جمهوری اسلامی و ازار و اذیت اقلیتهای مذهبی

Capture

وضعیت ایران در ارتباط با آزار و اذیت اقلیت های مذهبی همچنان در وضعیت بد قرار دارد با توجه به وعده های حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری نه تنها تغییری حاصل شده است بلکه بدتر هم شده است.

خبرگزاری صدای مسیحیان ایران (Vocir) رژیم ایران همچنان به آزار و اذیت اقلیت های مذهبی به صورت جدی ادامه میدهد،وضعیت آزار اذیت مذاهب دیگر به غیر از اسلام شیعه  بصورت اسف ناک  در ایران اجرا میشود،در حالی  که رییس جمهور حسن روحانی پیش از انتخابات و سر کار آمدن دولت خود تحت عنوان تدبیر و امید وعده داده بود که جلوی آزار و اذیت اقلیت های قومی و مذهبی در ایران گرفته خواهد شد.

در مادهٔ ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر که حکومت ایران نیزیکی از کشورهایی هست که  متعهد به اجرای آن شده است آمده که هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب ، و آزادی علنی  کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ولی حکومت حاکم بر ایران که متعهد به اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد همچنان از اجرای آن سر باز میزند و اقلیت های مذهبی در ایران همچنان تحت آزار و اذیت میباشند،این پر واضح است که حکومت ایران با عدم توجه به تعهد خود قانون کشور را تبدیل به یک قانون  تک مذهبی اجباری  اسلام شیعه کرده است و تمام حق و حقوق به عبادات اسلام شیعه داده میشود، داگ بندن در مجله اینترنتی فوربس  در می ۲۰۱۳  در یک مقاله به نکته ای اشاره کرده بود که  که  نقض حقوق  ، مسیحیان، بهائیان، یهودیان و مسلمانان سنی که توسط عناصر تندرو شیعه مسلمان اجرا میشود  تماما تحت حمایت  رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای می باشد.

یکی از نمونه های شناخته شده آزار و اذیت مسیحیان در ایران کشیش ایرانی/آمریکایی سعید عابدینی میباشد که به نقل از کریستین پست وی در ماه ژوئن سالجاری مورد شدید ترین آزار و اذیت و ضرب و شتم  قرار گرفته است.

به گزارش مرکز آمریکایی قانون و عدالت، که  مسولیت رسیدگی و مراقبت از همسر و فرزندان سعید عابدینی را بر عهده دارد ، به وی اجازه داده شده که مورد معاینه یک پزشک جهت تشخیص شکستگی استخوان قرار بگیرد،همچنین آثار جراحت در ملاقاتی که توسط بستگان وی انجام شد قابل  رویت بوده است ،همسر وی نیز درهمین رابطه  به  کریستین پست  گفته است که به کشیش سعید گفته اند حبس وی در صورت انکار ایمان مسیحی اش کاهش میابد که وی به هیچ عنوان چنین شرطی را نمیپذیرد. در اینجا هم خانم نغمه عابدینی توضیحاتی در رابطه با ضرب و شتم سعید عابدینی را در مصاحبه ای با خبرگزاری صدای مسیحیان ایران را ارایه میدهد.

سعید عابدینی کشیش ایرانی آمریکایی میباشد که جهت ساخت یتیم خانه در سال ۲۰۱۲ به ایران مسافرت کرد و از همان زمان بازداشت و به زندان منتقل شده است.

همچنین در اوائل آگوست سالجاری نیز نیروهای امنیتی با هجوم به یک کلیسای خانگی در تهران ۸ نفر از  نوکیشان  مسیحی که برای عبادت دور هم  جمع شده بودند را بازداشت کرده اند.

همچنین گزارش شده است که نیروهای امنیتی در اواخر ماه جولای سالجاری نماز خانه اهل سنت در منطقه پونک تهران را تخریب کرده اند که مورد اعتراض مولوی عبدالمجید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز قرار گرفته است.

همینطور کمتر از یک هفته پیش در برخی خبرگزاریها اخبار مبنی بر محرومیت از تحصیل  مهیاره نداف نوگل ذاکریان و پوریا ایقانیان سه شهروند بهایی با توجه به رتبه های نسبتا خوب در کنکور سراسری دانشگاه های ایران به دلیل آن‌چه «نقص پرونده» عنوان شده است منتشر کرده بودند ،نکته ای که در رابطه با شهروندان بهایی حائز اهمینت میباشد این است که  آن‌ها را به دلیل عقیدتی از تحصیل محروم میکنند ، و   «نقص پرونده» دست مایه ای جهت سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق شهروندی پیروان بهاییت میباشد.