ایران احمد شهید را به «رفتار غیرمنصفانه» متهم کرد

احمد شهید در گزارش تازه خود ایران را به نقض گسترده حقوق بشر از جمله شمار بالای اعدام‌ها، نقض حقوق زندانیان و همجنسگریان متهم کرده است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش تازه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که عملکرد او «یک‌جانبه، غیرمنصفانه و به دور از واقعیات» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افخم گفته است: «ایران به عملکرد غیرعلمی گزارشگر ویژه به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین‌المللی با تردید جدی می‌نگرد.»

به گفته افخم، «اراده‌ای فراتر و خارج از ساز و کارهای حقوق بشری ملل متحد» در تهیه گزارش ایران «دخیل است.»

احمد شهید در گزارش تازه خود ایران را به نقض گسترده حقوق بشر از جمله شمار بالای اعدام‌ها، نقض حقوق زندانیان و همجنسگریان متهم کرده است. احمد شهید همچنین در گزارش خود خواهان لغو قوانین ناقض آزادی بیان و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید احمد شهید در تهیه گزارش مربوط به این کشور، «روش‌های نادرست، غیرقانونی، جهت‌دار و پیش‌داوری» را پایه گذاشته است. افخم این روش‌ها را «خارج از شرح وظایف مأموریت‌داران شورای حقوق بشر» دانسته است.

افخم می‌گوید که «ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر واقف و همواره همکاری‌های خوب و گسترده‌ای را با مکانیزم‌های بین‌المللی در این زمینه انجام داده است.»

به‌گفته او، ایران در مورد ارتقای حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان «اقدامات مهمی انجام داده است.»

سخنگوی وزارت خارجه در حالی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر را رعایت می‌کند که اوایل اسفند جاری، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی تأیید کرد که نفوذ «عناصر تندرو» در مراکز قدرت باعث شده تا در دادگاه‌ها و زندان‌ها نقض حقوق بشر صورت گیرد.

به‌گفته یونسی، «خیلی از سازمان‌ها» برای رعایت حقوق بشر در ایران با دولت همراهی نمی‌کنند.

احمد شهید در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ساز مان ملل، از «اصلاح قوانین و سیاست‌هایی که حقوق و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی را تضعیف یا نقض می‌کنند»، به عنوان «اولویت‌های اصلی» برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نام برد.