آیت الله نوری همدانی: غیرممکن است حکومتی که ظلم می کند، دوام داشته باشد

images (2)یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، بر لزوم الگوگیری از حضرت علی(ع) در زمینه رعایت عدالت و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: براساس کلام امیرالمومنین(ع)، غیرممکن است حکومتی که ظلم می کند، دوام داشته باشد. به گزارش حوزه، آیت الله نوری همدانی دوشنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به اینکه ارزش شب قدر از هزارماه بیشتر است، اظهار داشت: در شب قدر به توبه و تضرع در درگاه متعال پرداخته شود تا با عنایت ذات باری تعالی، مقدرات باسعادتی برای انسان تعیین شود. وی در ادامه با اشاره به توجه حضرت علی(ع) به موضوع عدالت، گفت: عدالت یکی از مهم ترین وظایف انسانی است که خداوند براساس گفتار قرآن کریم، پیامبران را مبعوث کردند تا در میان مردم به برقراری عدالت بپردازند.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید « لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»، ابراز داشت: یکی از مهم ترین اهداف بعثت انبیاء در طول تاریخ اقامه عدل است.

وی، مفهوم عدالت را رعایت حقوق افراد عنوان کرد و اظهار داشت: باید نسبت به رعایت حقوق اعضای خانواده، همسایه، دوست، معلم، شهروندان، برادران دینی و … توجه خاصی داشت.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه حقوق از گستردگی بسیاری برخوردار است، گفت: حقوقی که برعهده انسان از همه طبقات فردی و اجتماعی است در «رساله حقوق» از سوی امام سجاد(ع) تبیین شده است.
وی با بیان اینکه خداوند ۵۰ حق بر انسان مقدر کرده است، ابراز داشت: «مسلمان کامل» کسی است که حقوق را بشناسد و رعایت کند تا عدالت تحقق یابد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، در ادامه به خطبه ۲۱۵ نهج البلاغه اشاره داشت و گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه پیرامون پرهیز از ستمکاری می فرمایند «سوگند بخدا! اگر بر روی خارهای سعدان به سر ببرم، و یا با غل و زنجیر به این سو یا آن سو کشیده شوم، خوش تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال را غصب کرده باشم».

وی همچنین با اشاره به بخش دیگری از خطبه ۲۱۵ نهج البلاغه پیرامون پرهیز از امتیازخواهی، ابراز داشت: امیرالمومنین(ع) در پاسخ به درخواست عقیل برای بخشیدن مقدار بیشتری گندم از بیت المال، آهن گداخته ای را نزدیک وی می کند که عقیل فریاد و ناله اش از شدت حرارت بلند می شود؛ سپس حضرت علی(ع) می فرمایند «از حرارت آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته است؟ اما من را به آتش دوزخی می خوانی که خدای جبارش با خشم خود آن را گداخته است، تو از حرارت ناچیز می نالی و من از حرارت آتش الهی ننالم؟»

آیت الله نوری همدانی در ادامه به فرمایش عمیق و ژرف امیرالمومنین(ع) نسبت به پرهیز از ظلم اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند « به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاست به من دهند تا خدا را نافرمانی کنم که پوست جو را از مورچه ای ناروا بگیرم، چنین نخواهم کرد.

وی نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را منشور جامع حکومتی عنوان کرد و گفت: این عهدنامه بهترین منشور برای اجرای عدالت و اداره حکومت و ملت است.

این مرجع تقلید با اشاره به بخشی از نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، ابراز داشت: حضرت علی(ع) تاکید می کنند اگر سران حکومت دست به خونریزی بزنند، وسیله زوال نعمت و حکومت خود را فراهم کرده اند.

وی با اشاره به بیانات امیرالمومنین(ع) پیرامون پرهیز از ظلم حکومت ها به مردم، گفت: براساس این گفتار غیرممکن است کسی ظلم کند و بتواند به حکومت ادامه دهد.
آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: سران و مدیران مملکت باید بدانند با فضیلت ترین نور چشمی آن ها کسی است که بتواند عدالت را برقرار کند.

وی همچنین با اشاره به رفتار عدالت آمیز حضرت علی(ع) با ابن ملجم مرادی، گفت: ایشان تاکید می کنند ابن ملجم یک ضربت بر من وارد کرده است و شما هم نباید بیشتر از یک ضربت به او وارد کنید.
این مرجع تقلید تصریح کرد: براساس گفتار امیرالمومنین(ع) ظلم کردن موجب لغزش گام های انسان می شود و نعمت ها و برکات را نابود می کند و سبب هلاکت ملت ها می شود.

وی تأکید کرد: ملت و سران نظام باید تلاش کنند عادل باشند چرا که یک مسلمان کامل در رعایت عدالت شناخته می شود.
آیت الله نوری همدانی همچنین به برخی از مصادیق ظلم های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نباید در مراکزی نظیر مطب پزشکان، نانوایی، بانک ها و … از روی آشنایی با افراد، حقوق دیگران را ضایع کرد.
وی در پایان برلزوم الگوگیری از حضرت علی(ع) در زمینه رعایت عدالت و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: مسلمان کامل زمانی شناخته می شود که با دقت به رعایت عدالت بپردازد.