تشدید فشارهای قضایی و امنیتی بر بهاییان یزد

rewqدر یک ماهه گذشته، تعداد زیادی از شهروندان بهایی در ایران بازداشت یا جهت اجرای حکم به زندان فراخوانده شده‌اند. علاوه بر بازداشت گسترده و هم زمان بهاییان در شهرهای تهران و اصفهان، طی ماه گذشته، تعدادی از شهروندان بهایی یزد، بازداشت یا برای گذراندن محکومیت راهی زندان شده‌اند.

در بین زندانیان، سه نفر از اعضای یک خانواده بهایی شامل پدر، مادر و فرزند خانواده در مدت کوتاهی بازداشت شده اند.
در همین رابطه یک فرد مطلع به ایران وایر گفت: “شنبه دوم اسفند ماه، فریبا اشتری (باقری) مادر این خانواده جهت اجرای حکم دو سال حبس، خود را به زندان یزد معرفی کرد. او به همراه ۱۹ شهروند بهایی دیگر از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب یزد محکوم به حبس‌های چهار تا یک سال هستند. اما دو شب پیش، ماموران اداره اطلاعات یزد به منزل ناصر باقری (همسر فریبا اشتری) مراجعه کرده و برای سومین بار طی دو سال گذشته منزل ایشان را تفتیش و بعضی وسایل شخصیشان را ضبط کردند. سپس ماموران ناصر باقری و یکی از فرزندان (فائز) را بازداشت و به اداره اطلاعات بردند. با بازداشت این پدر و پسر، در کمتر از یک هفته سه عضو خانواده باقری یعنی مادر، پدر و پسر ایشان در یزد زندانی شده‌اند.»
این فرد در مورد چگونگی محکومیت فریبا اشتری توضیح داد: «فریبا و ۱۶ بهایی دیگر در یک عملیات هم زمان و گسترده ماموران امنیتی در ۱۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۱ در شهرهای یزد، اصفهان، اراک و کرمان دستگیر شدند. چند روز بعد، سه بهایی دیگر هم در یزد به مجموع بازداشت شدگان اضافه شدند. پس از یک ماه حبس انفرادی، آقایان با وثیقه ۸۰ میلیون تومان و خانم‌ها با ۵۰ میلیون تومان آزاد گردیدند. یک سال بعد، در دوم شهریور ماه سال ۹۲ این بیست شهروند بهایی در دادگاه انقلاب یزد با اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی، محاکمه شدند و به حبس‌های ۴ تا ۱ سال محکوم گردیدند که در اواخر فروردین ماه امسال، دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را عینا تایید کرد. فریبا اشتری یکی از محکومین این پرونده است که به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیق محکوم شده است.»
۹ نفر از محکومین این پرونده از جمله صبا گلشن که به ۴ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیق محکوم شده، از بهاییان اصفهان هستند که تاکنون هیچ کدام برای اجرای حکم احضار نشده‌اند اما از یک ماه پیش که شهرام فلاح، تنها متهم پرونده از کرمان به زندان رفت، احضار سایر محکومین هم آغاز شده است.
در ادامه همین روند، شهرام فلاح که به سه سال حبس تعزیری و یک سال تعلیق محکوم شده بود در دوم بهمن ماه برای اجرای حکم به زندان کرمان رفت. سپس نوید حقیقی، تنها متهم پرونده از اراک با حکم مشابه آقای فلاح در ۱۱ بهمن ماه پس از احضار جهت اجرای حکم به زندان اراک رفت. چند روز بعد، در ۲۱ بهمن ماه فرح باغی از بهاییان یزد جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری و یک سال تعلیق به زندان یزد، احضار و زندانی شد. مهران اسلامی، یکی از متهمان پرونده از شهر یزد، ۲۷ بهمن ماه جهت اجرای حکم به زندان یزد احضار شد که به دلیل مصدومیت پا و انجام فیزیوتراپی، فعلا قرار زندان وی تمدید شده است. یکی دیگر از محکومین پرونده از یزد به نام فریبرز باغی هم جهت اجرای حکم دو سال حبس به زندان احضار شده که طی روزهای آینده به زندان خواهد رفت.
همچنین شمیم اتحادی، قدیمی‌ترین زندانی بهایی یزد که به اتهام ارسال فیلم تخریب گورستان بهاییان یزد به شبکه من و تو، به سه سال حبس محکوم شده، با آنکه شرایط دریافت مرخصی را دارد ولی با درخواست‌های مکرر او و خانواده‌اش تاکنون مخالفت شده است. اعظم مطهری، مادر شمیم هم به یک سال حبس محکوم شده است. او هم منتظر احضاریه جهت اجرای حکم است. همچنین دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های ایرج لهراسب و طناز محمدی هم از تیر ماه سال جاری در زندان یزد به اتهام خبررسانی نقض حقوق شهروندان بهایی در شبکه‌های اجتماعی، زندانی هستند. ایرج لهراسب به دو سال حبس و طناز محمدی به یک سال حبس محکوم شده اند.

<a “=””>