بازداشت یک شهروند اهل سنت در شهر پیشین واقع در سیستان و بلوچستان

حقوق بشر در ایران – روز گذشته, “عبدالغنی گهرامزهی”, شهروند اهل سنت, در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه شهر پیشین, از توابع استان سیستان و بلوچستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, روز شنبه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۸, “عبدالغنی گهرامزهی”, شهروند اهل سنت ساکن شهر پیشین از توابع استان سیستان و بلوچستان و طلبه حوزه علمیه کنارک, در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بنقل از یک منبع مطلع: “عبدالغنی گهرامزهی”, بعلت تعطیلی مدارس دینی در روزهای گذشته از کنارک به منزلش در شهر پیشین آمده بود که بازداشت شد.

این منبع همچنین گفت: وی در چند روز گذشته توسط یکی از نیروهای اداره اطلاعات سپاه بنام آسکانی اهل پیشین تهدید به بازداشت شده بود و علت بازداشتش را خروج از مرز عنوان کرده است.

سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.

اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

لازم به ذکر است، شهروندان اهل سنت ایران در شهرهای بزرگ از داشتن مسجد برای عبادت محروم اند و برای برگزاری مراسم مذهبی از طرف حاکمیت دچار فشارهای متعددی هستند.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. آقای عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.