تداوم فشار نهادهای امنیتی بر فعالین عقیدتی کُردستان

تداوم فشار نهادهای امنیتی بر فعالین عقیدتی کُردستاندر ادامه فشار نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بر فعالان مذهبی اهل سنت، شماری از اعضای “مکتب قرآن” جهت بازجویی به نهادهای امنیتی کامیاران و سنندج احضار گردیدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی چند روز گذشته، سه تن از اعضای مکتب قرآن به‌ نام‌های رضا یوسفی اهل کامیاران و محمد دانش و رضا مردوخ‌روحانی اهل سنندج به اداره‌ی اطلاعات این شهرها احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

وب‌سایت مکتب قرآن در این‌باره اعلام کرد: به این فعالان گفته شده، شورای مدیریت مکتب قرآن از مسیر احمد مفتی‌زاده منحرف شده‎ و مردم را برعلیه نظام تحریک می‌کند.

24225.jpg به گفته این منبع، این سه عضو مکتب قرآن اعلام کرده‌اند: “مکتب قرآن بر اساس مسیر دینی تبیین شده از طرف احمد مفتی‌زاده با رأی جمعی و تبعیت از شورای مدیریت مکتب قرآن به حرکتش ادامه خواهد داد و در مورد مسائل مذهبیش هم، با عنایت به این که ما اهل سنت و جماعت می‌باشیم، لذا در مسائل دینی و عقیدتی‌مان هیچ نوع مداهنه و اهمالی را نخواهیم پذیرفت و این سؤالات، از مصادیق بارز تفتیش عقاید است”.

طی مدت اخیر نیز، فریده بهاری دبیر تربیت بدنی مدارس دخترانه شهرستان بانه به دلیل “عدم شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌ها، عدم اعتقاد به ولایت فقیه و پیرو مکتب قرآن” به هسته گزینش اداره آموزش و پرورش استان کُردستان احضار و از اداره آموزش پرورش اخراج گردید.

اخراج سه پزشک زن به نام‌های “سروه حیدری، لیلا برنا و سمیه هوشیار” از دانشگاه علوم پزشکی کُردستان، محرومیت از تدریس ١٧ معلم کُرد اهل شهرهای سقز، مریوان، بانه، قروه و موچش، احضار و صدور حکم زندان برای اعضای مکتب قرآن از فشارهای هستند که اعضای این جریان مذهبی طی دو سال گذشته با آن روبرو شده‌اند.

احمد مفتی‌زاده، اسلام‌شناس و مجتهد اهل سنت سال ١٣١١ در سنندج متولد و سال ٥٦ مکتب قرآن را تأسیس نمود.

وی سال ٦١ از سوی نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و پس از ١٠ سال حبس در زندان، بهمن‌ماه ٧١ درگذشت.