تبعیض بین اکثریت و اقلیت مذهبی در ایران زمینه‌‍ ساز تنش‌های اجتماعی در آینده است

download (1)شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به هینر بیلفلت، گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده در خصوص پلمپ نمازخانه اهل تسنن در منطقه پونک تهران، توضیحاتی را ارائه کرد.
خانم عبادی در نامه خود با اشاره به محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر برای اهل تسنن در ایران ایجاد شده است، از این مقام سازمان ملل متحد خواسته است تا از کلیه امکانات خود در جهت رفع تبعیض براساس مذهب استفاده کند.
شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۳، نمازخانه مرکزی اهل سنت تهران توسط مأموران پلمپ شد. این در حالی بود که ۱۹ دی ماه نیز مأموران از برگزاری نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید ممانعت به‌عمل آورده بودند.
رو نوشت این نامه برای احمد شهید- گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران-، گزارشگر مسائل اقوام، دفتر بان کی‌ مون- دبیر کل سازمان ملل متحد- و کمیساریای عالی حقوق بشر نیز ارسال شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شیرین عبادی به گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده که در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۳ ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای هینر بیلفلت
گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده
با احترام
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور تشیع است اما سایر فرق اسلامی به رسمیت شناخته شده و پیروان آنها حق دارند با آزادی به انجام مناسک مذهبی پرداخته و عقاید خود را بیان کنند.
متأسفانه باید به اطلاع برسانم که محدودیت‌های فراوانی بر اهل سنت در ایران اعمال می‌شود که برخی از آنها ریشه در قوانین تبعیض‌آمیز داشته و برخی دیگر ناشی از عملکرد نادرست مسئولان است؛ از جمله در تهران، تاکنون اجازه احداث یک مسجد برای اهل تسنن داده نشده است. این در حالی است که بعضی از ایرانیان سنی مذهب، مایل هستند فقط به یک اهل تسنن در هنگام اقامه نماز، اقتدا کنند لذا از شرکت در نماز جمعه خودداری می‌کنند. آنان برای این امر، مکانی را در پونک- یکی از محلات تهران- تهیه کرده‌ بودند تا در آنجا در روزهای جمعه و اعیاد مذهبی، نماز جماعت خوانده و عبادت کنند.
روز جمعه ۱۹ دی ماه، همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران، مأموران حکومتی از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در نمازخانه مذکور به امامت مولوی عبدالحمید، ممانعت به‌عمل آوردند و چند روز بعد در تاریخ ۲۷ دی ماه مأموران با حضور در محل نمازخانه و با اعمال خشونت و توهین به امام جماعت، کلیه درهای این نمازخانه را بسته و جوش دادند و به این ترتیب نمازخانه را پلمپ کردند.
این دو اتفاق در حالی روی داده است که قبلاً نیز چندین بار به مدارس مذهبی اهل تسنن در استان‌های خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان حمله شده بود و در این حمله‌ها تعدادی را تخریب کرده بودند. همچنین در چند ماه اخیر نیز برای سی نفر از ایرانیان سنی مذهب به اتهام تبلیغ دینی، حکم اعدام صادر شده که خوشبختانه هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.
گزارشگر محترم
نظر به اینکه بنیان حقوق بشر بر نفی هر نوع تبعیض استوار است و با عنایت به مسائلی که اخیراً در خاورمیانه رخ داده است، تبعیض بین اکثریت و اقلیت مذهبی در ایران می‌تواند زمینه‌‍ساز تنش‌های اجتماعی در آینده باشد. بنابراین با اعلام مراتب فوق خواهشمندم از کلیه امکانات خود در جهت رفع تبعیض براساس مذهب استفاده کرده و به دولت جمهوری اسلامی ایران هشدار دهید که ادامه این وضعیت می‌تواند شرایطی را فراهم سازد که مسلماً به سود منافع ملی ایران نخواهد بود.
شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
۳۰ دی ماه ۱۳۹۳