بازداشت ۱۵ بهایی در ایران همزمان با اعیاد این آئین

Capture

یکی از نمایندگان دفتر جامعه بین‌المللی بهائیان در گفت‌وگو با فرهاد پولادی، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، بازداشت ۱۵ بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را تایید کرد.

به گفته سیمین فهندژ این افراد صرفا به خاطر بهایی بودن توسط ماموران انتظامی ایران در روز یکشنبه بازداشت شده‌اند.

اسامی بازداشت شدگان در تهران صهبا فرنوش، نوید اقدسی، نگار باقری، نوا مجذوب، یاور حقیقت، هلیا مشتاق؛ در اصفهان پروین نیک‌آیین، کیوان نیک‌آیین، ارشیا روحانی، متین جانمیان، یگانه آگاهی؛ و در مشهد نغمه ذبیحیان، فرزانه دانشگری، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان اعلام شده است.

موج این بازداشت‌ها، با اعیاد مذهبی بهائیان همزمان شده است.

براساس تقویم این آئین، سالگرد تولد علی محمد باب و بهاءالله پیامبر بهائیان مهمترین اعیاد آنهاست. براساس این تقویم، روز ولادت بهاءالله، مطابق با دوم محرم است.

از مدتها پیش در فضای مجازی، بهائیان تهدید شده بودند که چنانچه در مناسبت های مذهبی شان، کسب و کار را تعطیل کنند، مغازه شان پلمب می شود. عکس‌هایی در فیس بوک و تویتر منتشر شده که نشان می دهد مغازه‌های این افراد بخاطر تعطیلی مذهبی بهائیان ، پلمب شده است. بیشتر این تعطیلی ها در شهرهای کرمان، قائم شهر و رفسنجان بوده است.

یکی از نزدیکان یکی از بازداشت‌شدگان، به صدای آمریکا گفته که ماموران، از وزرات اطلاعات بوده‌اند.

دولت ایران بهائیان را به عنوان یک دین رسمی قبول ندارد و در سالهای اخیر تعداد زیادی از آنها را بازداشت کرده است.

با اینکه در مجامع بین المللی، ایران ادعای بدرفتاری با بهائیان را رد می‌کند اما رهبران جامعه بهایی سال‌هاست در ایران زندانی هستند و به حبس های طولانی محکوم شده‌اند.

به گفته خانم فهندژ، بیش از ۷۰ بهایی در زندانهای ایران حبس هستند که شامل هفت تن از رهبران این کیش است. این هفت نفر، بیش از هفت سال از عمر خود را پشت میله های زندان سپری کرده‌اند.

خانم فهندژ گفت که با توجه به فرارسیدن بازبینی پرونده حقوق بشری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی بهائیان، بار دیگر با ارائه مستندات خود، جامعه جهانی از نقض حقوق این اقلیت در جمهوری اسلامی مطلع خواهد کرد.

پیشتر، آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع سابق شیعیان در فتوایی تاکید کرده بود، “از آن جهت که اهل اين کشور هستند حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار می باشند، همچنين بايد از رافت اسلامی که مورد تاکيد قرآن و اولياء دين است بهره مند باشند.”

با این حال، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به استفتایی گفته: “همه پیروان فرقه گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است.” وی تاکید کرده “ولى رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانش آموزان بهایى باید بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد.”