بازداشت گسترده ۱۸ تن از شهروندان مسیحی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

نه تن از نوکیشان مسیحی ساکن کرج توسط اداره اطلاعات سپاه پاسداران و در دو عملیات جداگانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیده اند. همچنین در آبانماه سالی جاری هشت تن از مسیحیان ساکن شیراز و یک نوکیش مسیحی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, در ادامه روند رو به افزایش سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران, یک رسانه وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داد که ۹ تن از نوکیشان مسیحی در روزهای گذشته در استان البرز توسط اداره اطلاعات سپاه پاسداران در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیدند. همچنین منابع خبری نیز در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گزارش دادند که در آبانماه سالجاری ۸ شهروند مسیحی ساکن شیراز و یک شهروند مسیحی ساکن تهران بازداشت شده‌اند. خبرگزاریهای حکومتی در ایران از بازداشت ۹ تن از نوکیشان مسیحی در ایران خبردادند. این خبرگزاریها جزئیات بیشتری درباره بازداشت این افراد بیان نکرده است. همچنین این خبرگزاریها روز شنبه ۸ دی ماه اعلام کردند که چهار نفر از مسیحیان تبشیری بازداشت شدند. پنج نفر دیگر نیز روز پنجم دی ماه بازداشت شده بودند.بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد و همه ساله علاوه بر فشاری که در طی سال این دسته از شهروندان به لحاظ روانی و روحی از بازداشت و فشارهای امنیتی و محرومیتهای اجتماعی تحمل میکنند اما با نزدیک شدن به سال نو میلادی این فشارها رنگ و بوی شدیدتری به خود میگیرد. شدت افشارهای وارده بر مسحیان ایران به حدی است که سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند. بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند. لازم به ذکر است که ماه گذشته نیز، رسانه های نزدیک جمهوری اسلامی از بازداشت تعدادی از شهروندان از جمله شهروندانی با تابیعیت کشورهای دیگر، به اتهام به گفته آنها «وابستگی به جریان مسیحیت‌ صهیونیستی» خبر داده و با استناد به کتب و سی دی های بشارتیِ ضبط شده از بازداشت شدگان، مدعی شده اند که این افراد در پی «تسخیر ایران» بوده، و «مستنداتی در همین رابطه و همچنین توهین به اسلام، مقدسات و اهل‌بیت شیعه، از جریان مزبور کشف شده است.»

همچنین یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران از بازداشتهای گسترده نوکیشان مسیحی و حتی مسحیان ارمنی طی روزهای شنبه ۲۶ آبان ماه سارا کریم آقایی، شهره درویشی، بابک حیاتی و حمید خوبیاری در شیراز، و دوشنبه ۲۸ آبان ماه، علی اشتیاق، ژرژیک عیسائیان، ادوین و ماریا مارگوریان (زوج ارمنی)، و یک تن بنام کوروش در تهران اطلاع رسانی کرد. این منبع مطلع در ادامه گفت, این شهروندان پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شده اند و پیگری خانواده های آنها برای اینکه از وضعیت آنها اطلاعی پیدا کنند راه بجائی نبرده است.

همچنین حقوق بشر در ایران طی هفته های اخیر و طی گزارشهای مختلف از بازداشت نوکیشان مسیحی در شهرهای مختلف ایران اطلاع رسانی کرده بود. براساس این گزارشها، روز ۲۵ آبان ماه ۹۷ (۱۶ نوامبر۲۰۱۸)، آقایان بهنام ارسالی و داوود رسولی (دیوید)، دو نوکیش مسیحی در شهرهای مشهد و کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین در تاریخ ۱۱ آذر ماه نیز دو نوکیش مسیحی ساکن اهواز بنامهای فرزاد بهزادی زاده و یوسف شیخ رباط توسط نیرهای امینتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل گردیدند. در تاریخ ۱۱ آذرماه نیز دو تن از شهروندان نوکیش مسیحی ساکن اهواز بنامهای شیما و شکوفه زنگنه توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر بازداشت شدند. در ادامه این روند رو به افزایش جمشید درخشان نوکیش مسیحی ساکن کرج، در تاریخ ۹ آذر ماه توسط نهادهای امنیتی این شهر بازداشت و پس از نزدیک به دو هفته روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ، در تماسی تلفنی به خانواده خود اطلاع داده بود که به زندان رجائی شهر واقع در کرج منتقل شده بود. حسب گزارشهای دریافتی از سوی منابع خبری موثق این شهروند مسیحی چندی پیش با قرار وثیقه و بصورت موقت آزاد گردیده است.

سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران در حالی رخ میدهد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

حاکمیت جمهوری اسلامی با استاده از ابزار سفسطه و تفسیر به رای همیشه و در همه جا تلاش بر گرفتن امتیاز به نفع خود نموده است و این تلاشها به شکلی است که با وانمود کردن طیفی از حکومت در قالب اصلاح طلبان سعی میکنند خود را همسو با شهروندان و عقاید و تفکرات آنها نشان دهند ولی در اصل قضیه در بر همان پاشنه اول می چرخد. بعنوان مثال حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود، پیش از روی کار آمدن و پس از تشکیل دولت بارها بر رعایت حقوق شهروندی تاکید داشته و در همین راستا منشوری نیز تحت عنوان “منشور حقوق شهروندی” منتشر کرده است، اما با این حال این شعارها تاکنون تنها در حد شعار مانده است و سرکوب و گسترش نقض حقوق شهروندی در ایران سیر صعودی به خود گرفته است.