مورد
آزادی موقت با قرار وثیقه 4مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 5مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 5مورد
بازداشت 5مورد
جمع کل موارد نقض 28مورد

**************************************************************************************************

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش هرانا، روز سه شنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸، الهام احمدی, درویش گنابادی, محبوس در زندان قرچک ورامین با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد. الهام احمدی در تاریخ ۱ اسفند (حادثه گلستان هفتم) بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال و نیم سال حبس تعزیری کاهش یافت.

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید

آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 1مورد