انتقال توحید قریشی و حمزه درویش, دو تن از زندانیان عقیدتی سنی مذهب به مکانی نامعلوم

روز گذشته, توحید قریشی و حمزه درویش, دو تن از زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج, پس از انتقال به قسمت اداری زندان رجائی شهر و ملاقات با کارشناس اداره اطلاعات رشت فردی بنام “ناصری” به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ساعت ۲ بعدظهر روز شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸, توحید قریشی و حمزه درویش, دو زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج, پس از خروج از بند به بهانه احضار از سوی دفتر معاونت سلامت این زندان و ملاقات با یکی از کارشناسان اداره اطلاعات رشت فردی بنام “ناصری” جهت بازجوئی و تحقیقات بیشتر به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات میباشد منتقل شدند.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گقت؛ مسئولان زندان رجائی شهر توحید قریشی و حمزه درویش, دو زندانی عقیدتی سنی مذهب را به بهانه احضار از سوی دفتر معاونت سلامت زندان “حسن قبادی” از بند خارج کردند و بعد از مدتی مشخص شد که هر ۲ نفر این افراد را جهت ملاقات با یکی از کارشناسان اداره اطلاعات رشت, فردی بنام ” ناصری” احضار کرده بودند که بعد از طولانی شدن زمان این ملاقات و عدم انتقال مجدد این ۲ زندانی عقیدتی سنی مذهب به بند محل سکونت و پیگیرهای صورت گرفته از سوی هم بندیان این ۲ نفر به آنها گفته شد که توحید قریشی و حمزه درویش, به زندان اوین در تهران و بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات به جهت بازجوئی بیشتر منتقل شدند.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ علیرغم اینکه مسئولان زندان رجائی شهر کرج مدعی انتقال این ۲ زندانی عقیدتی به زندان اوین وو بند امنیتی ۲۰۹ جهت بازجوئی از وزارت اطلاعات هستند اما کماکان اطلاع دقیقی مبنی بر تائید و یا صحت گفته های آنها در دست نیست.

این احضار و انتقال ناگهانی برای توحید قریشی و حمزه درویش در حالص صورت گرفت که توحید قریشی در تاریخ ۱۳ فروردین ماه سالجاری دوران محکومیت حبس۵ ساله اش به اتمام رسید, اما به علت پرونده جدیدی که به اتهام “تبلیغ علیه نظام” برای این زندانی عقیدتی در حال رسیدگی میباشد از آزادی وی ممانعت بعمل آمده و این زندانی عقیدتی همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان جائی شهر کرج محبوس شده است.

پرونده توحید قریشی پس از تعیین شعبه در حال رسیدگی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه میباشد.

این دومین بار است که توحید قریشی از زندان رجائی شهر به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل میشود. این زندانی عقیدتی در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ از زندان رجایئی شهر کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده بود. خانواده توحید قریشی در آذرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت ۴ ماه بی خبری از وضعیت فرزندشان و پیگیری‌ها و مراجعات فراوان به دادسرای اوین، بدون پاسخ و با رفتارهای توهین‌آمیز مواجه شده بودند و موفق به ملاقات با وی نشدند. وی در آن زمان در حالی از تماس با خانواده خود محروم بود که مسئولان قضایی مدعی می‌شدند توحید قریشی ممنوع‌الملاقات است.
این زندانی در حالی با گشایش پرونده جدید روبرو شد که ماه‌های پایانی محکومیت خود را پشت سر می‌گذاشت. وی در اواسط دی ماه سال ۱۳۹۷ پس از حدود ۵ ماه از بند ۲۰۹ زندان اوین مجددا به سالن ۱۲ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر منتقل شد.

همچنین حمزه درویش دیگر زندانی عقیدتی که به همراه توحید قریشی به گفته مسئولان زندان رجائی شهر به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات جهت بازجوئی منتقل شده بارها به نسبت محرومیت وی از حق دادرسی عدلانه و بررسی مجدد پرونده وی در مرحله اعاده دادرسی و همچنین ظلمی که در حق این زندانی عقیدتی شده و اتهامات ناروا و نادرست به وی درخواست دادخواهی کرده واز کارشناسان پرونده اش در اداره اطلاعات رشت به علت گرفتن اعترافات اجباری و تحت شکنجه و توهین به مقدسات اهل سنت و ناموس و گویش تالشی زبانان شکایت کرده بود اما طبق گفته های مسئولان قضائی, آنها قصد دارند مسیر شکایت و پرونده را تغییر داده وصوری و گذرا وبدون نتیجه از کنار آن بگذرند.

لازم به ذکر است, حمزه درویش، با انتشار نامه‌ای سرگشاده که حقوق بشر در ایران آن را منتشر کرده بود, از شکنجه شدن خود در زمان بازداشت در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات خبر داده‌ بود.

بیشتر بخوانید؛ حمزه درویش، زندانی اهل سنت: “وزارت اطلاعات بر خلاف قانون اصل را بر برائت متهم نمی‌داند”
لازم به ذکر است؛ در پی حمله خشونت آمیز روز ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر و ضرب و شتم زندانیان سنی مذهب توحید قریشی نیز جز افرادی بود که بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: وضعیت نامناسب توحید قریشی و حمزه درویش, زندانیان عقیدتی محبوس در سلول انفرادی زندان رجائی شهر
این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه جهت رسیدگی به پرونده مذکور برای وی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران تشکیل شده بود بدلیل عدم قبول وکیل انتخابی وی در جلسه دادگاه صورت گرفته بود. این زندانی عقیدتی پس از ضرب و شتم شدید به همراه حمزه درویش دیگر زندانی سنی مذهب به سلول‌های انفرادی منتقل شد و دست به اعتصاب غذا زده بود. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته بود. این دو زندانی در تاریخ ۱ اسفندماه از سلول‌های انفرادی به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب بازگردانده شده و پس از ۱۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

بیشتر بخوانید: انتقال توحید قریشی و حمزه درویش از سلول انفرادی به بند عادی زندان رجائی شهر
زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای ایران با کلکسیونی از موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است که مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئاله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.