کری با نظارت بر نقض حقوق‌بشر در ایران موافق است

کری با نظارت بر نقض حقوق‌بشر در ایران موافق استمسئول دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا موافقت خود را با تمدید مأموریت گزارشگر حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در ژنو سوئیس و طی نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل موضوع نقض حقوق‌بشر در ایران از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح گردید.
جان کری در سخنانی به وضعیت سیاسی کشورهای جنگ‌زده پرداخت و بطور ضمنی نیز از تمدید مأموریت احمد شهید در ایران حمایت به عمل آورد.
وی به علت همزمانی نشست حقوق‌بشر سازمان ملل با مذاکرات جاری هسته‌ای، از انتقاد شدید و مستقیم به نقض گسترده حقوق‌بشر در حکومت اسلامی ایران امتناع کرد.

کری در ادامه سخنان خود دولت سوریه را به ارتکاب جنایت، نقض حقوق‌بشر و قتل غیرنظامیان متهم کرد و دولت اسد را یکی از عوامل مهم آغاز بحران و نقض حقوق بشر در سوریه خواند.
بیست و هشتمین نشست سالانه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل از امروز، یازدهم اسفندماه تا ۸ فروردین سال آینده، ادامه خواهد داشت و سیاست دولت‌ها و حقوق‌بشر، حقوق کودکان، خشونت علیه زنان، مجازات اعدام، حقوق معلولان و ناتوانان، تبعض نژادی و تغییرات اقلیمی و حقوق‌بشر در گروه‌های کاری بحث می‌شود.

25094.jpg

تمدید ماموریت احمد شهید و نظارت بر نقض حقوق بشر در ایران، در نشت شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی می‌شود

در جریان این نشست، از جمله پیش‌نویس دو قطعنامه درمورد همکاری ایران با جامعه جهانی در مورد حقوق‌بشر و تمدید ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز به رای گذاشته می‌شود.

چندی قبل نیز نهادهای مدافع حقوق‎بشر در ایران با توجه به عدم بهبود وضعیت حقوق‌بشر در ایران، شورای حقوق‌بشر را به تصویب قطعنامه تمدید ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران فرا خوانند.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد فروردین ماه امسال با ۲۱ رای موافق، ۱۶ رای ممتنع و ۹ رأی مخالف به قطعنامه‌ای رای داد که بر پایه‌آن ماموریت احمد شهید تا ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی (فروردین ۱۳۹۴) تمدید شود.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، تابستان ۲۰۱۱ احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران معرفی کرد و از او خواست با سفر به این کشور به بررسی وضعیت حقوق‌بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان بپردازد.

جمهوری اسلامی از همان زمان با انتخاب شهید به این سمت مخالفت کرد و به‌رغم درخواست‌های مکرر تاکنون به او اجازه سفر به ایران را نداده است.

وزیر خارجه پیشین مالدیو چهارمین گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق‌بشر در حکومت اسلامی ایران محسوب می‌شود. برخلاف ادعای مقام‌های ایرانی، این کشور با سه گزارشگر قبلی نیز چالش‌های زیادی داشته و مشکل فقط به شخص احمد شهید مربوط نمی‌شود.

اولین گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ایران آندریاس آگوییلار بود که ۱۹۸۶ پس از دو سال فعالیت به علت مشکلاتی که حکومت اسلامی بر سر راه انجام ماموریت برایش فراهم می‌کرد استعفا داد.