برخورد دولت روحانی با جامعه بهاییان

%d8%a8%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-4444

کاهش فشار یا تغییر روش های سرکوب

عرصه سوم: در طی هفته گذشته گزارشی مفصل از سوی جامعه بین المللی بهاییان منتشر شد  که در آن به جزئیات اشکال سرکوب این اقلیت مذهبی در ایران پرداخته‌ شده است. در این گزارش ۱۲۲ صفحه‌‍‌ای خاطر نشان شده که با شروع ریاست جمهوری حسن روحانی علیرغم وعده‌هایی که برای بهبود وضعیت آنان داده شده بود، سرکوب سیستماتیک این اقلیت تغییری نکرده و فقط شکل متفاوتی به خود گرفته است.

 همچنین در این گزارش آمده است که از ۳ سال پیش تابه حال بیش از ۲۰ هزار قطعه گزارش تبلیغاتی علیه بهاییان در رسانه ها منتشرشده است. تعداد دستگیری‌ها بعد از اوت ۲۰۱۳ و شروع ریاست جمهوری روحانی حداقل ۱۵۱ نفر تخمین زده شده که البته  این رقم در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد ۷۰۹ نفر بوده است. محدودیت‌های اجتماعی از جمله محرومیت از تحصیل و فشارهای اقتصادی و تعطیلی کسب و کارهای این افراد نیز بخش دیگر این گزارش است.

این گزارش که در ادامه نامه خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی خطاب به حسن روحانی است که درشهریور ماه سال جاری منتشر شده و در آن از تهاجم شدید اقتصادی علیه جامعۀ بهائی سخن به میان آمده و آن‌را «سیاست آپارتاید اقتصادی» علیه بخش بزرگی از جمعیت ایران می‌داند که پیامد‌های منفی انکارناپذیری بر پویایی اقتصاد کشور داشته و نهایتاً ایران را از یک سرمایۀ قابل توجه انسانی و مالی محروم کرده است.  شاهد آن را هم اخراج کارمندان بهائی از بخش دولتی، محدودیت‌های متعدد برای آنان در بخش خصوصی، محرومیت‌شان از طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها و مشاغل با دست‌آویز توهین‌آمیز «نجس» بودن آنان، مصادرۀ اموال، اذیت و آزار صاحبان مشاغل و بستن مغازه‌ها، درخواست وثیقه‌های سنگین در هنگام دستگیری‌های خودسرانه ذکر می‌کند.

همچنین سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل  در گفتگو با سایت زیتون با اشاره به قتل‌های به عقیده وی سیستماتیک بهاییان در شهرهای مختلف آن‌را یکی دیگر از روش‌های جمهوری اسلامی در سرکوب جامعه بهایی می‌داند و عقیده دارد که حاکمیت ایران می‌خواهد  در آنان «ترس و وحشت» ایجاد کند  و این پیام را برساند که که « هر زمانی ممکن است شما کشته شوید».

از جمله این موارد، قتل عطاالله رضوانی در سال ۲۰۱۳ در پی تهدیدهای متعدد در شهر بندرعباس است همچنین در همان سال ماموران اطلاعاتی به منزل ۱۴ بهایی در شهر آباده حمله کردند و به آن‌ها گفتند که اگر می‌خواهند از حملات مرگ‌بار در امان بمانند بایستی آن شهر را ترک کنند. در سال ۲۰۱۴ هم خانواده‌ای ۳ نفره در شهر بیرجند به وسیله فردی ناشناس در منزل‌شان مورد حمله قرار گرفتند و با ضربات چاقو به شدت مجروح شدند همچنین در ۵ آبان ماه سال جاری نیز یک فرد بهائی با ضربات چاقو توسط دو مرد به قتل رسید. مجرمین اعتراف کردند که او را صرفاً به دلیل عقاید مذهبی‌اش به قتل رساندند.

با توجه به آنچه که گفته شد به نظر می‌رسد که هر چند در طی سه سال اخیر تعداد بازداشتی‌های افراد مرتبط با دیانت بهایی کاهش یافته اما همانطور که در گزارش آمده است روش‌های مقابله با این افراد متفاوت شده و سعی می‌شود که از طریق فشارهای غیرمستقیم و ایجاد موانع اقتصادی و ناامن کردن فضا از طریق تبلیغات گسترده  به نوعی آنان را تحت فشار گذاشته و یا از ایران فراری دهند.