تداوم اعتصاب غذای “حمزه درویش” و “توحید قریشی” دو زندانی عقیدتی محبوس در سلول انفرادی زندان رجائی شهر

توحید قریشی و حمزه درویش, دو تن از زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در سلول انفرادی زندان رجائی شهر کرج, که از تاریخ ۱۷ بهمن ماه و در پی هجوم گارد زندان رجائی شهر به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان به همراه تعداد دیگری از زندانیان عقیدتی دیگر بشدت مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته بودند و علی رغم جراحات عمیق جسمی به سلول انفرادی منتقل شده بودند علی رغم گذشت ۱۰ روز از اعتصاب غذا همچنان در محرومیت از حق درمان و دسترسی به خدمات پزشکی و در اعتصاب غذا بسر می برند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, دو تن از زندانیان عقیدتی محبوس در سلول انفرادی زندان رجائی شهر کرج بنامهای توحید قریشی و حمزه درویش که در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ و در پی یورش گارد امنیتی زندان رجائی شهر کرج به همراه تعدادی نیروهای لباس شخصی به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان که بند مخصوص نگهداری زندانیان عقیدتی سنی مذهب می باشد به شدت مورد ضرب و شتم و اهانت قرار گرفته و سپس به سلول انفرادی منتقل شده بودند از تاریخ ۱۷ بهمن ماه علی رغم وخامت و جراحات شدید جسمی در اعتصاب غذا بسر میبردند همچنان در اعتصاب غذا و محروم از دسترسی به خدمات پزشکی هستند. این اقدام پس از امتناع توحید قریشی از حضور در جلسه دادگاه به دلیل عدم دسترسی به وکیل و عدم رعایت فاصله قانونی بین احضار و زمان تعیین شده برای جلسه دادگاه صورت گرفته بود. گفته می‌شود علیرغم احتمال شکستگی دست و پای این زندانیان رئیس زندان دستور منع رسیدگی پزشکی به آنان را صادر کرده است. لازم به ذکر است که حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ طی گزارشی که در یک فایل صوتی از حمزه درویش زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر دریافت کرده بود نسبت به احتمال هجوم گارد ویژه به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر هشدار داده بود.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران, علی رغم پیگیریهای مستمر خانوادهای این دو زندانی عقیدتی محبوس, مسئولان زندان رجائی شهر پاسخ روشنی از سلامت و صحت حال فرزندان آنها ندادند و خانواده این زندانیان اعلام کرده‌اند که در صورت بروز هر گونه آسیب جسمی یا روحی به سلامتی فرزندانشان، مسئولان زندان و مقامات قضایی را مسئول دانسته و از آنها شکایت خواهند کرد”.

این منبع مطلع در ادامه گفت, “با وجود احتمال شکستگی دست و پای این زندانیان و همچنین تداوم اعتصاب غذا، سلامت آنها با خطر جدی روبرو است؛ با این حال مسئولان زندان بر ادامه محروم نگه داشتن آنها از دریافت خدمات پزشکی اصرار دارند”.

پیش از این نیز یک منبع مطلع از زندان رجائی شهر در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید وخامت حال این دو زندانی عقیدتی محبوس در سلول انفرادی گفته بود, در تاریخ ۲۲ بهمن و در روزی که مسئولان قضائی و امنیتی سودای عفو و آزادی زندانیان را در سر خود می پروراندند این دو زندانی عقیدتی در سلول انفرادی ناله کناناز شدت درد و محرومیت از حق درمان در سلول انفرادی محبوس شده بودند و صدای ناله این دو زندانی محبوس به گوش برخی از زندانیان بندهای مجاور نیز رسیده بود.

لازم به ذکر است در پی حمله خشونت آمیز روز چهارشنبه نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب و مضروب کردن آنان، دستکم ۸ تن از این زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده بودند. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته است.

از این میان ۶ تن علیرغم آسیب دیدگی ناشی از ضرب و شتم و بدون رسیدگی پزشکی به بند بازگردانده شده و حمزه درویش و توحید قریشی پس از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مسئولین زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اینگونه رفتارها با شهروندان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هیچ انسانی نباید مورد رفتاری قرار بگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود.