لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتاب« آموزش مهارت های رزمی»

تیر و کمان ورزشی است کم خطر، سرگرمی مفید برای همه سنین و آسان جهت یادگیری و باعث افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می شود و از ورزش های توصیه شده پیامبر اسلام می باشد. تیراندازی با کمان است و به عنوان کهن ترین ورزش شناخته شده برای انسان می باشد. این ورزش توسط انسان های اولیه هم برای تهیه غذا و هم جهت محافظت از خود ابداع گردید. در تمدن بشری اهمیت تیراندازی با کمان به قدری است که دانشمندان امروزی، پیشرفت اولیه بشر را مدیون پیدایش آتش، چرخ و تیراندازی با کمان می دانند. ایرانیان اولین مللی بودند که تیراندازی با کمان را به عنوان یک ضرورت در زندگی خود ابداع و به کار گرفتند. این وسیله از آغاز پیدایش در تمام فرهنگ ها و سنت های اقوام ایرانی به وضوح دیده می شود..

کتاب« آقامحمد خان چهره ی حیله گر تاریخ»

مقدمه: کیفیت زندگانی آقامحمد خان قاجار به گونه ای است که خواننده خواه ناخواه به تامل و تفکر در باب وی می گراید. حیات شخصی او کارنامه سیاسی و اجتماعی او و سرانجام نتایج عملکرد او معجونی است از کمدی، تراژدی و حماسه. خواننده از پیکره ناقص و معیوب او، از طبیعت منتقم و کین توز او، از خشم ویرانگر سپاه او و از خست و بخل او دچار نفرت می شود و در همان حال نمی تواند در قبال دهاء، مدیریت ، پشتکار، پایداری و برآیند عملکردهای او که منتج به یکپارچگی و وحدت کشور شد بی تفاوت بماند.

کتاب« نسل پنجم شبکه های موبایل»

برخی از کارشناسان و مدیران شرکت‌های بزرگ دنیا اعتقاد دارند، ۵G زندگی بشر را متحول خواهد کرد و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها پس از اینترنت است. پیش‌بینی می‌شود ۵G دنیای اسمارت‌فون‌ها، خودران‌ها، روبات‌های پرنده، اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند را دگرگون کند چون سرعتی صدها برابر سرعت تبادل اطلاعات روی ۴G یا LTE ارایه می‌کند. برخی از شرکت‌ها به دنبال این هستند که ۵G بتواند احساس داشته باشد و درک کند. جنس اطلاعات تبادلی براییش مهم باشد و به طور هوشمند با اینترنت و ارتباطات مختلف رفتار کند.

کتاب « آشپزی فست فود و غذاهای آماده»

“فست فود” یا “غذای حاضری” غذایی است که از رستوران‌های فست فود تهیه می‌شود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هات‌داگ، فیلهٔ استیک گوشت یا مرغ، سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در فهرست غذای رستوران‌های فست فود به چشم می‌خورد. در این رستوران‌ها، غذای از پیش آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش، به مشتری تحویل می‌دهند.
کتاب آشپزی – غذاهای آماده و فوری از مجله ویستا به معرفی و آموزش دستور پخت غذاهای متنوعی اعم از انواع اسپاگتی، استیک معطر، اسنک دریایی، انواع املت، بادنجان سوخاری، انواع برگر، پای گوشت و سبزیجات، انواع پاستا، انواع پیتزا، انواع پیراشکی، تارت تره فرنگی و پیاز، چند نوع ماکارونی، انواع چیپس، چیزبرگر و … می‌پردازد.

کتاب « هنر نمایش در ایران»

نمایش به عنوان یک شیوه ارتباطی خاص ، در ابعاد گوناگون زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است . تجربه نشان داده که این هنر در اعصار مختلف ابزار مناسبی برای برقراری تعاملات فرهنگی و مناسبات فکری، ملمو س ترین قالب برای طرح مضامین فلسفی و عقیدتی و مهم ترین طرق تعمق در موضوعات انسانی و کیهانی بوده است. نمایش پدیده ای فراگیر و جهانشمول است . امروزه زندگی انسان به واسطه دستاوردهای تکنولوژیک ارتباطی، در محاصره و سیطره رسانه های نمایشی قرار گرفته است. صرف نظر از این رسانه های هم سو و وحدت یافته با اصول ارتباطی نمایش، می توان اشکال گوناگون بیان نمایشی را در هر جامعه ای سراغ گرفت. هرچند ممکن است این اشکال بیانی با قالب مرسوم و پذیرفته شده نمایش تفاوت داشته باشند ، اما مؤلّفه های ماهوی چون نمایشگری (بازنمود) و مشاهده از جمله مشترکات بنیادین همه آن ها به حساب می آید. به نظر می رسد نتوان جامعه ای را تصور کرد که در آن شکلی از بیان نمایشی حتی در ابتدای ی ترین سطح وجود نداشته باشد یا انسانی را یافت که در طول دوران زندگی خود در معرض پدیده نمایش قرار نگرفته و نتواند تعریفی ساده و پیش پا افتاده از نمایش ارائه دهد

کتاب«اقتصاد به زبان ساده»

حتما برای شما نیز زیاد پیش آمده است که یک مقاله اقتصادی را بخوانید یا یک خبر اقتصادی را از تلویزیون بشنوید اما خیلی نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. شاید بخواهید سرمایه گذاری کنید یا برای آینده مالی خود برنامه ریزی نمایید، اما در میان تحلیل های متنوع اطرافیان و سایت ها امکان تصمیم گیری مناسب را از دست داده اید.
شاید با یک مثال ساده بتوان راحت تر موضوع را روشن کرد. هنگامی که این کتاب الکترونیکی را می نویسم تابستان ۹۷ است و مثالی که خواهم زد به این زمان تعلق دارد. اگرچه به اعتقاد من چنین نمونه هایی همیشه مصداق خواهد داشت. در بهار با یکی از سازندگان آپارتمان صحبت می کردم او می گفت در حال ساخت بوده و در بهار ۹۶، به بسیاری از آشنایان خود پیشنهاد خرید یکی از واحدهای آن مجتمع را داده بود. تقریبا هیچ کس حاضر به خرید نشده و همه گفته بودند با سود ۲۰% بانکی، سرمایه گذاری بروی ملک کار اشتباهی می باشد. اما در ابتدای تابستان ۹۷ آن ساختمان تقریبا ۶۰% رشد قیمت پیدا کرده بود و به نوعی می توان گفت، افرادی که در بانک سرمایه گذاری کرده بودند ۴۰% ضرر متقبل شده اند. حال شما فرض کنید فردی ۵۰۰ میلیون در بانک سپرده گذاری کرده باشد، ۴۰% این مبلغ برابر با، ۲۰۰ میلیون خواهد بود.

کتاب «سرزمین و مردم ترکیه»

ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب خاوری با عراق و سوریه؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگه راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه ‌است. پهناوری ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع (۳۷ام) است. ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتاً پرباران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی خاور و باختر امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه جنوب باختر آسیا و اروپا به شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.
ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپا را در دست داشت. تا اینکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاترک در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.

کتاب «دختری با گوشواره مروارید»

این کتاب نوشته تریسی شوالیه (Tracy Chevalier) نویسنده فرانسوی- سوئیسی است که این کتاب را در امریکا و به عنوان دومین اثرش منتشر کرد و با استقبال زیاد مخاطبین و منتقدین مواجه شد. این رمان در تلاش است که با تکیه بر آثار نقاشی یوهانس ورمر (Johannes Vermeer) ، نقاش هلندی ۱۶۷۵-۱۶۳۲، و جمع آوری اطلاعات تاریخی درباره شرایط اجتماعی زندگی در هلند قرن هفدهم به بازسازی و یا بازتعریف زندگی ورمر بپردازد. محور اصلی این کتاب تابلوی دختری با گوشواره مروارید (Girl with Pearl Earring) است، که شوالیه دختر این تصویر را به عنوان راوی داستانش انتخاب می کند و با وی به درون زندگی شخصی و کاری ورمر سرک می کشد.
اکثر آثار ورمر پرتره هایی از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره اند. تنها اثر وی که هیچ توجهی به حرفه، مکان و زمان مدل ندارد تابلوی دختری با گوشواره مروارید است. این تابلو که سال خلق آن بین سالهای ۱۶۷۵-۱۶۶۵ تخمین زده می شود با تکنیک رنگ روغن روی بوم نقاشی شده است و به خاطر زاویه مدیوم شات، لباس های خارج از عرف و تاحدی نامانوس، پس زمینه سیاه بدون درج و ثبت هرگونه وسیله، لوازم یا نشانه ای که به ما درباره این فرد و شرایطش آدرسی بدهد به شدت محل شک و حدس و گمانهای فراوان درباره هویت این مدل شده است. گمان ها برای شناسایی معمولا در سه فرد خلاصه شده است: ماریا ورمر (دختر بزرگ یوهانس)، مدلینا ون روی ون (دختر دوست و حامی یوهانس ورمر) و مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار می کرد. شوالیه با گمان سوم جلو می رود.

کتاب «اختلال در زبان و گفتار»

اختلالات گفتاری به مشکلاتی گفته می‌شود که در حین صحبت کردن به وجود می‌آید، ساده‌ترین سطح از اختلالات گفتاری بیان نادرست حروف مثل نوک زبانی صحبت کردن است تا شدیدترین سطح آن ناتوانی در صحبت یا لال بودن است. اختلال تولیدی به اشکالاتی می گویند که در تولید صداهای گفتاری به وجود اید که سبب نا مفهوم شدن کلمات و در نتیجه گفتار می شود. فرد مبتلا به اختلالات تولیدی صدایی را به جای صدای دیگر به کار می برد. اختلالات گفتاری انواعی از اختلالات ارتباطی هستند که افراد دارای این اختلال در تلفظ صحیح و منظم کلمات و ایجاد گفتاری روان و قابل فهم با مشکل مواجه است. اختلالات گفتار و زبان شامل تاخیر در گفتار و زبان، اختلالات روانی گفتار، اختلالات صوت، اختلالات زبانی، اختلالات تشدیدی و اختلالات بلع است. افراد دارای اختلال گفتار و زبان معمولا دارای مشکلاتی مانند ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و فلج مغزی هستند و دیرتر از حد طبیعی شروع به صحبت می کنند و گفتار و زبان آنها در حد سن خودشان نیست.

کتاب « دین ایرانی»

کتابی که پیش رو دارید به معرفی ادیان کهن ایرانی که قبل و بعد از دین زرتشت وجود داشته‌اند می پردازد؛ آیین‌هایی چون: آیین زروانی، کیش مانوی، آیین مزدک، و مهرپرستی. در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانید: « استرابو گوید: «به چشم مردم یونان ایرانیان نامی‌ترین بیگانگان هستند». هرگاه توجه یونانیان به جهت ضرورت‌های سیاسی نیز به توان و قدرت ایران جلب نمی‌شد باز دلایل نیکوی دیگری بود که آنان با عنایت به این سرزمین بنگرند. ایران خواه ازلحاظ اصالت فرهنگ و شکل ویژه‌ی حکومتش، خواه ازلحاظ شکوه و حشمت دربار و گذشته‌ی افسانه‌ای که سلاله‌های پیشین آن را در برگرفته بود و خواه ازلحاظ روش و شیوه‌ی خاص تعلیماتی و دیگر جنبه‌های تمدنش کانونی از شگفتی‌ها برای یونانیان بود که همانند آن در هیچ کشور دیگر شرقی یکجا یافت نمی‌شد…»

کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران