حمزه درویش,زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر دچار حمله عصبی شد

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به دلیل فشار روانی وارده در زندان دچار حمله عصبی شده است.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۵ دی‌ماه، حمزه درویش، زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج بر اثر فشارهای روحی و روانی وارده از سوی مسئولین زندان و رابطان نهادهای امنیتی دچار حمله عصبی شده است. این زندانی عقیدتی که در تاریخ ۱۳ آذرماه پس از هفتاد روز به اعتصاب غذای خود پایان داد، در دوران اعتصاب غذای خود نه‌تنها با بی‌توجهی مسئولین زندان مواجه شد، بلکه شاهد افزایش فشارها و پاسخ‌های تهدیدآمیز آنها نیز بوده است. وی روز چهارشنبه در پی حمله عصبی به حالت بی هوش به بهداری زندان منتقل شد و پس از بازگشت به بند در کارکرد سمت چپ بدنش با مشکل مواجه شده و توان راه رفتن ندارد.بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا: “روز چهارشنبه حمزه درویش دچار حمله عصبی شد. درحالی که بیهوش شده بود او را در پتو پیچیده و به بهداری زندان منتقل کردند. پس از ساعت‌ها درمان، تزریق آمپول و تجویز داروهای مختلف در حالی به هوش آمد که بر اثر فشار عصبی سمت چپ او از کار افتاده و اکنون توان راه رفتن را از دست داده است. طبق اظهار نظر پزشکان، آقای درویش تا مدتی توان راه رفتن نداشته و بعد از آن بهبود می‌یابد. پزشکان تاکید کرده‌اند که هر نوع فشار عصبی دیگر به سکته قلبی و از دست دادن جان او تمام می‌شود”. این منبع مطلع در ادامه افزود: “ظاهرا علت اصلی این اتفاق، تهدید، فشار، اذیت و آزار این زندانی توسط یکی از پرسنل زندان به نام محرمی است، این فرد رابط وزارت اطلاعات در زندان و مجری برنامه های آن نهاد است از جمله اجرای برنامه فشار بر زندانیان سنی مذهب”.لازم به ذکر است که حمزه درویش بارها در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و عدم دسترسی به وکیل انتخابی دست به اعتصاب غذا زده بود؛ با این حال تاکنون هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی برای قبولی خواسته‌ها و اعاده‌ی دادرسی وی صورت نگرفته است و هر بار مسئولان زندان با وعدهای توخالی سعی بر فرافکنی بر این زندانی عقیدتی دارند.

این زندانی در تاریخ ۳ مهرماه دست به اعتصاب غذا زد و در تاریخ ۱۳ آذرماه پس از ۷۰ روز در حالی به اعتصاب غذای خود پایان داد که در دوران اعتصاب نه‌تنها با بی‌توجهی مسئولین زندان مواجه شده، بلکه شاهد افزایش فشارها و پاسخ‌های تهدیدآمیز آنها نیز بود. در مدت اعتصاب غذا غلامرضا ضیایی، رئیس زندان به جای پیگیری درخواست این زندانی به وی گفته بود “در زندان من کمتر از خودزنی و خودکشی معنی ندارد”. وی پس از شروع اعتصاب به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن مجددا به بند بازگردانده شده بود.

لازم به یادآوری است در تاریخ ۳ آذرماه، جمعی از زندانیان اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه هفت زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواسته‌های حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای وی، از شرکت در آمارگیری امتناع کرده بودند.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به صورت غیرمنتظره بازداشت شد. او در دادگاهی پر ابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند.

آقای درویش در مردادماه ۹۶ نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

او در نامه خود تاکید می‌کند اعتراض او به حکم دادگاه بدوی اساسا در نظر گرفته نشده و اکنون از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.