انتقاد قاسمی از گزارش تازه گزارشگر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه چهارم آبان گزارش تازه گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر و حقوق اقوام و ادیان در ایران را «مغرضانه» و فاقد «مشروعیت» خوانده است.

به گزارش رادیو فردا ، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه در گزارشی از شرایط حقوق بشر در ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه کرد که در آن نسبت به شمار اعدام‌ها و شکنجه‌ها، اعدام نوجوانان، محاکمه و آزار کنشگران حقوق بشر، نقض آزادی بیان و وضعیت حقوق زنان، اقوام و ادیان ابراز نگرانی کرد. بهرام قاسمی در خصوص این گزارش گفته است: گزارش حقوق بشری خانم جهانگیر سیاسی، مغرضانه و فاقد مشروعیت و اعتبار است.

وی اضافه کرده است: موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارشگر ویژه و گزارش هایی که به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر ارایه می کنند، موضعی اصولی و مبتنی بر ماهیت سیاسی و ناعادلانه انتصاب گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر در کشورمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین اظهار داشت: معتقدیم گزارش های گزارشگر ویژه بر پایه قطعنامه ای غیرعادلانه و غیرمنصفانه مبتنی بر اهداف و اغراض سیاسی و بدخواهانه معدود کشورهای مشخص و مغرض تهیه و ارائه می شوند و لذا فاقد مشروعیت و اعتبار است.

این نخستین گزارش عاصمه جهانگیر در سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران بود. این گزارش وضعیت شـش ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بررسی کرده بود. خانم جهانگیراین گزارش را روز چهارشنبه در جلسه «کمیته سوم» نشست همگانی ملل متحد ارائه کرد.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از شمار اعدام‌ها در ایران تاکید کرده بود که دست‌کم چهار متهم به انجام جرم در سن نوجوانی، از آغاز سال جاری میلادی اعدام شده‌اند و ۸۶ نوجوان دیگر در صف اجرای حکم هستند.

وی همچنین در مورد گزارش‌های مربوط به شکنجه، و نیز پیگرد، محاکمه و آزار و اذیت کنشگران حقوق بشر عمیقا ابراز نگرانی کرده‌است.

خانم جهانگیر گفته بود، همچنان گزارش‌هایی از نقض آزادی بیان، آزار روزنامه‌نگاران و احضار آن‌ها توسط نهاد‌های دولتی دریافت می‌کند. او در مورد سلب خودسرانه آزادی شهروندان دو تابعیتی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید در گزارش‌ او جزئیاتی از پرونده‌های مشخص موجود است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخشی دیگر از سخنان خود نیز تاکید کرده‌ بود که در مورد حقوق و وضعیت زنان نگرانی وجود دارد و قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه این شهروندان باید برچیده شوند.

گزارشگر ویژه همچنین نسبت به وضعیت اقلیت‌های قومی و باورمندان به عقاید و دین‌های دیگر، گزارش‌ها در مورد پیگرد، بازداشت‌های خودسرانه و یا شکنجه این دسته از شهروندان ابراز نگرانی کرده‌است.

خانم جهانگیر در بخشی از سخنرانی خود گفته‌ بود، نمایندگان جمهوری اسلامی با او همکاری کرده و به اکثر پرسش‌هایی که مطرح کرده بود، پاسخ داده‌اند.