واکنش ایران به انتقاد سازمان ملل از اعدام های اخیر زندان رجایی شهر

3238225B-2A88-41AD-92CA-35F3196056A1_w987_r1_s

اعدام ۲۰ شبه نظامی کرد در ایران

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران به انتقاد سازمان ملل متحد از اعدام اخیر ۲۰ شبه نظامی کرد واکنشی خشمگین نشان داده است.

وبسایت تلویزیون دولتی ایران به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، نوشته است غرب در امور داخلی ایران دخالت میکند. قاسمی میگوید در حالی که ایران خود قربانی تروریسم است بیشترین تلاش را خواهد کرد تا ایمنی شهروندانش را حفظ کند.

زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز در بیانیه ای ایران را برای اعدام کردها مورد انتقاد قرار داده بود. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران،قوّۀ قضائیه این ۲۰ مرد کرد را برای چندین اتهام از جمله تلاش برای تشکیل یک گروه ستیزه گر و ساختن مواد منفجره و تعبیۀ بمب در شهرهای ایران مجرم شناخته بود.

به گفته سازمان های حقوق بشری ایران، حداقل ۱۰ نفر از این متهمان روز سه شنبه ۱۲ مرداد و در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. دادگستری استان کردستان نیز بدون اعلام نام و تعداد اعدام شدگان تأیید کرد که حکم اعدام اعضای “گروهک تروریستی تکفیری توحید و جهاد” اجرا شده است.

به گفته وزارت اطلاعات ایران، اعضای این گروه طی اقدامات مسلحانه خود مجموعا ۲۰ نفر را کشته و ۴۰ تن دیگر را زخمی کرده‌اند که در میان کشته‌شدگان محمد شیخ الاسلام نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری و برهان عالی از روحانیون متنفذ اهل سنت حضور داشتند.