ممانعت از مرخصی آیت الله نکونام از زندان برای شرکت در مراسم تشییع خواهر

Capture

خواهر آیت الله محمدرضا نکونام، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دار فانی را وداع گفت. خانواده این مدرس حوزه مراسم تشییع و تدفین پیکر را برای اعزام برادر دربند به مرخصی به تعویق انداخته اند.

به گزارش کلمه، فاطمه نکونام، خواهر آیت الله محمدرضا نکونام، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دار فانی را وداع گفت. وکیل این مدرس حوزه تقاضی مرخصی داده و خانواده مراسم تشییع و تدفین پیکر را برای اعزام برادر دربند به تعویق انداخته اند.

همچنین دادگاه ویژه با درخواست تجدید نظر آیت الله نکونام به این بهانه که فیش ده هزارتومانی ثبت درخواست، واریز نشده، موافقت نکرده و حکم بدوی را قطعی دانسته و آن را اجرا شده خوانده اند.

طبق قوانین جاری هر محکومی می تواند بعداز تحمل یک سوم مدت حبس خود، از آزادی مشروط استفاده کند که دادگاه ویژه نه تنها بعد از گذشت نزدیک به ده ماه از حبس وی را آزاد نمیکند بلکه با مرخصی هم مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش دادگاهی که در تهران برای آیت الله نکونام برگزار شد، دادگاه تجدید نظر نبود بلکه برای تشدید حکم بدوی و برای همان پرونده بود که بنا به درخواست دادستان ویژه قم برگزار شد. این درخواست بعد از آن بود که این استاد دربند در مدت زمان مرخصی عید، از مکارم شیرازی، مجتهدزاده (دادستان)، انصاری (دادیار)، قاضوی (مسوول حراست دادگاه) و قاضی پرونده شکایت کرد.

این استاد زندانی حوزه علمیه قم ۳۱ فروردین ماه سال جاری پس از انتشار مطلبی در روزنامه قانون در حالی که وضعیت جسمانی مناسبی نداشت توسط ماموران امنیتی دستگیر و روانه زندان قم شد.

آیت الله نکونام یک بار دیگر هم در نیمه دی ماه گذشته بدون اعلام هیچ دلیلی توسط ماموران دستگیر و زندانی شد ولی در پی وخامت حالش از زندان آزاد و مستقیما به بیمارستان منتقل شد. در مدت پس از آزادی نیز به علت فشار نهادهای امنیتی، کلاس های درس وی تعطیل بود.

این استاد حوزه علمیه قم که از منتقدان جریان تحجر در حوزه به شمار می رود، چندی قبل به شدت از کسانی که به خاطر آشنا نبودن با ابرازهای جدید می گویند اینترنت و فیس بوک حرام است، انتقاد کرده و گفته بود: من به طلبه هایم گفتم بر شما واجب است که فرش زیرپایتان را بفروشید و بروید لپ تاپ یا تبلت بخرید. گفتم اگر نتوانید برای یک میلیارد حرف بزنید مفت نمی ارزید. مسلمان کسی است که متمدن باشد متدین باشد، نه اینکه خرفت باشد.

او تنها چند روز پس از انتشار سخنان منتسب به آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت، از پایین بودن سرعت اینترنت در کشور انتقاد کرد و گفت: ما با اینکه این همه حلق اینترنت را فشار داده ایم و سرعت اینترنتمان در حد گاری است، بچه های مدرسه نرفته ی ما همه با اینترنت و کامپیوتر کار می کنند. من می گویم ما به جای حلزون شدن، سوار این قطار جهانی شویم. اینترنت یک قدرت است. خر مفت است، بپرید روی آن و بروید. بلد نیستید سوار شوید، بروید دنبال کارتان. اما این آقا نمی تواند از این سیستم، از این اینترنت، از این فیسبوک استفاده کند؛ می گوید همه اش حرام است.

پس از آن که در بازداشت قبلی حال آیت الله نکونام به وخامت گذاشت و انتقادها از دستگیری او بالا گرفت، ناگاه خبر رسید که او از زندان قم آزاد و مستقیما به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

آزادی آیت الله نکونام دو روز پس از آن صورت گرفت که آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به بالا گرفتن انتقادها از نقش وی در زندانی شدن این چهره منتقد حوزوی، گفته بود روحش از بازداشت آقای نکونام خبر ندارد و ارتباط او با این موضوع کذب محض است.