در ایران هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلویزیون پی‌بی‌اس آمریکا مدعی شد: ما در ایران هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم وی همچنین افزود:افرادی که جرایمی مرتکب می‌شوند یا قوانین کشور را نقض می‌کنند، نمی‌توانند پشت اینکه روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی هستند، پنهان شوند

image

به گزارش رادیو فردا وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلویزیون پی‌بی‌اس آمریکا، که چهارشنبه نهم اردیبشت پخش شد، تاکید کرده است: «مردم باید قوانین را رعایت کنند».

اظهارات محمدجواد ظریف در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها در دنیا، جمهوری اسلامی ایران همواره در میان سرکوبگرترین دولت‌های جهان علیه مطبوعات، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی – مدنی، روشنفکران و دگراندیشان، اقلیت‌های دینی و نهادهای مدنی و اجتماعی قرار داشته است.

وزیر امور خارجه ایران در سخنان جداگانه‌ای نیز اتهامات جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن پست در ایران را «بسیار جدی» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه نیویورک گفته است: «متاسفانه اتهامات جیسون رضائیان بسیار جدی است و مایه تاسف است که یک مامور دون پایه اطلاعاتی مرتبط با آمریکا در صدد سوءاستفاده از موقعیت او بوده است».

وزیر امور خارجه ایران در عین حال که ابراز امیدواری کرده که این خبرنگار از اتهاماتش تبرئه شود، تاکید کرده که «جیسون رضائیان ایرانی است و باید به دلیل اتهاماتش محاکمه شود».

جیسون رضائیان روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ همراه با همسرش یگانه صالحی در تهران بازداشت شد. خانم صالحی یک ماه بعد با سپردن وثیقه آزاد شد اما جیسون رضائیان همچنان زندانی و در انتظار محاکمه است.

وکیل مدافع آقای رضائیان اتهامات موکل‌اش را «جاسوسی»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» و «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

دولت ایالات متحده آمریکا و روزنامه واشنگتن‌پست، این اتهامات را «بی‌پایه و اساس» دانسته‌اند.