آیا همایش ادیان توحیدی در اصفهان دریچه امیدی بروی اقلیت های مذهبی خواهد گشود؟

بابک اجلالی ایرانی نوکیش مسیحی می گوید الان ما کسانی از میان مسیحیان، نوکیشان مسیحی و حتی یهودی داریم که در زندان های ایران تحت فشار و ستم قرار دارند. کسانی مثل سعید عابدینی، امیر خاکی، بهنام ایرانی، علیرضا سیدیان، فرشید فتحی و محمد علی طاهری که در زندان های ایران تحت فشار و ستم قرار دارند.

ششمین همایش ادیان توحیدی در هتل عباسی اصفهان امروز برگزار شد. علی یونسی دستیار رئیس جمهوری در مورد اقلیت های مذهبی طی نطقی در این همایش از گفتگوی میان ادیان استقبال کرد و گفت هدف از این همایش هم اندیشی برای هم شناسی و هم شناسی برای همزیستی مسالمت آمیز است.

حجت الاسلام علی یونسی در این سخنرانی مدعی شد که اسلام ادیان آسمانی را پذیرفته است و به آنها حق داده تا در امور خودشان به دین خود عمل کرده و حتی در بین خود تبلیغ کنند و اگر پیرو یک دین تخلف کند جا دارد که با آن فرد در دادگاه ویژه خودشان برخورد شود.

گفته می شود در این همایش هم وطنان زرتشتی، یهودی و مسیحی شرکت دارند .

با این حال بنظر می رسد که اوضاع سیاسی ایران هنوز با همزیستی میان هم وطنان با اعتقادات مذهبی گونان فاصله دارد و کم نیستند کسانی که بدلیل اعتقادات دینی خود – بویژه از سوی ماموران دولتی- مورد ستم های گوناگون قرار می گیرند.

مسئولان کشور هموطنان بهائی را وابستگان به ” فرقه ضاله ” توصیف می کنند و تقریباً هیچ کدام از حقوق شهروندی شان رعایت نمی شود.

این در حالی است که فرقه های متفاوت اسلامی مثل سنی ها و دراویش و غیره نیز از بخش هائی از حقوق شهروندی خود محروم اند.

براستی مناسبات جمهوری اسلامی اسلامی با ادیان توحیدی چگونه تنظیم شده است؟

آیا همانطور که حجت الاسلام یونسی نوید می دهد اسلام ادیان اسمانی را پذیرفته و به آنها حق می دهد به دین خود عمل کنند؟

در گفتگوئی با بابک اجلالی – یک ایرانی مسیحی شده که مجبور به ترک کشور گردیده است – وی درباره رفتارهای مقامات با اقلیت های مذهبی توضیحاتی داده است که شما را به شنیدن آن دعوت می کنیم.

بابک اجلالی توضیح می دهد که در آستانه انقلاب حدود چهار هزار آشوری و پنج هزار یهودی در ایران داشتیم. از آنجا که سخنان آقای یونسی متاسفانه در ایران هیچ گاه عملی نشده است، اگر آمار بگیریم که چند نفر یهودی، آشوری یا مسیحی در ایران باقی مانده اند آنگاه می توان به فشارها و نقض حقوق آنها پی برد، چرا که بسیاری از آنها در طول این سالها مجبور به ترک وطن شدند.

بابک اجلالی می گوید الان ما کسانی از میان مسیحیان، نوکیشان مسیحی و حتی یهودی داریم که در زندان های ایران تحت فشار و ستم قرار دارند. کسانی مثل سعید عابدینی، امیر خاکی، بهنام ایرانی، علیرضا سیدیان، فرشید فتحی و همینطور دیگر اقلیت های دینی و دگراندیشان مذهبی مثل محمد علی طاهری که در زندان های ایران تحت فشار و ستم قرار دارند.

به این گفتگو گوش کنید.

 

گفتگو با بابک اجلالی

(06:17)