بهداری وقف شده دراویش گنابادی به حراج گذاشته شد

Capture

در اقدامی از سوی شهرداری بیدخت، زمین نخستین بهداری این شهر متعلق به دراویش گنابادی به مزایده گذاشته شده است.

به گزارش «سحام» به نقل از پایگاه خبری مجذوبان نور، زمین این بهداری در زمان محمد حسن بیدختی ملقب به صالح‌علیشاه، توسط این قطب سلسلهٔ نعمت‌اللهی گنابادی برای انجام امور درمانی واگذار و تجهیزات درمانی آن نیز توسط دراویش تأمین شده بود. اما با وجود نیت و قصد واگذار کننده مبنی بر تخصیص زمین و ساختمان به امور درمانی، بنای این بهداری که نخستین بهداری شهرستان بیدخت بوده است، مردادماه سال ۹۳ برای احداث ساختمان تجاری توسط شهرداری تخریب شد و اخیراً در اقدامی تازه از سوی شهرداری شهرستان بیدخت به مزایده گذاشته شده است.

در پلاکاردی که توسط مأموران شهرداری بر روی درب بهداری بیدخت نصب گردیده، آمده است: به استناد مصوبهٔ شورای محترم اسلامی شهر این ملک به صورت کلی یا بصورت قطعات تفکیکی از طریق مزایدهٔ کتبی به فروش می‌رسد.

سال گذشته نیز نورعلی تابنده قطب طریقت نعمت اللهی گنابادی که خود حقوق‌دان است در مکاتبه با مقامات ایران ضمن اعتراض به تخریب آثار بنای بهداری سابق بیدخت در این زمین، به تشریح مسایل حقوقی این زمین و تعلق آن به ورثه آقای صالح‌علیشاه به دلیل واگذاری بلاوجه آن از سوی بهداری به شهرداری، پرداخت و خواستار توقف عملیات بر روی این زمین شد اما از سوی مقامات وزارت بهداشت ایران بی پاسخ گذاشته شد و حالا با فشار مراکز امنیتی به مزایده گذاشته شده است.

گفتنی است دست‌اندازی به اموال و حریم بزرگان و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی به طور سازماندهی شده بعد از فاجعهٔ حمله به دراویش و تخریب حسینیهٔ شریعت در قم رشد چشم‌گیر یافته و پس از آن علاوه بر تخریب و پلمپ مراکز عبادی دراویش در شهرهای مختلف ایران، بخشی از موقوفات این سلسله و اموال شخصی بزرگان آن به بهانه‌های مختلف تحت تصرف قرار گرفته است.

بیدُخت در بخش مرکزی شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی واقع شده است. جمعیت این شهر براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۰، ۵۳۴۸ نفر بوده است.