نوامبر 13
پملپ محل کسب یک شهروند بهائی در اهواز
محل کسب دست کم یک شهروند بهایی شهر اهواز که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بود به دستور مقامات قضایی و توسط اداره اماکن این شهر پلمب شد.
به گزارش هرانا ، روز دوشنبه ۲۱ آبانماه ۹۷ محل کسب دستکم یک تن از شهروندان بهائی به نام سهراب درخشان ساکن اهواز به دستور مقامات قضایی و توسط اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمپ شد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگرهرانا: “ساعت ۱۲ ظهر امروز محل کسب یکی از شهروندان بهایی ساکن اهواز در پی تعطیلی دو روزه بهاییان در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبانماه به دستور مقامات قضایی پلمب شد”. در تیرماه سال گذشته نیز محل کسب دست کم ۱۱ شهروند بهائی شهر اهواز که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بودند توسط اداره اماکن این شهر پلمب و پس از دو ماه در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۹۶ فک پلمب شد. لازم به ذکر است حقوق بشر در ایران پیشتر نیز در گزارشی از پلمب محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان به نامهای آرام آزادی و آرمان آزادی در ارتباط با مناسبات مذهبی روزهای اخیر بهاییان از تاریخ ۱۴ آبانماه به دستور مقامات قضایی خبر داده بود. ادامهی مطلب
نوامبر 13
لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کتاب «۱۲۰ نکته برای تحلیل آمار با spss»
تحلیل آماری بخشی از روش تحقیق است که برای انجام آن علاوه بر دانش تخصصی نیاز به دلایل متعدد SPSS ، به نرم افزارهای آماری میباشد. از میان انواع مختلف نرم افزارهای موجود از قبیل بروز بودن، در دسترس بودن، جامع و شناخته شده بودن از جایگاه متفاوتی برخوردار هست. SPSS کوشیده به نیاز عمومی ، هر اندازه که نرم افزارهای دیگر تلاش در تخصص گرایی داشته اند پاسخ دهد. به همین جهت حجم و تعداد مطالبی که در خصوص این نرم افزار تهیه گردیده از هر نرم افزار آماری دیگر بیشتر میباشد. بسیاری از کتب مربوط بیشتر به خود نرم افزار پرداخته اند. ادامهی مطلب
نوامبر 13
کلیپ دریچه ایی رو به آگاهی حق چیست و چگونه میتوان آن را مطالبه کرد ؟
حق چیست و چگونه میتوان انرا مطالبه نمود ؟ نقش خانواده و جامعه در پرورش و تربیت افراد حق مدار چگونه است ؟ فرهنگ ، سنتها و باورها در این میان چقدر تاثیر گذارند ؟
مهمان برنامه : جناب امیر نیلو
با اجرای : مریم مرادی
تدوین : محمد گلستان جو
نوامبر 12
احضار عضو شورای شهر اصفهان به دلیل حمایت از عضو شورای شهر شیراز
مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان به دلیل حمایت از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز که پیشتر در ارتباط با اتهام حمایت از شهروندان بهائی, بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت و دادگاه انقلاب اصفهان احضار شده است.
به گزارش رویداد ۲۴، مهدی مقدری به خاطر انتشار یک پست اینستاگرامی که در دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز منتشر شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت احضار شد. مقدری در هفته پیش رو باید در بازپرسی شعبه یازده دادگاه انقلاب اصفهان حضور پیدا کند. مهدی مقدری طی یادداشتی گفته بود: «چرا این نکته بدیهی را برخی در نمییابند یا نمیخواهند دریابند که: حق داشتن لزوما به معنای برحق بودن نیست. هر انسانی حتی اگر ما اندیشه یا عقیده او را نپسندیم و درست ندانیم، حقوقی دارد که از مهمترین این حقوق، حق دادرسی عادلانه است. آزادگی در این است که فرد از حقوق افرادی دفاع کند که با آنها مخالف است. مهدی حاجتی را آزاد کنید». مهدی مقدری پیش از احضار توسط پلیس امنیت، با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به دادگاه احضار شده بود. او در یادداشت خود نوشته بود: «جریانی مشکوک کمر به حذف کنشگران امیدوار بستهاند؛ غافل از اینکه نابودی امید آغاز فروپاشی است! شاید هم مأموریت عدهای همین است! تاریخ همه چیز را روشن خواهد کرد.» ادامهی مطلب
نوامبر 12
افشین سید احمد، شهروند بهائی با توجه به اتمام مرخصی به زندان بازگشت
افشین سیداحمد، شهروند بهائی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر که در تاریخ ۱۲ آبان ماه به مرخصی اعزام شده بود, روز یکشنبه با عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشت.
به گزارش هرانا، روز یکشنبه ۲۰ آبانماه ۱۳۹۷، افشین سید احمد شهروند بهائی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشت. لازم به ذکر است این زندانی عقیدتی پس از ۲۸ ماه در تاریخ ۱۲ آبانماه برای اولین بار در دوران حبس خود به مرخصی اعزام شده بود. این شهروند بهائی در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۹۵ پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود. آقای سید احمد پیشتر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شده بود. وی پیشتر در تاریخ ۱۷ آبانماه ۹۱ بازداشت و به مدت ۴۰ روز در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی بود و پس از آن با تودیع وثیقه و تا پایان زمان دادرسی به طور موقت آزاد شده بود. ادامهی مطلب
نوامبر 12
محکومیت قطعی یک شهروند سنی مذهب به تحمل پنج سال حبس تعزیری
محکومیت قطعی یک زندانی سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه که اواخر شهریورماه سال جاری در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدید استان آذربایجان غربی عیناً تأئید شد. این شهروند از ۳ ماه پیش در زندان به سر میبرد و در طی مراحل دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.
به گزارش هرانا، حکم محکومیت ۵ سال حبس تعزیری “اسلام مصطفای” شهروند سنی مذهب و از اهالی روستای میرآباد شهرستان ارومیه که اکنون در زندان ارومیه تحمل حبس میکند، توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عیناً تائید شده است. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا, با بیان اینکه آقای مصطفای پس از بازداشت به مدت ۱۷ روز در سلول افرادی وزارت اطلاعات نگهداری شده است گفت“وی اکنون در بند ۱۲ زندان ارومیه تحمل حبس میکند و پیش از این توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه که جلسه دادرسی آن اواخر شهریورماه برگزار شده بود، به اتهام “عضویت در گروههای سلفی” به ۵ سال حبس محکوم شد. حکم محکومیت ۵ ساله ایشان نهایتاً با اعتراض به رأی صادره توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عیناً تأیید شد و امروز یکشنبه به وی ابلاغ شده است”. ادامهی مطلب
نوامبر 12
گزارش صوتی جلسه سخنرانی اعضای کمیته محیط زیست در تاریخ 9 نوامبر 2018
جلسه سخنرانی اعضای کمیته محیط زیست در تاریخ 9/11/2018 با حضور اعضای کمیته محیط زیست و جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید در این جلسه در رابطه با گزارش و تحلیل موارد نقض حقوق محیط زیست ایران در ماه گذشته، کنوانسیون بین المللی مبارزه با بیابان زایی (UNCCD)، نگاهی به محیط زیست در ایران پس از انقلاب بحث و گفتگو شد و بعلت ضیق وقت در تداخل با جلسه انتخابات نمایندگی هانوفر، برنامه بحث آزاد از دستور کار خارج گردید. علاقه مندان میتوانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند.
کاوه شیخ محمدی: گزارش و تحلیل نقض حقوق محیط زیست ایران در ماه گذشته
مسیحا : کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابان زایی UNCCD
زینب عباسیان چالشتری : نگاهی به محیط زیست در ایران پس از انقلاب
نوامبر 09
تلاش مسئولان زندان فشافویه جهت از بین بردن اسناد ضرب و شتم دراویش محبوس
مسئولان زندان تهران بزرگ در تلاش هستند تا اسناد و مدارک ضرب و جرح دراویش گنابادی که طی جریان گلستان هفتم مورد ضرب و جرح قرار گرفته و بازداشت شدهاند، را از میان بردارند ..
به گزارش مجذوبان نور, هشت ماه پس از آنکه درویشان گنابادی بازداشتشده در حادثهی یکم اسفندماه ۹۶ موسوم به گلستان هفتم با سروصورت شکسته و بدن مجروح مقابل دوربین زندان فشافویه رفتند تا از آنها برای کارتکس عکس گرفته شود خبر رسیده است که مسئولان زندان فشافویه آنان را برای تعویض عکس کارتکس زندان، مقابل دوربین میبرند. صدها درویش گنابادی در جریان بازداشتهای خشونتآمیز حادثه گلستان هفتم که فیلمهای آن توسط نیروهای امنیتی نیز منتشر شده است با ضربات چاقو و شمشیر و باتوم و شوکر لباسشخصیها دچار آسیبهای جسمی شدید شدند و با همان وضعیت بدون رسیدگی درمانی به زندان فشافویه منتقل شدند. شماری از این درویشان به دلیل اصابت گلولهی تفنگهای ساچمهزن نیروی انتظامی در آستانهی نابینایی قرار گرفتند و اکنون که هشت ماه از آن حادثه میگذرد هنوز به وضعیت درمانیشان رسیدگی نشده است. تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمتالله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی در تهران بازداشت شده بود صورت گرفتهبود. این درویش گنابادی ساکن شهرکرد، برای حمایت از قطب دراویش در جریانات اخیر گلستان هفتم به تهران آمدهبود. ادامهی مطلب
نوامبر 09
پلمب دو موسسه آموزشی به دلیل استخدام دو شهروند بهائی در شیراز
دو موسسه که دو تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز به نامهای نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده در آن فعالیت میکردند به دلیل “دادن اجازه فعالیت به این افراد” به دستور نهادهای قضائی پلمب شدند. زمینه فعالیت این موسسات آموزش موسیقی به کودکان است. این دو شهروند بهائی پیشتر در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال جاری بازداشت و در تاریخ ۱۸ مهرماه با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
به گزارش هرانا ، موسساتی که نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده شهروندان بهائی ساکن شیراز در آن فعالیت میکردند به دلیل دادن اجازه فعالیت به این شهروندان با دستور نهادهای قضایی پلمب شده است. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “موسسات محل فعالیت نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده در شهر شیراز به دستور مقامات قضایی پلمب شده. علت پلمب اجازه فعالیت دادن به شهروندان بهائی از طرف مدیران این موسسات عنوان شده است. موسسات مذکور متعلق به بهائیان نبوده است و این دو شهروند بهایی در این موسسات صرفا در ارتباط با موسیقی کودکان فعالیت میکردند”. لازم به ذکر است حفقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۷ در گزارشی از بازداشت نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده به همراه چهار شهروند بهائی دیگر در شیراز خبر داده بود. ادامهی مطلب







