اسناد و مدارک کشتار جمعی کُردها در ایران منتشر شد

15067

ارسال خبر  فاطمه تابع بردبار              fatemeh tabe bordbar

در سی و چهارمین سالروز کشتار جمعی شهروندان کُرد روستای “قارنی” کتابی حاوی اسناد تاریخی درباره‌ی این رویداد، چاپ و منتشر شد.

“سوران کرباسیان” مؤلف کتاب “٦٨، در واکنش به انقلاب ایران” با تأکید بر مجموعه‌ای از اسناد و مدارک غیرقابل انکار، بسیاری از زوایای پنهان و نامشخص قتل‌عام روستای قارنی از توابع شهرستان نقده را فاش ساخته است.

نویسنده، این کتاب را ابتدا به زبان کُردی نوشته است که سپس با توجه به اهمیت این مجموعه و همچنین ترس از تحریف و سانسور محتوای کتاب، آن را به زبان نروژی چاپ و منتشر کرده است.

این نویسنده‌ی کُرد می‌گوید، تاکنون تلاش‌هایی جهت انحراف حقایق تاریخی مربوط به این رویداد صورت گرفته است در این کتاب با دقت مورد بررسی قرا گرفته است و با تأکید بر مدارک مستدل و غیر قابل انکار و همچنین با توجه به گفته‌ی شاهدان عینی اهداف و نیات واقعی عاملان و آمران آن کشتار را آشکار می‌کند.

به گفته‌ی شاهدان عینی و شهروندان روستای قارنی” از توابع شهرستان نقده، در یازدهم شهریورماه سال ١٣٥٨، نیروهای سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران به این روستا یورش برده و ٦٨ تن از اهالی این روستا را که بیشتر زنان، کودکان و افراد سالخورده بودند، گلوله باران و قتل‌عام کردند.

با توجه به مدارک و اسنادی که در رابطه با این فاجعه در دست است، طی سال‌های ١٣٥٨ تا ١٣٦٢ بیش از ١٤ بار مناطق مختلف کُردنشین ایران مورد یورش سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران قرا گرفته‌ و مردم بی‌گناه این مناطق قتل‌عام شدند.

در این یورش صدها شهرhttp://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=11897وند مدنی کُرد کشته شدند و تنها نام ٢٤٢ تن از این قربانیان ثبت شده که از این تعداد نیز ١٠٥ نفر از شهروندان کُرد از شهرهای نقده و مهاباد بودند.