اعتصاب غذای زندانیان سنی مذهب سالن۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجائی شهر

زندانیان عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجائی شهر کرج, در اعتراض به عدم وجود امکانات اقامتی, محرومیت از حق تماس تلفنی, کمبود جا و محرومیت از سایر حقوق شهروندی خود به صورت دسته جمعی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸, زندانیان عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجائی شهر کرج که جمعیتی بالغ بر ۳۵ نفر هستند به دلیل آنچه که عدم موافقت مسئولان این زندان برای در اختیار قرار دادن سالنی با امکانات مناسب به آنها و از سوی دیگر به علت مشکلات فراوانی همچون؛ ” کوچک بودن محیط اتاقها”, “محرومیت از حق تماس تلفنی” و “عدم تخصیص زمان کافی برای هواخوری” و سایر محرومیتها از حقوق شهروندی خود دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زدند!

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ اعتصاب غذای دسته جمعی زندانیان عقیدتی سنی مذهب که در سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجائی شهر کرج در بدترین شرایط به لحاظ امکانات اقامتی و رفاهی روز و شب خود را سپری می کنند با توجه به درخواستی که از سوی هر ۳۵ “زندانی عقیدتی سنی مذهب” به مسئولان زندان ارائه شد و در جواب آنها مسئولان هیچگونه ترتیب اثری به خواسته آنها که ندادند هیچ و در نهایت با درخواست آنها مخالفت هم کردند که در نتیجه این افراد از روز جاری بصورت دسته جمعی دست به اعتصاب غذا زدند.

این منبع مطلع پیرامون وضعیت حال حاضر سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجائی شهر که زندانیان عقیدتی در آن نگهداری می شوند گفت؛ این سالن که محل نگهداری ۳۵ نفر از زندانیان عقیدتی سنی مذهب میباشد تنها دارای ۲ اتاق کوچک بوده که بشدت از نظر فضای اقامت و اسکان مشکلات عدیده ای را برای زندانیان بوجود آورده و آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ علاوه بر کمبود جا و مکان زندگی مشکلات دیگری از قبیل کم بودن زمان هواخوری روزانه که فقط در طی ۲۴ ساعت به زندانیان عقیدتی این سالن ۲ ساعت اجازه داده می شود. از سوی دیگر عدم دسترسی زندانیان این بند به چراغ برای پخت و گرم کردن غذا و یا محرومیت از حق استفاده از تلفن و اعمال سایر محدودیتهای دیگر بر زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در این اندرزگاه دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زدند و اعلام کردند تا زمانی که مکان اقامتی مناسب و در خور با شرایط استاندارد کافی برای اسکان را دریافت نکنند به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

لازم به ذکر است که زندان رجایی شهر کرج ۳ سالن جداگانه ازجمله ،سالن ۲۱ اندرزگاه ۷، سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ و سالن ۱۱ اندرزگاه ۴، برای اسکان زندانیان عقیدتی سنی مذهب را در اختیار دارد که آمار تقریبی سالن ۲۱ جمعیتی بالغ بر ۳۶ نفر, سالن ۳۶ دارای ۳۵ نفر جمعیت و سالن ۱۱ هم در حدود ۲۱ نفر را در خود جای داده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، کیفیت پایین نان توزیعی در بین زندانیان این سالن منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی در بین آنها شده است. این در حالی است که جیریه غذائی با وجود کیفیت پایین آن نیز به مقدار بسیار کم در بین زندانیان توزیع می‌شود، بطوریکه سقف دریافت هر یک از اقلام غذائی در هفته برای هر زندانی کمتر از ۳۰ گرم است.

لازم به ذکر است که زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از نقاط مختلف کشور به این زندان تبعید شده‌اند شرایطی تبعیض‌آمیز نسبت به زندانیان غیرسیاسی را تجربه می کنند.

زندان رجایی شهر کرج دارای ۳ سالن جداگانه از جمله ؛ سالن ۲۱ اندرزگاه ۷، سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ و سالن ۱۱ اندرزگاه ۴، برای اسکان زندانیان عقیدتی سنی مذهب را در اختیار دارد که آمار تقریبی سالن ۲۱ جمعیتی بالغ بر ۳۶ نفر, سالن ۳۶ دارای ۳۵ نفر جمعیت و سالن ۱۱ هم در حدود ۲۱ نفر می باشد.

حقوق بشر در ایران, در گزارش دیگری نیز در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۹۸, اعمال محرومیت های شدید و عدم دسترسی زندانیان سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷, زندان رجائی شهرکرج که شامل محرومیت از دسترسی به امکانات رفاهی, درمانی و حتی عدم کیفیت مواد غذائی در این بند از زندان رجائی شهر را منتشر کرده بود.

در آن گزارش بنقل از یک منبع مطلع؛ محدودیت و در برخی موارد ممنوعیت دسترسی زندانیان سنی مذهب از دسترسی به اقلام داروئی، سلامتی زندانیان بیمار را در معرض تهدید جدی قرار داده است. مسئولان زندان حتی از امکان خرید دارو توسط زندانیان نیز ممانعت به عمل می آورند. این محدودیتها به خصوص با گرم شدن هوا منجر به بروز بیماری‌های پوستی و ریزش مو در بین زندانیان شده است”.
از سوی دیگر؛ اقلام موجود در فروشگاه این سالن با وجود کیفیت بسیار پایین از قیمت بسیار بالا و در برخی موارد چند برابر برخوردار هستند. علاوه بر این، جلوگیری از فروش برخی اقلام مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه، سبزیجات و ادویه‌جات به این زندانیان، تغذیه آنها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

زندان رجائی شهر در کرج از جمله زندانهای ایران است که در آن زندانیان سیاسی و عقیدتی بسیاری در حال تحمل کیفر و سپری کردن دوران محکومیت حبس خود هستند. این زندان با توجه به قدمت و قدیمی بودن آن نیاز به تعمیرات اساسی در بندهای آن و بازبینی دارد اما از آنجائی که این مسائل در سایه سوء مدیریت به حاشیه رانده است دیگر مسائل که ارزشی نیستند در اولویتهای حکومت ایران قرار گرفته اند که این موارد میتواند نقض اسناد بین المللی حقوق بشر علی الخصوص ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حق افراد در برخورداری از نیازهای اولیه از قبیل: محل اقامت مناسب, مراقبت پزشکی و امکان دارا بودن خوراک و پوشاک مناسب تاکید شده است. اما در زندان رجائی شهر کرج زندانیان در بندهای این زندان با دنیائی از محرومیتها دست و پنجه نرم میکنند.

جملگی برخوردهای قهرآمیز با شهروندان اهل سنت, باعث محرومیت آنها از حقوق ذاتی شان شده است. محرومیت از حق دادرسی عادلانه و صدور احکام زندان و اعدام فرمایشی و از قبل تعیین شده با اعمال نفوذ ارگانهای امنیتی همچون وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران برای شهروندان اهل سنت, که این مورد ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز می باشد. از سوی دیگر زندانیان سنی مذهب همچون سایر زندانیان عقیدتی و حتی سیاسی از حق دسترسی به خدمات پزشکی و یا اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم هستند و فقط در موارد اورژانسی که فرد زندانی دقیقه ای کتر با مرگ فاصله دارد به بیمارستان اعزام می شوند که این مورد از جمله مصادیق بارز شکنجه و ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد.

سرکوب پیروان سایر ادیان در ایران ناقض ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد.