قتل یک بهایی در یزد؛ «نفرت مذهبی»، حمله با چاقو

de732e74-d61d-4a8a-85c5-ed4bc65a2a49_w987_r1_s

با گذشت یک ماه از قتل یک شهروند بهایی در یزد، جامعه جهانی بهائیان می گوید با مشخص شدن انگیز قاتلان، این شهروند بهایی به خاطر اعتقاداتش و بخاطر «نفرت مذهبی» به قتل رسیده است.

جامعه جهانی بهائیان روز چهارشنبه ۵ آبان در بیانیه ای اعلام کرد فرهنگ امیری توسط دو نفر به خاطر «نفرت مذهبی»‌ در شهر یزد به قتل رسیده است.

یک ماه پیش،‌ دو نفر پس از مراجعه به خانه فرهنگ امیری یک شهروند بهایی ساکن یزد، او را با ضربات چاقو به قتل می رسانند. همان زمان عاملان قتل بازداشت می شوند و پس از یک ماه به خانواده آقای امیری گفته می شود قاتلان انگیزه های مذهبی برای قتل او داشته اند.

بهایی نیوز که خبرهای مربوط به پیروان آئین بهایی را منتشر می کند در گزارشی خبر داد قاتلان «فرهنگ امیری» به قتل اعتراف کرده اند و گفته اند چون وی بهایی بود و از نظر آنها کافر است، او را به قتل رسانده اند.

بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهائیان در سازمان ملل در واکنش به قتل «فرهنگ امیری» در بیانیه ای اعلام کرد «متاسفانه این گونه اعمال شنیع عاقبت تلاش سیستماتیک مقام های ایرانی در تشویق نفرت و تعصب علیه بهائیان است.

در چندسال اخیر، آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در فتوایی بهائیان را «نجس» دانسته است. او گفته است، پیروان فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند.

فعالان حقوق بشر می گویند این اظهارات رهبر ایران مصداق نفرت پراکنی است.

قتل این بهایی ساکن یزد در حالی رخ داده که سه سال پیش یک بهایی دیگر در بندرعباس به قتل رسید اما بعد از سه سال هنوز با قاتلان او برخوری نشده است.

قتل جلوی در خانه

فرهنگ امیری، ۶۳ ساله ساکن یزد، توسط دو برادر به قتل رسید.

سایت بهایی‌نیوز نوشته، یک روز پیش از قتل فرهنگ امیری دو مرد به خانه او مراجعه کردند و خواستار خرید خودروی وانت او شدند اما به بهانه ای آنجا را ترک کردند. روز ششم مهر آنها دوباره بازگشتند و با آقای امیری بحث کردند که خانواده ناگهان صدای بلند وی را شنیدند. وی مورد حمله این دو نفر قرار گرفت و در حالیکه از ناحیه سینه چندین ضربه چاقو خورده بود، در بیمارستان درگذشت.

قتل وی در حالی روی داد که بنا به اعلام جامعه جهانی بهائیان، سال پیش ماموران، ناگهان محل کار و منزل آقای امیری را جستجو کردند و کامپیوتر و وسایل شان ضبط شد.

برخورد با بهائیان در یزد مشابه سایر نقاط ایران در سالهای اخیر افزایش یافته است. در یک مورد به یک بهایی گفته شده کسانی در شهر قصد دارند آنها را بکشند.

قتل به خاطر اعتقادات

بهایی نیوز درباره جزئیات متهمان به قتل فرهنگ امیری نوشته، آنها از مدتها قبل خانواده امیری را زیر نظر داشتند. آنها گفته اند به خاطر بهایی بودن آقای امیری را کشته اند.

پدر این دو متهم گفته است فرزندان شان «تندرو» هستند و حتی پیشتر خانواده این دو نفر به اداره اطلاعات یزد خبر داده بودند.

قتل به دست یکی از دو برادر انجام شده و به گزارش پزشک قانونی و اعترافات و تحقیقات بازپرس پرونده برادر کوچکتر نقشی در قتل نداشته و فقط دهان مقتول را گرفته بوده و با چاقویی کوچک به صورت وی ضربه زده است.

تنها یک روز پیش جامعه بین المللی بهائیان روز سه شنبه با انتشار یک گزارش ۱۲۲ صفحه‌ای از افزایش تبلیغات و اقدام‌های دولت حسن روحانی علیه بهائیان خبر داد و نوشت، از آغاز ریاست جمهوری آقای روحانی بیش از ۲۰ هزار مطلب علیه بهائیان در رسانه‌های ایران منتشر شده، بیش از ۱۵۰ بهایی دستگیر شده، دستکم ۳۸۸ مورد تبعیض اقتصادی از تهدید گرفته تا پلمپ واحدهای تجاری به ثبت رسیده، هزاران دانشجوی بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم مانده و ۳۸ دانشجوی بهایی از دانشگاه اخراج شده‌اند.

قتل این شهروند بهایی در حالی است که سه سال پیش عطالله رضوانی شهروند بهایی دیگری در بندر عباس به قتل رسید. به رغم سه سال از این قتل، هنوز قاتل یا قاتلان احتمالی او مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته اند.