دیوان عالی کشور راهی ندارد جز اینکه حکم محمدعلی طاهری را نقض کند

Capture

#علیزاده‌طباطبایی در مصاحبه ای تاکید کرد:

دیوان عالی کشور راهی ندارد جز اینکه این حکم را نقض کندمحمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی با تلوزیون اینترنتی #دُرّ از غیرقانونی بودن حکم#محمدعلی‌طاهری و احتمال قریب به یقین نقض آن در دیوان عالی کشور، به دلیل وجود ایراد شکلی، سخن گفت. وی اظهار امیدواری کرد که رای دیوان عالی تا پیش از پایان مهر ماه صادر شود و با مستقل خواندن قضات دیوان عالی کشور، پرونده سازی های ضابطین پرونده برای تحت تاثیر قرار دادن این قضات را بی تاثیر دانست.لطفا ادامه مطلب را از اینجا دریافت کنید

به گزارش #نجات‌باحلقه و به نقل از تلوزیون دُرّ ، وکیل محمدعلی طاهری در خصوص لزوم مطالعه دفاعیات موکلش توسط قضات دیوان عالی گفت: «نیازی نیست. رسیدگی دیوان عالی کشور شکلی است. وقتی بزرگترین ایراد شکلی در این پرونده وجود دارد که به قانونی استناد کردند که زمان وقوع عمل این قانون وجود نداشته دیگر نیازی به شنیدن دفاعیات ایشان نیست . چون دیوان عالی کشور حکم را نقض می کند و یک شعبه دیگر دادگاه انقلاب به پرونده رسیدگی می کند. »

وی در خصوص تاثیر ارائه نکردن دویست صفحه از دفاعیات محمدعلی طاهری توسط ضابطین پرونده، در رای دیوان عالی گفت: «ما خیلی تلاش کردیم که آن دویست صفحه دفاعیات را بدست بیاوریم و بدست نیاوردیم. آن دفاعیات ، دفاع از عقیده ایشان و دفاع از دیدگاه ها و نظریاتشان است ولی من تصور می کنم آنها تاثیری در تصمیم گیری دیوان عالی کشور نداشته باشد. ولی ما تلاش می کنیم آنها را هم پیدا کنیم چون ما در لایحه تکمیلی هم که داریم تهیه می کنیم با کمک همفکران آقای طاهری آن دیدگاه ها را داریم تبیین و تشریح می کنیم. »

وی تاکید کرد: « من به خود آقای طاهری هم گفتم و به آقایان ضابطین هم گفتم که من وکیل آقای طاهری هستم من مرید آقای طاهری نیستم. من از دیدگاه های اعتقادی آقای طاهری دفاع نمی کنم ضمن اینکه این دیدگاه ها هم به هر جهت دیدگاه های عرفانی است که در طول هزار سال گذشته بین عرفا و فقها اختلاف بوده. میرزای قمی، صدرالمتالهین را قبول نداشته و حتی تعبیرات توهین آمیزی نسبت به ایشان دارد. آن دویست صفحه بیشتر مباحث اعتقادی و دفاع از دیدگاه هایی است که ایشان ارائه کرده است و در دیوان عالی کشور فکر نمی کنم تاثیری داشته باشد. »

علیزاده طباطبایی در خصوص عدم اعتبار پرونده سازی ها علیه محمدعلی طاهری گفت: « ببینید این ها در استفتایی که از مراجع گرفتند مطرح کردند که شخصی این دیدگاه ها و اعتقادات را دارد، خب مراجع هم جواب استفتا را دادند. وقتی ما مراجعه کردیم و گفتیم که این عقایدی که در استفتا ذکر شده در کدام کتاب آقای طاهری است پاسخی نداشتند. این می شود پرونده سازی و خب آنها تلاششان را می کنند و اعتقادی هم دارند کار می کنند. »

وی افزود: «ضابطینی که روی این پرونده کار می کنند، با این اعتقاد که ایشان منحرف است و جوان ها را منحرف می کند دارند کار می کنند و من خیلی امیدوارم که دستگاه قضایی به خصوص دیوان عالی کشور ، چه وارد ماهیت بشود به عنوان مرجع فرجام خواهی و رسیدگی کند و چه به صورت شکلی رد کند و پرونده برگردد دادگاه انقلاب با حضور سه قاضی در دادگاه رسیدگی می شود و دیگر یک قاضی نمی تواند روی این پرونده تصمیم بگیرد و قطعا این پرونده سازی ها از اعتبار می افتد و آنچه که مورد رسیدگی قرار می گیرد واقعیت امر است که خود آقای طاهری مطرح خواهد کرد. »

محمود علیزاده با تاکید بر مستقل بودن قضات دیوان عالی کشور در خصوص امکان سوء استفاده عده ای از اهرم قوه قضاییه گفت: «من فکر می کنم با قانون آیین دادرسی کیفری جدید این حربه از دست دو طرف گرفته شده است. از یک طرف پرونده های سنگین مثل پرونده آقای طاهری در ابتدای کار با حضور سه قاضی رسیدگی می شود و بعد هم یک قاضی ممکن است تحت تاثیر ضابطین قرار بگیرد بخصوص وقتی ضابطین خیلی قدرتمند باشند ولی سه قاضی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند. »

وی خاطرنشان کرد: «دیوان عالی کشور را نمی توانند تحت تاثیر قرار بدهند. دیوان عالی کشور مرجعی است که قضات مستقل دارد و ما دیدیم در پرونده های مختلف که اغلبشان روحانیون مجتهد هستند و تحت تاثیر قرار نمی گیرند.»

این وکیل با اظهار امیدواری از صدور رای دیوان عالی تا پیش از پایان مهر ماه در خصوص سرانجام پرونده در دیوان عالی کشور گفت: «من تقریبا یقین دارم که این حکم نقض خواهد شد چون حکم غیر قانونی است. در این حکم آمده به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که در سال ۹۲ تصویب شده عملی را مورد حکم قرار داده که سال ۷۷ و ۷۸ انجام شده است.»

وی تصریح کرد: «با استناد به قاعده منع عقاب بلا بیان و با استناد به عدم عطف به ماسبق قوانین کیفری و اصل برائت و اصل قانونی بودن جرم و مجازات. دیوان عالی کشور راهی ندارد جز اینکه این حکم را نقض کند. »

وی ادامه داد: «من اطمینان دارم و به همین دلیل هم به ایشان پیغام دادم این اعتصاب غذا به صلاح شما نیست ، به سلامت شما آسیب می رساند و ما کار قانونی مان را داریم انجام می دهیم و پرونده هم رفته دیوان عالی کشور و امیدوارم در هفته آینده هم به شعبه ارجاع شود و چون زندانی دارد خارج از نوبت رسیدگی می شود و به محض اینکه به شعبه ارجاع شود ما می رویم آنجا صحبتمان را می کنیم، لوایح تکمیلی را هم می دهیم و من مطمئنم این حکم نقض می شود. »