بازداشت ۱۲ فعال فیس‌بوکی و احضار ۲۵ تن دیگر

مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران انقلاب ایران گفته که ۱۲ فعال فیس‌بوکی به اتهام «ترویج فساد» بازداشت شده‌اند و ۲۵ نفر دیگر نیز با اتهامی مشابه احضار شده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علیزاده شامگاه یکشنبه ۱۲ بهمن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون حکومتی ایران گفت: «در نیمه دوم امسال بررسی‌ها نشان داد گروهی از صفحات ایجاد شده در فیس‌بوک مأموریت تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها را به‌صورت سازمان‌یافته در دستور کار خود قرار داده‌اند که تعداد ۳۵۰ صفحه با مدیریت ۳۶ نفر شناسایی شد.»

دو روز پیش مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران ایران با انتشار بیانیه‌ای خبر از بازداشت این فعالان فیس‌بوکی داده بود.به‌گفته وی «این صفحات در سه حوزه مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و قبح‌شکنی از مقدسات دین فعالیت می کردند.»

این نخستین بار نیست که کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با چنین اتهاماتی بازداشت می‌شوند. بر اساس خبرهای منتشرشده در روزهای گذشته، هشت فعال فیس‌بوکی در مجموع به ۱۳۳ سال زندان محکوم شده‌اند.

مصطفی علیزاده گفت: «هم‌اکنون از ۳۵۰ صفحه، ۱۳۰ صفحه به‌طور کلی حذف شد و متهمینی که در این فضا فعالیت داشتند از استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند  که ۱۲ نفر از آن‌ها دستگیر و ۲۴ نفر هم با حکم قضایی برای پاسخ‌گویی دعوت شده‌اند.»

وی متوسط سن بازداشت‌شدگان را که همگی پسر هستند، ۲۵ سال اعلام کرد. به‌گفته او سپاه از نظر «اطلاعاتی بر همه شبکه‌های اجتماعی اشراف دارد.»

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران ایران همچنین از «برخورد نکردن جدی با گردانندگان مسئولان برخی سایت‌های مستهجن که شش سال قبل شناسایی و دستگیر شدند»، انتقاد کرد.

ظاهراً اشاره این مقام سپاه به سعید ملک‌پور است که سال ۱۳۸۷ پس از آن‌که از کانادا وارد ایران شد، بازداشت شد و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت‌های مستهجن» به اعدام محکوم گردید. این حکم در شهریور ۱۳۹۲ با یک درجه تخفیف به «حبس ابد» تغییر یافت.