گفتگوي نماينده ايرانيان زرتشتي با روزنامه خبر درمورد طرح مجازات استفاده غیرقانونی از القاب علمی

دكتر-اسفنديار-اختياري

ارسال خبر توسط  حسین حقیقی‌   Hossein haghighi

با توجه به ارائه طرح مجازات استفاده غير قانوين از القاب علمي از سوي كميسيون اموزش و تحقيقات مجلس، روزنامه خبر گفتگويي با نماينده ايرانيان زرتشتي و فرنشين كميته پژوهش و فناوري مجلس انجام داده است تا زواياي گوناگون اين طرح را براي خوانندگان روشن نمايد.
متن گفتگو را در ادامه خبر بخوانيد:

سپیده سعیدی: اخذ مدارک جعلی در کشورمان در سالهای اخیرمتأسفانه تبدیل به موضوعی فراگیر شد. جریانی که کاملاً قبح آن در بین بسیاری از افراد جامعه از بین رفت و پس از مدتی شاهد فروش مدارک جعلی با قیمت‌های متعدد بر حسب سطح آن بودیم. فاجعه‌ای که یقیناً انتظار می‌رفت تا مسئولان آن را پی‌گیری کنند و به سرعت به این روند خاتمه دهند . اما بر خلاف انتظاری که فرهیختگان و دانش آموختگان از مسئولان داشتند. پی‌گیری این جریان و متوقف کردن آن شکل دیگری به خود گرفت. جعلی بودن مدرک تحصیلی علی کردان به عنوان وزیر کشور دولت نهم به این روند تغییر داد و بالاخره وزیرعلوم دولت نهم با دستور رئیس‌جمهور پیگیر مدارک تحصیلی مدیران دولتی شد. این ماجرا گرچه از بین مردم به میان مدیران دولتی راه پیدا کرد. اما هنوز هم شاهد رواج اخذ مدارک تحصیلی به صورت غیر‌متعارف در جامعه هستیم. جریانی که نشان می‌دهد بر روی آن هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و متوقف نشدن آن قطعاً به دلیل نبود قانونی برای رسیدگی به این مسئله است. اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و رئیس كميته پژوهش و فناوری مجلس با اعلام این مطلب که باید در این رابطه قانونی وضع شودمی گوید که مجلس مسئله مدارک جعلی خصوصاً در بین مدیران را به صورت جدی پی‌گیری می‌کند.

 چرا جعل مدارک در ایران بیشتر از سایر کشورهای جهان مرسوم است، این موضوع دلیلی برعدم نظارت کافی در این رابطه است؟
با اینکه جعل مدرک در ایران بیشتر رایج است موافق هستم اما دلیل آن را می‌توانم علاقه و ارج نهادن به علم و دانش بیان کنم. ایرانیان از دیر‌باز به علم و دانش اهمیت بسیار می‌دادند و همانطور که می‌دانید دانشمندان به نامی از کشور ما نام خود را جهانی کردند. در فرهنگ ما معمولاً افرادی که صاحب فضل و کمالات هستند از ارج و قرب بیشتری بر خوردارند

فرهنگی که شما درباره آن صحبت می‌کنید، احتمالاً با جعل مدارک تحصیلی نمی‌تواند میانه‌ای داشته باشد؟
 این فرهنگ از افرادی دفاع می‌کند که صاحب علم و دانش هستند. در روزگاری که ما در آن زندگی می‌کنیم مدارک تحصیلی هستند که جای خود را به فضل وکمالات افراد داده‌اند. بنابراین بسیاری از افراد با احتساب اینکه ادعا کنند از چه مدرکی بر‌خوردار هستند در مقابل دیگران اظهار‌وجود می‌کنند واین مسئله بسیار در روابط اجتماعی، آنها را کمک می‌کند. حتی در پیدا کردن شغل مناسب و یافتن زندگی ایده‌آل. بنابراین امروزه افراد در جامعه با دریافت مدرکی به تمام خواسته‌های ایده‌آل بشری در زندگی امروز دست می‌یابند.

 این یعنی همان مدرک‌گرایی؟ که در جامعه ما به خوبی رواج یافته است؟
در حال حاضر برای همه جوانان این مرز و بوم تصویر خوشایند آینده‌ای روشن را با مدرک ترسیم کرده‌اند وامروزه خیل عظیم شرکت‌کنندگان در کنکور می‌خواهند که این رؤیا تحقق یابد و آن را با اخذ معتبر‌ترین مدارک تحصیلی از شرایط خود طلب می‌کنند.

 این در حالی است که متأسفانه شاهدیم که بسیاری از افراد با مدارک جعلی اقدام به کار و حتی تصمیم‌گیری‌های بزرگ درکشورمان می‌کنند. وزیر می‌شوند و در سطح کلان در سرنوشت جامعه تأثیر می‌گذارند؟
 باید بر گردم به همان زمینه فرهنگی که با شما درباره آن صحبت کردم و اینکه همین زمینه فرهنگی است که برای بسیاری از افراد زمینه سوء‌استفاده را مهیا کرده است.

ایرادی در این رابطه وجود دارد، آن ایراد می‌تواند عدم نظارت کافی باشد؟
نه این مسئله با هیچ قانونی تا به حال پی‌گیری نمی‌شد و برای مجازات این دسته از افراد متأسفانه هیچ راهی در دست مسئولان نبود

پس می‌توان به سادگی به جدی نگرفتن این موضوع توسط کمیسیون آموزش پی برد اینکه برای این موضوع قانونی اعمال کند.
خوب است بدانید که کمیسیون آموزش با اتفاقی که در مورد علی کردان افتاد. موضوع را نیمه‌کاره رها نکرد و در این رابطه با تحقیقات بسیاراقدام به ارائه طرحی به صحن علنی نموده است.

 در رابطه با این طرح توضیح دهید. آیا قرار است به قانون تبدیل شود. در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
اول این موضوع را باید عنوان کنم که اعضای کمیسیون آموزش مجلس در این رابطه به سرعت به خلأ قانونی که وجود دارد پی بردند و همه تلاش خود را به کار گرفتند تا این مسئله فیصله یابد. در اصل اگر افراد بدانند که در قبال انجام چنین اقداماتی مجازات می‌شوند. این چنین حق بسیاری از جوان را که بهترین سالهای عمرشان را در اتاق‌های بسته به درس خواندن می‌گذرانند ضایع نمی‌کنند. در این راستا اعضای کمیسیون بعد از بررسی‌هایشان طرحی را تدوین کردند. که در حال حاضر فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده است. اما هنوز به صحن علنی نرفته است

 این طرح تحت چه عنوانی اعلام می‌شود؟
 با عنوان طرح مجازات استفاده غیرقانونی از القاب علمی.

 در این طرح نحوه مجازات افراد چگونه تدوین شده است؟
به هر حال به این نتیجه رسیده‌ایم که این اقدامات فریبنده می‌تواند به ضرر و زیان افراد دیگری تمام شود و در عین حال تأثیری منفی بر روی جامعه می‌گذارد. در این طرح آمده است در صورتی در مدرکی غیرقانونی اعلام شود آن فرد اگر از مسئولان باشد باید در اکثر نشریات اعلام کند که دارای مدرکی غیرقانونی بوده و مدرک اصلی آن چیست. این مجازات در کنار جریمه و زندان به خاطی اعطا می‌شود.

 آیا پس از اعلام در صحن علنی این قانون به تصویب دیگر نمایندگان می‌رسد؟
فکر می‌کنم این اتفاق بیافتد. چرا که با پیگیری‌های ما دیگر نمایندگان هم همراهی خود را اعلام کردند و البته ما را برای تدوین این طرح تشویق نمودند. با این اتفاق قطعاً خلأ قانونی بر طرف خواهد شد و در این را‌ستا بعد از این شاهد کمترین تخلف‌ها خواهیم بود

‌همانطور که می‌دانید پیش از این هم با چنین تخلفاتی مواجهه بوده‌ایم اما متأسفانه متخلفان همچنان به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهند ؟ آیا با تکمیل این طرح و تصویب آن به تخلف آنها هم رسیدگی می‌شود؟ در پی این رخداد‌ها هم شاهد این بیانات بودیم که تجربیات و خدمت به مردم مهم است نه مدرک و نباید مدرک‌گرا بود.
این سؤال شما هم البته سیاسی است نه اجتماعی! اما جواب شما این است که درآن برهه از زمان از دست ما برمی‌آید که تنها استیضاح کنیم و بعد از آن هم در پی قانون‌گذاری بودیم و هستیم به هر حال هم دولت پی‌گیر مدارک مسئولان است و هم نظارت بر این موارد توسط وزارت علوم بیشتر شده است در حال حاضر می‌توان امید‌وار بود که دیگر با چنین تخلفاتی روبه‌رو نخواهیم بود. در ضمن باید در فرهنگ عامه نیز از دکتر و مهندس خطاب کردن بي جهت خود و دیگران در جامعه خود‌داری نماییم.