کتاب هجویات و هزلیات
صرفنظر از اینکه عبید شاعر بودهاست، همگان نام او را با طنز و هزل عجین و اغلب عامه او را به لطایفش میشناسند. دیوان لطایف او شامل منظومههای زیر است. در این میان منظومه موش و گربه شهرت بسیار داشته و ریش نامه و صد پند از همه لطیف ترند. مانند بسیاری از طنزپردازان متقدم مانند سعدی شیرازی، طنز و هزل به یکسان در لطایف او راه یافتهاست.
کتاب «سیر حکمت جامعه مدنی از یونان تا جهان مدرن»
کتاب «پیمان زناشویی»
پیوند زناشویی یک پیوند سپنتای مشترک بین یک زن و مرد آزاده بوده و آنها در هنگام برگزاری این پیمان باید تعهد کنند که یک زندگی مشترک و سعادت فرجام را در کنار یکدیگر با شادی و پیروزی بسر آورند، ولی در فرهنگ اسلامی، این تعهد بر پایه واژه هایی که مفهوم بغل خوابی و خرید و فروش تن و اعضای زشت آنرا دارد انجام میگیرد. از دگر سو، ازدواج یک پدیده اجتماعی است نه دینی. هرگاه قرار بود ازدواج یک پدیده دینی بشمار رود، پیروان هر دینی ثمره های ازدواج خود را شرعی و مشروع و فرآورده های ازدواج سایر ادیان را غیر شرعی و نامشروع به شمار می آورند و این امر سبب شکاف و اختلاف پایه ای و دایمی بین پیروان مذاهب گوناگون و مشروعیت وجود آنها و ستیز ملت های مختلف جهان با یکدیگر میشود.
کتاب «فلسفه هستی و منشا خلقت» جلد دوم
تجزیه و تحلیل «برهان حدوث» اسلامیان برای اثبات وجود الله خالق مورد ادعایشان
داده های رشته های مختلف علوم از آن جمله علوم انسانی و اجتماعی همه نشان میدهند که انسان هوشمند هموساپین نه مخلوق، بلکه خالق خدا و خدایان است و چگونه انسان تنها و گرفتار آمده در این جهان ناشناس نسبت به شرایط و نیازهای تاریخی و جغرافیایی اش، این موجود و موجودات ذهنی را به وجود آورده تا از تنهایی و بی کسی برهد، حمایت بجوید و به سؤالات فلسفی و نوع فلسفی اش پاسخی در خور بدهد. وی اما بعدا به علل مختلف به تبعیت نهادهای زمینی این خدایان و موجودات ساخته و پرداخته اش در آمده و گام به گام از فرماندهی خدایان ذهنی اش به بندگی شان فرو غلطیده است. البته ادیان مختلف با توضیحات افزوده شان سعی میکنند به خدای مورد ادعای شان لباسهای عامه پسندتری بپوشانند، ولی این توضیحات و تعاریف هرچه میخواهند باشند، هیچ تغییری در عدم صحت این ادعا به وجود نمی آورند. بدین معنی، وجود یک چنین هستی ناممکن، فارغ از هر توضیحی کماکان ناممکن است و تغییر دادن توضیحاتی در مورد شکل و شمایل یا توان و حوزه عملکردش این ناممکن را ممکن نمی سازد.
کتاب «فلسفه هستی و منشا خلقت» جلد اول
مقابله دین، علم و فلسفه
خداباوران عموما ادعا می کنند که با ایمان به وجود خدا، الله یا الهه هایی که به باور آنان، خالق «هستی» است، بسیاری از مقولات فلسفی خود به خود توضیح داده می شوند. آنان از همین رو به بحث های عمیق در مورد ماهیت و چگونگی پیدایش هستی و خلقت نیازی نمی بینند. ادعای اینان اما بطور منطقی تحقق نمی یابد چرا که با پذیرش ادعای خلقت هستی از سوی یک یا چند خدای خالق، نه تنها سوالات ناظر بر ماهیت و چگونگی پیدایش هستی منتفی نمی شوند، بلکه فقط جا عوض می کنند. بدین معنی که سوالات ناظر بر هویت و پیدایش هستی، بدون آنکه پاسخی دریافت بدارند به سوالات ناظر بر هویت و پیدایش خدای مورد ادعا تغییر یافته و تبدیل میشوند. بجای سوال «هستی چیست و چه ماهیتی دارد»، این سوال مطرح میشود که اگر خدای مورد ادعا، هم «هستی» و هم «خالق هستی» است، پس «خود این الاه چیست، کیست و چه ماهیتی دارد؟» هستی اش از کجا آمده و پدیدار شده است؟ هویت وجودش چگونه شکل گرفته و اساسا گردش تحولاتش از نیستی به هستی و از هستی به آفرینش هستی چگونه پیش رفته است؟ بدین ترتیب حتی با پذیرش ادعای خداباوران، سوالات فلسفی ناظر بر ماهیت و منشا «هستی و خلقت» کماکان باقی می مانند و برای توضیح خود نیز بحث های علمی و فلسفی وسیع و پیچیده ای را به دنبال می آورند.
کتاب «پشت پرده های انقلاب اسلامی، اعترافات حسین بروجردی»
شما در این کتاب خواهید خواند که «حسین بروجردی» چگونه به صف طرفداران انقلاب پیوست، چگونه برای استحکام آن دست به هر کاری زد و چگونه سرانجام از آن برید و چگونه علیه آن اقدام کرد و به همین دلیل به زندان افتاد و شکنجه شد. حسین بروجردی اعتراف کرده، نه در دادگاه و نه در مصاحبه های تلویزیونی، نه زیر شکنجه و و نه زیر فشار و فضایی بسته، بلکه به درخواست خود و در شرایط آزادانه ای اعتراف کرده.
کتاب آشنایی با کشورهای دنیا- اسپانیا
تعداد مسافران، هر روزه افزایش می یابد و این امر در بررسی و بازدید از نمایشگاه های کتاب و یا با مراجعه به اطلاعات کتاب های منتشر شده معلوم می شود. سالانه، هزاران نفر فارسی زبان از ایران و دیگر کشورها به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند و کمتر کتابی برای راهنمایی ایشان منتشر شده است، که اطلاعات کشورهای مقصد را در اختیار ایشان قرار دهد. شاید بهترین مرجع در این باره، کتاب های سبز وزارت امور خارجه باشد؛ ولی کتاب های فوق کاملاً تخصصی بوده و فاقد اطلاعات و جاذبه های عمومی می باشند.
با توجه به این نیاز و خلاهای موجود، مدتی است تلاش شده است، اطلاعات مناسبی برای این امر از منابع مختلف تهیه گردد تا کمکی برای علاقه مندان و راهنمایی برای مسافران باشد. بدیهی است، جمع آوری و تنظیم این اطلاعات، کاری گروهی است. سفارتخانه ها و نمایندگی های برخی کشور های مربوط نیز برای تهیه منابع و تنظیم اطلاعات کمک هایی کرده اند.
کتاب سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار(جلد چهارم)
سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار مهمترین و معروفترین اثر پیرامون بحارالانوار است، که توسط شیخ عباس قمی گردآوری شدهاست.
این کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علامه مجلسی است که در مدت ۲۰ سال به پایان رسیدهاست. شیخ عباس خود مینویسد این کتاب بهترین اثر بجا مانده از وی است. او آن را در دو جلد تنظیم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار که بیش از صد جلد میباشد نوشته شده است.
شیخ عباس قمی در سال
«۱۲۹۴ ه.ق» برابر با « ۱۲۵۴ ه.ش » در قم متولد شد.
شیخ عباس تحصیلات دوران کودکی و نوجوانی را در قم گذراند. و پس از گذراندن مقدمات به نجف مسافرت کرد.
در نجف به مدت شش سال در درس اساتیدی از جمله صاحب عروه شرکت نمود؛ ولی اصلیترین استاد وی در علم حدیث علامه نوری است که تأثیر بسیاری بر شیخ عباس میگذارد.
محدث قمی پس از درگذشت محدث نوری در سال ۱۳۲۲ هجری قمری نجف را ترک کرد و به ایران بازگشت.
شیخ عباس قمی در روز جمعه اول ربیع الثانی۱۳۳۱هجری قمری به قصد اقامت وارد شهر مشهد شد. علت اقامت وی در مشهد به تقاضای حاج آقا حسین قمی بود و تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری در آن جا سکونت داشت.
شیخ عباس قمی پس از واقعه گوهرشاد برای همیشه به نجف هجرت نمود و در آنجا در شب سه شنبه ۲۲ذی الحجه سال ۱۳۵۹ هجری قمری مصادف با اول بهمن ماه ۱۳۱۹ هجری شمسی و در سن ۶۵ سالگی درنجف فوت کرد.
عباس قمی آثار بسیاری از خود به جای گذاشت که مهمترین آنها کتاب سفینه البحار است که ۲۰ سال برای آن زمان گذاشت.
شیخ عباس قمی در مقدمه این کتاب « سفینه البحار…» پس از آنکه از اهمیت و جایگاه احادیث سخن میراند و از وجوب بسط و صیانت از آن سخن میگوید، خود را از عاشقان احادیث معصومین از عنفوان جوانی میشمرد و از وجه همت قرار دادن همه کتب حدیثی برای خود یاد مینماید و سپس میگوید: ( پس از مطالعه تمام کتب حدیثی، به این نتیجه رسیدم که کتاب بحارالانوار کتابی است جامع المقاصد و دارای فواید و حسن اسلوب و مشتمل بر انواع علوم و حکم و اسرار به همین خاطر فهرست کردم آن را بنا بر حروف معجم )
این اثر گزیدهای بسیار دقیق و حساب شده از سراسر یک دائره المعارف بزرگ به نام بحار است که مایه صرفهجویی فراوان در وقت و مانع اتلاف عمر است.
کتاب ٰسفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار (جلد سوم)
سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار مهمترین و معروفترین اثر پیرامون بحارالانوار است، که توسط شیخ عباس قمی گردآوری شدهاست.
این کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علامه مجلسی است که در مدت ۲۰ سال به پایان رسیدهاست. شیخ عباس خود مینویسد این کتاب بهترین اثر بجا مانده از وی است. او آن را در دو جلد تنظیم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار که بیش از صد جلد میباشد نوشته شده است.
شیخ عباس قمی در سال
«۱۲۹۴ ه.ق» برابر با « ۱۲۵۴ ه.ش » در قم متولد شد.
شیخ عباس تحصیلات دوران کودکی و نوجوانی را در قم گذراند. و پس از گذراندن مقدمات به نجف مسافرت کرد.
در نجف به مدت شش سال در درس اساتیدی از جمله صاحب عروه شرکت نمود؛ ولی اصلیترین استاد وی در علم حدیث علامه نوری است که تأثیر بسیاری بر شیخ عباس میگذارد.
محدث قمی پس از درگذشت محدث نوری در سال ۱۳۲۲ هجری قمری نجف را ترک کرد و به ایران بازگشت.
شیخ عباس قمی در روز جمعه اول ربیع الثانی۱۳۳۱هجری قمری به قصد اقامت وارد شهر مشهد شد. علت اقامت وی در مشهد به تقاضای حاج آقا حسین قمی بود و تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری در آن جا سکونت داشت.
شیخ عباس قمی پس از واقعه گوهرشاد برای همیشه به نجف هجرت نمود و در آنجا در شب سه شنبه ۲۲ذی الحجه سال ۱۳۵۹ هجری قمری مصادف با اول بهمن ماه ۱۳۱۹ هجری شمسی و در سن ۶۵ سالگی درنجف فوت کرد.
عباس قمی آثار بسیاری از خود به جای گذاشت که مهمترین آنها کتاب سفینه البحار است که ۲۰ سال برای آن زمان گذاشت.
شیخ عباس قمی در مقدمه این کتاب « سفینه البحار…» پس از آنکه از اهمیت و جایگاه احادیث سخن میراند و از وجوب بسط و صیانت از آن سخن میگوید، خود را از عاشقان احادیث معصومین از عنفوان جوانی میشمرد و از وجه همت قرار دادن همه کتب حدیثی برای خود یاد مینماید و سپس میگوید: ( پس از مطالعه تمام کتب حدیثی، به این نتیجه رسیدم که کتاب بحارالانوار کتابی است جامع المقاصد و دارای فواید و حسن اسلوب و مشتمل بر انواع علوم و حکم و اسرار به همین خاطر فهرست کردم آن را بنا بر حروف معجم )
این اثر گزیدهای بسیار دقیق و حساب شده از سراسر یک دائره المعارف بزرگ به نام بحار است که مایه صرفهجویی فراوان در وقت و مانع اتلاف عمر است.
کتاب اساطیر یونان
اساطیر یونانی بدنه اساطیر و آموزههایی است که به یونان باستان مرتبط میباشد، درباره خدایان و قهرمانان آنان، طبیعت جهان و ریشههای آن و اهمیت مکتب و آیین آنها سخن میگوید. این اسطورهشناسی بخشی از مذهب یونان باستان میباشد. محققان به منظور مشخص کردن تاثیرات دینی و سیاسی آن بر یونان باستان و تمدن آن و درک خود اسطورهسازی، اسطورهها را بررسی میکنند.
اساطیر یونانی به صراحت و به طور گسترده در مجموعهای از داستانها و به طور ضمنی در آثار هنری یونانی مانند گلدانهای نقاشی و هدایای وتیو نمود یافته است. اسطورههای یونانی میکوشند منشا جهان را توصیف کنند، و جزئیات زندگیها و ماجراهای طیف گستردهای از خدایان، الههها، قهرمانان، پهلوانان و موجودات اساطیری را بیان مینماید. این حسابها در ابتدا در یک سنت شفاهی درج شدند؛ امروزه اساطیر یونانی در درجه اول از ادبیات یونانی معلوم میشوند. قدیمیترین منابع ادبی یونان، یعنی اشعار حماسی ایلیاد و ادیسه هومر، بر روی جنگ تروآ و اتفاقات بعدی آن تمرکز کردهاند. هزیود، شاعر معاصر هومر، دو اثر به نامهای تئوگونیا و کارها و روزها نوشته است، که درباره پیدایش جهان، جانشینی قوانین الهی، جانشینی نسلهای بشر، ریشه مشکلات انسان و ریشه کارهای فداکارانه سخن میگوید. همچنین اساطیر در سرودهای هومری، در قطعات اشعار حماسی از چرخه حماسی، در اشعار غنایی، در کارهای تراژدیک قرن پنجم قبل از میلاد، در آثار محققان و شاعران عصر هلنیستی، و در متون امپراتوری روم نوشته شده به دست پلوتارک و پوسانیاس دیده میشود.
یافتههای باستانشناسی منبع اصلی جزئیات درباره اساطیر یونانی را فراهم میکنند، که در آن خدایان و قهرمانان به طور برجسته در تزیین مصنوعات به کار رفتهاند. طراحی هندسی مصنوعات سفالی قرن هشتم قبل از میلاد، علاوه بر ماجراهای “هرکول”، صحنههایی از جنگ تروآ را نشان میدهند. در دوران موفق یونان باستان، یونان کلاسیک، و یونان هلنیستی، صحنههای هومری و صحنههای اساطیری متنوع دیگر ظاهر شدند و مکمل ادبیات موجود گشتند. اساطیر یونانی تاثیری عمیق بر فرهنگ، هنر، و ادبیات تمدن غرب داشته، و به عنوان بخشی از میراث و زبان غرب باقی ماندهاند. از گذشته تا کنون، شاعران و هنرمندان، از اساطیر یونان الهامات فراوانی گرفته و اهمیت و ارتباط معاصر را در موضوعات مختلف کشف کردهاند. داستانهای اساطیری یونان هویت عام این کشور را رقم زدهاند و از هنگام ظهورشان در سدهٔ هشت پیش از میلاد از طریق اشعار حماسی هومر، تأثیری بهسزا در تحول هنر، موسیقی و ادبیات اروپای غربی داشتهاند. این اشعار ایزدان المپ را معرفی میکنند؛ ایزدانی با معایب انسانی، که بر سرنوشت انسانهای فانی فرمانروایند.
هنر و ادبیات یونان یا متاثر از اساطیر این سرزمین و یا بدان راهی دارد . یونانیان را داستان زندگی خدایان بسیار و این گزارش ها با اسطوره ی آفرینش جهان و راه دست یابی خدایان به قدرت سر و کار دارد و روایاتی از این دست با تاریخ یونان باستان پیوند می یابد. این روایت ها با بازگشت فرزندان هراکلس به پلوپونز و به هنگام استیلای “دوریان” ها حدود ۱۲۰۰ قبل از میلاد پایان می گیرد و این هنگامی است که آخرین موج مردمان یونانی زیان وارد یونان و در “بیوشیه” و “اسپارت” اسکان می یابند . شهریاران اسپارت خود را از تبار فرزندان “هراکلس” می دانستند .
برای یونانیان اسطوره های حماسی همانا تاریخ کهن آنان بود و هم بدین دلیل به شجره نامه ی استناد می جستند که شخصیت قهرمانان اسطوره ی را از زیان نویسندگان باستان بازگو می کرد.
تفسیرهای روانشناختی تا مردمشناختی و جامعهشناختی و نگرشهای همراه نگرش سنتی است که دستمایه این کتاب را تشکیل میدهد و چنین رویکردی شاید بهترین گزارشگر برخی از ویژگیهای اساطیر یونانی است.
کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران