انتقاد گسترده ائمه جمعه اهل سنت از تخریب نمازخانه پونک تهران

ad187b5e7f02824c55aef6c62160239e_Lبه گزارش کمپین فعالین بلوچ دستکم 7 تن از ائمه جمعه اهل سنت بلوچ در خطبه های نماز جمعه این هفته نسبت به تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران واکنش نشان داده و از این اقدام به شدت انتقاد کردند. مولانا عبدالحمید: مسئولین، افراد خاطی در تخریب نمازخانه پونک را توبیخ کنند و نمازخانه را بازسازی کنند. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد شدید از تخریب نمازخانه پونک تهران، «توبیخ افراد خاطی در تخریب نمازخانه» و «اجازه بازسازی» این نمازخانه را خواستار شدند. امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 9 مرداد 1394 با اشاره به تخریب نمازخانه اهل‌سنت تهران، گفت: داشتن مسجد یکی از نیازهای ضروری اهل‌سنت تهران است. اهل‌سنت تهران مدت‌هاست که نیاز به مسجد دارند. مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: موضوع مسجد اهل‌سنت تهران به کثرت پیگیری شد، اما با استناد به گفتۀ برخی‌ها که گفته بودند اگر شما پیگیری هم نکنید ما این مسجد را می‌سازیم، به امید اینکه امروز یا فردا این مسجد ساخته می‌شود مدت 15 سال این پیگیری‌ها متوقف شد، اما متاسفانه وعده‌ای که بعضی از بزرگان داده بودند عملی نشد. لذا در حال حاضر مردم اهل‌سنت تهران نمازهای‌شان را در نمازخانه‌های کوچکی در حد 50 نفر و 100 نفر، و حتی 20 نفر و 30 نفر در سطح شهر تهران اقامه می‌کنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به مشکلاتی که برای نمازخانه پونک تهران پیش آمد اشاره کردند و گفتند: نمازخانه پونک که با مشکلاتی مواجه شد یکی از نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران است و بیش از یک سال است که در آن نماز خوانده می‌شود. بنده نیز گاهی اوقات که به تهران سفر کرده‌ام، چند باری که فرصت کرده‌ام در این نمازخانه نماز خوانده‌ام. البته بنده در آنجا نماز جمعه نخوانده‌ام. یک بار در هفته وحدت سال گذشته که بنده در تهران حضور داشتم از بنده خواستند تا برای نماز جمعه به این نمازخانه بروم، اما به‌خاطر اینکه مسائلی پیش نیاید رفتن به نماز جمعه این نمازخانه را کنسل کردم.

مولانا عبدالحمید تاکید کردند: نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران هیچ ضرر و نقصانی برای نظام جمهوری اسلامی و برای شیعه نداشته و ندارند. بلکه در این مکان‌ها فقط نماز اقامه می‌شود و یا احکامی در حد آموزش نماز بیان می‌شود. در این نمازخانه‌ها هیچ اظهارنظری در مورد مسایل سیاسی نشده است تا مبادا سوءتفاهمی پیدا نشود و این مسأله کاملا رعایت شده و می‌شود. اینکه بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند، این‌ها حرف‌های بی‌اساسی هستند.

مولانا عبدالحمید به مشکلاتی که شهرداری تهران در خصوص نمازخانه پونک تهران مطرح کرده بود اشاره کردند و در این خصوص گفتند: شهرداری تهران به تغییر کاربری نمازخانه تهران از مسکونی به مذهبی اعتراض کرده بود، درحالی‌که کاربری همه نمازخانه‌ها مسکونی است و هیچ نمازخانه‌ای نیست که کاربری‌اش عبادی یا فرهنگی باشد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: این درحالی‌ست که راه‌های دیگری غیر از تخریب وجود داشت. به‌عنوان مثال طبق کمسیون ماده 100 در چنین مواردی افراد خاطی را جریمه می‌کنند. در همان منطقه‌ای که نمازخانه پونک قرار دارد، ده‌ها مورد مشابه وجود دارد که فرد مجوز ساخت یک طبقه را داشته ولی ده طبقه ساخته است، ولی جریمه شده‌اند. در چنین مواردی معمولا جریمه می‌کنند و تخریب صورت نمی‌گیرد، مگر در موارد بسیار شاذ و نادر.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: البته نمازگزاران در تهران هم موضوع نمازخانه پونک را پیگیر بودند و خواستار جریمه به‌جای تخریب بودند. اما وقتی برادران اهل‌سنت به شهرداری مراجعه می‌کردند، آنها می‌گفتند که اگر ما به حال خودمان می‌بودیم مسأله شما را حل می‌کردیم، ولی از جایی دیگر بر ما فشار می‌آورند و نمی‌گفتند که این فشارها از چه جایی وارد می‌شوند. لذا بیش از 3 ماه است که در این نمازخانه اجازه برگزاری نماز جمعه داده نمی‌شود و فقط نمازهای یومیه با 2 یا 10 نفر اقامه می‌شوند. اما متاسفانه صبح روز چهارشنبه این نمازخانه تخریب شد. تخریب نمازخانه پونک برای اهل‌سنت اتفاق غیرمنتظره‌ای بود.

ایشان در ادامه افزودند: ما به مقامات بالا و مسئولین امر متوسل شدیم. نمازگزاران اهل‌سنت تهران و بنده نیز به‌عنوان یک طلبۀ خیرخواه به مسئولین امر نامه نوشتیم، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از افراد هم پیگیری کردند تا این نمازخانه تخریب نشود و مشکل این نمازخانه از راه جریمه و سایر راه‌های دیگر حل شود، اما متاسفانه به این نامه‌ها و پیگیری‌ها توجهی نشد.

مولانا عبدالحمید مخاطب اصلی گلایه اهل‌سنت در این موضوع را «مسئولین و بزرگان نظام» دانستند و گفتند: ما از مسئولین و بزرگان نظام به‌ویژه از دولت تدبیر و امید گلایه داریم. ما از دولت انتظار داشتیم که پادرمیانی کرده و از اختیارات خودش استفاده کند و از تخریب نمازخانه جلوگیری نماید. راه‌های دیگری وجود داشت که حرمت این مکان و برادران اهل‌سنت حفظ می‌شد.

ایشان به سخنان رئیس‌جمهور در سفر اخیرشان به استان کردستان و تخریب نمازخانه پونک چند روز بعد از این سخنان اشاره کردند و گفتند: در سخنرانی جناب رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم سنندج مطالبی بود که بنده بسیار متأثر شدم. ایشان در سخنان خود فرمودند که هر کسی بین شیعه و سنی فرق قائل باشد خطاکار است، اما متاسفانه دو، سه روز بعد از این سخنان، حادثه نمازخانه پونک اتفاق افتاد. کسانی که این کار را کردند حداقل می‌گذاشتند سخنان ریاست جمهوری مقداری کهنه شود.

مولانا عبدالحمید تاکید کردند: ما از ریاست جمهور، وزارت کشور و مسئولین امر گلایه داریم. بعضی از وزرای جناب دکتر روحانی که دست‌اندرکار این مسایل هستند می‌توانستند جلوی این کار را بگیرند. درحالی که به آنها هم نامه‌هایی نوشته شده‌ است. ما معتقدیم که دولت تدبیر و امید در این مسأله هزینه نکرده است.

مولانا گرگیج: نماز امنیتی، سیاسی نیست و جزو خطوط قرمز ما به شمار می رود

مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به تخریب بخشی از نمازخانه پونک تهران با بیان این مطلب که ” مساجد مختص یک قشر ومذهب نیستند” نسبت به تخریب این نمازخانه به شدت انتقاد کرد و نماز را خط قرمز اهل سنت بیان نمود.

ایشان همچنین با اشاره به چند حادثه تعرض به مساجد در سایر نقاط دنیا یادآور شد: چند سال پیش ازاین در یک کشور غیراسلامی هنگامی که مسلمانان قصد داشتند برای مسجد مناره ای بنا کنند مورد ممانعت از سوی شهرداری قرار گرفتند که این امر موجب اعتراض مسلمانان دنیا و حتی وزیر امور خارجه وقت کشور (آقای متکی) قرار گرفت و همچنین پس از تخریب مسجد بابری توسط هندوهای افراطی هندوستان، در کشورمان سه روز عزای عمومی اعلام شد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش بابیان این مطلب که “اقامه نماز حق مسلم ماست” خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون موضوع صدور مجوز برای مسجد جامع اهل سنت در تهران مطرح شده است اما این مسئله تا به امروز رخ نداده است، برادران شیعه در تهران بیش از دو هزار مسجد دارند ولی شهروندان اهل سنت از این نعمت محروم می باشند و ناچار هستند در واحدهای مسکونی استیجاری مشغول نماز خواندن شوند اما متأسفانه از این امرهم به بهانه عدم طرح کاربری جلوگیری می شود.

مولانا گرگیج نماز را جزو خطوط قرمز اهل سنت دانست و به صراحت گفت: مطابق با کدام قانون نمازخواندن در واحد مسکونی جرم می باشد و این قانون را چه کسی وضع کرده است؟ آیا این قانون قرآنی،دینی و یا کشوری است؟ چرا باید از اقامه نمازممانعت شود؟ نماز خواندن جرم نیست و باید در هر مکانی اقامه گردد، نماز امنیتی، سیاسی نیست و جزو خطوط قرمز ما به شمار می رود.

عضو مجمع فقهی ایران با انتقاد از تخریب قسمتی از نمازخانه پونک بار دیگر بیان داشت: “برخی افراد پیشنهاد نماز مشترک را می دهند ، نه بنده و نه مولانا عبدالحمید قصد امام جمعه شدن و پیش نمازی در دانشگاه تهران را نداریم اما در پونک خواهان برگزاری دو رکعت نمازجمعه هستیم، پروژه های متعدد وغیرمجازی که برخلاف قوانین مسکن و شهرسازی در تهران وجود دارند پیگیری نمی شوند اما فقط یک متر راه پله نماز خانه پونک برخلاف قانون است و باید تخریب شود؟!”

امام جمعه اهل سنت آزادشهر این گونه حوادث را به زیان نظام دانست و تأکید کرد: اشخاصی وجود دارند که قصد دارند نظام جمهوری اسلامی را بدنام کنند این افراد دوست نیستند بلکه دشمن نظام هستند که می خواهند در خارج از مرزها چهره کریهی از جمهوری اسلامی نشان دهند که مسئولین ایران ادای دو رکعت نمازاهل سنت را تحمل نمی کنند.

استاد تفسیر درالعلوم فاروقیه گالیکش برگزاری نماز را حق مسلم و قانونی اهل سنت بیان کرد و گفت: ما قصد نداریم امام جمعه تهران شویم که برادران شیعه پشت سر ما نماز بخوانند و چنین پیشنهادی را هم نمی پذیریم، شما در دانشگاه تهران با کیفیت عالی نماز جمعه خود را برگزار نمایید و مسلمانان اهل سنت هم باید بتوانند آزادانه دو رکعت نماز را در نمازخانه ها برگزار کنند و این حق مسلم ما هست،اتحاد در برگزاری نماز مشترک نیست، شما دو رکعت نماز را در نمازخانه کوچک پونک تحمل نمی کنید برگزاری دو رکعت نماز با جماعت جرم محسوب نمی شود.

مولانا گرگیج ضمن ناشایست دانستن این گونه رفتارهای سلیقه ای افزود: از این گونه اعمال و رفتارها بپرهیزید زیرا منطقه بحرانی و متشنج هست،بنده و همه ی علمای اهل سنت مردم را به آرامش فرا می خوانیم،برخی به دروغ خبرهایی مبنی بر تظاهرات در زاهدان و آزادشهر منتشر کرده اند و موجب پریشانی مردم گردیده اند و قصد دارند بر اختلافات بیشتر دامن زنند، ما هرگز مردم را به خشونت و درگیری دعوت نمی کنیم اما فریاد خود را از طریق همین تریبون به دنیا می رسانیم و هشدار می دهیم که از انجام این گونه رفتارها اجتناب کنید زیرا وقوع این گونه حوادث خجالت آور و بسیار ناشایست است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ملت ایران را یک “ملت متمدن” دانست و خاطرنشان کرد: نگذارید افراطیون به علت عدم تحمل یک نمازخانه کوچک خیابان ها را مسدود و آن را تخریب کنند که این گونه اعمال نام نیکی برجای نمی گذارد تخریب این گونه اماکن ما را متحد نمی سازد بلکه سبب تفرقه می شود و انجام چنین اموری در مقطع کنونی به نفع کشور نیست، (چگونه است که) احداث ویلاها در جنگل ها که موجب نابودی منابع طبیعی می شود جرم نیست فقط برگزاری دو رکعت نماز اهل سنت غیر قانونی می باشد؟!”

مولانا گرگیج با اشاره به اصل دوازدهم قانون اساسی کشور مبنی بر آزادی اقلیت های دینی در جهت برگزاری مراسمات مذهبی خود،تأکید نمود: بارها به ما تأکید می شود که مسئله و انتقادی را مطرح نکنیم ولی ما فقط حق قانونی خود را مطرح می کنیم و حرف دیگری نداریم اگر این چنین نیست پس اصل دوازدهم قانون اساسی کشور را حذف کنید.

عضو مجمع فقهی ایران ادامه داد: افرادی که دست به چنین اعمالی می زنند منفعتی عایدشان نمی گردد بلکه موجب بدنامی مسئولین می شوند، آیا معضلات و چالش های اقتصادی،اجتماعی و سیاسی کشور منحصر به نمازخانه پونک بود؟ مشکلات اساسی کشور با تخریب نمازخانه پونک حل نشد بلکه سبب بدنامی نظام گردید.

ایشان در پایان ضمن دعوت مردم به آرامش، بار دیگر خواستار صدور مجوز برای احداث مساجد جامع در کلان شهرها شد و خطاب به مسئولین توصیه کرد: بنده از مسئولین خواهانم که به صدای اعتراض شهروندان اهل سنت توجه کنند و به آن پاسخ مثبت دهند،ازهمه علماء و اندیشمندان اهل سنت که اعتراض خود را نسبت به این مسئله که جزو خطوط قرمزمان به شمار می رود بیان کردند کمال قدردانی را دارم،همه ادیان و مذاهب رسمی کشور باید بتوانند آزادانه مطابق باورشان شعائر مذهبی خود را برگزار نمایند و درخواست ما از جمهوری اسلامی اینست که مجوز ساخت مساجد جامع برای شهروندان اهل سنت در تهران و کلان شهرها را صادر نماید.

مولوی بزرگ زاده: تخريب نمازخانه پونک دل اهل سنت را به درد آورد

مولوي عبيدالله بزرگزاده امام جمعه موقت مسجد طوبی ایرانشهر با اشاره به آیه قرآن تخریب نمازخانه تهران را “ظلم بزرگ” خوانده و گفت: متاسفانه اشخاصي هستن که سليقه اي عمل مي کنند و بدون هماهنگي کار مي کنند ما از مقام معظم رهبری می خواهیم که دست این افراد را کوتاه کنند.

وی افزود: رسول الله ص وقتي براي جهاد ميرفتند از تخريب عبادتگاههاي يهودیان و نصاري  نهي ميکردند، چرا که هر چه باشند عبادتگاه هستند و ما همچنین انتظاری از جمهوری اسلامی نداریم که در ان مسجد و نمازخانه ای تخریب شود.

مولوی بزرگ  زاده در پایان با بیان اینکه تخریب نمازخانه پونک دل اهل سنت را به درد آورده از مسئولان دولتی خواستند مشکل این نمازخانه را حل کرده و به حالت سابق بر گردانند.

مولوی محمد عثمان: در شان و شایسته شهرداری نبود نمازخانه پونک را تخریب کند

مولوی محمد عثمان قلندرزهی خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش در خطبه های نماز جمعه گفت: از ابتدای انقلاب خواسته مسلم اهل سنت این بوده و هست که در مرکز کشور مسجدی داشته باشند ، این همیشه مورد گفتگو و درخواست بوده است. بنا به ضرورت تا زمان حل این خواسته در تهران مردم اهل سنت نمازخانه برپا کردند اما همانطور که برادران شیعه مسجد دارند انتظار می رود که اهل سنت هم مسجد داشته باشند.

امام جمعه مسجد الخلیل با انتقاد از تخریب نمازخانه پونک افزود: این در شان و شایسته یک نهاد دولتی به عنوان شهرداری نبوده است که بیاید با دستگاه های خود درب و پنجره و پله های نمازخانه که محل عبادت خداوند بوده را بشکند و تخریب نماید. در نمازخانه چه گناه و خلاف شرعی می شود؟

مولوی محمد عثمان ادامه داد: مرام جمهوری اسلامی طاعت خدا و امنیت است این افرادی که چنین کاری (تخریب نمازخانه) انجام می دهند کسانی هستند که بر خلاف خواسته و مرام نظام عمل می کنندلذا این جای تاسف است و ما از رهبر فرزانه و ریاست جمهور محترم که آمده است نا امیدی ها را به امید تبدیل کند خواهانیم که در اسرع وقت به موضوع این پرونده و مسئله ، اقدام نمایند.

مولوی نقشبندی: تخریب نماز خانه بر خلاف قانون و شریعت است

مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه شهرستان راسک در خطبه های نماز جمعه با ابراز تاسف نسبت به تخریب نمازخانه پونک تهران گفت: این حرکتها برخلاف قانون وشریعت است زیرا مصوبه خود مجلس نسبت به حق تعیین نمازخانه در منزل خویش ویا در منزل دیگران  با اجازه صاحب منزل حکایت دارد و دولت در جاده ها و شهرهای مختلف مسجد سازی نموده است.

امام جمعه اهل سنت راسک افزود: جمهوری اسلامی در مورد تخریب مسجد بابری هندوستان اولین حکومت اسلامی بود که نسبت به این اقدام انتقاد کرده و آنها را وادار به بازسازی مسجد در همان محل نمود لذا به این مساله نیز رسیدگی کند.

وی همچنین افزود: در پاسخ  به پیامها ومکاتبات مکرر مردم از دیروز (پنجشنبه) امروز صبح دغدغه شما را خدمت آست الله سلیمانی نماینده رهبر در سیستان و بلوچستان، اعلام کردم و ایشان وعده پیگری دادند.

مولوی طیب: ما در مورد تخریب نمازخانه اجازه گلایه از رهبر و رئیس جمهور را داریم

مولوی طیب ملازهی امام جمعه مسجد نور ایرانشهر نیز در خطبه های نماز جمعه با یادآوری مساله تخریب نمازخانه مرکزی اهل سنت در منطقه پونک تهران گفت: در تهران بزرگ تمام اقلیتها آزادی مذهبی دارند از جمله یهودیان و مسحیان و زردتشتی ها و کلیمی ها اما برای اهل سنت محدودیتهای زیادی ایجاد کرده اند، در حالیکه ما در جبهه همراه بقیه ملت ایران شهید دادیم  و ما علیه شاه قیام کردیم و ما به قانون اساسی رای دادیم اما عده ای نمیخواهند این وحدت را ببینند!

مولوی ملازهی ادامه داد: ما در شهر کوچکی مثل ایرانشهر در 22 جا نماز جمعه می خوانیم اما در تهران به آن بزرگی برای برگزاری نماز جمعه و عیدیدن با ممانعت مواجه می شویم در حالیکه بنیان گذار انقلاب امام خمینی همان اول انقلاب اجازه ساخت یک مسجد برای اهل سنت را به مولوی عبدالعزیز رحمت الله علیه داده بودند و بعد از گذشت 37 سال هنوز خبری نیست.

امام جمعه مسجد نور این ممانعت ها و محدودیت ها را کار عده ای از افرایطیون دانست و خواستار جلوگیری از تفرقه افکنی شد.

وی در ادامه با اشاره به رای بالای اهل سنت به روحانی گفت: “ما فرزندان انقلاب و حکومتیم و اجازه گله و شکوایه را از رهبری و ریس جمهور داریم . و از آنها میخواهیم که داد رسی کنند! بالاخره ما در همه صحنه ها مشارکت صدرصد داشتیم حتی در مسئله انتخابات آقای روحانی پس باید ایشان به عنوان رئیس جمهور شخصا به این مسائل رسیدگی کنند.”